کد خبر ۶۰۳۳۷ انتشار : ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۱۲

قم| استان قم فرصت طلایی در بخش توریست مذهبی دارد

معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: استان قم فرصت طلایی در بخش اقتصاد زوار و توریست مذهبی دارد که متأسفانه هنوز این بخش از فرصت و ظرفیت عظیم استان عملیاتی نشده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، حسن یونس سینکی ظهر امروز در جلسه مشترک با مدیران سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم که در سالن جلسات اتاق بازرگانی برگزار شد، اظهار داشت: بهترین راهکار استانی قم برای توسعه استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌های بومی است.

وی با اشاره به اهمیت بورس در مسئله توزیع کالا افزود: اگر جریان عرضه کالا در بورس تضعیف شود تمام بخش‌های اقتصادی مرتبط متضرر می‌شوند.

معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر ضرورت استمرار گفت‌وگوهای حرفه‌ای در زمینهٔ صنعت گفت: استمرار گفت‌وگوهای حرفه‌ای بین مدیران اتاق بازرگانی و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌های مختلف امر پسندیده‌ای بوده که باید دنبال شود.

سینکی تأکید کرد: در حوزه معاونت اقتصادی و بازرگانی برنامه چهارساله‌ای تدوین‌شده و به‌زودی به تمام استان‌های کشور ابلاغ می‌شود اما هیچ مصوبه و امری غیرقابل اصلاح و تغییر نیست و ماهیت برگزاری جلسات مشترک هم‌اندیشی نیز از همین مسئله نشات گرفته است.

وی با بیان اهمیت زنجیره تأمین در مباحث اقتصادی کشور ادامه داد: در حوزه صنعت، معدن و تجارت گمشده‌ای وجود داشته که مبحث زنجیره تأمین است که با اقدامات صورت گرفته 12 پروژه زنجیره تأمین در نظر گرفته‌شده است، 52 برنامه اصلی نیز برای عملیاتی شدن زنجیره تأمین در کشور فعال‌شده است.

معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: اصلاح شبکه توزیع یکی از مهم‌ترین مواردی بوده که باید در کشور انجام گیرد، توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای لازمه اصلاح شبکه توزیع بوده که به دلیل شبکه سنتی توزیع کالا در کشور با مقاومت‌هایی روبه‌رو شده است.

سینکی تصریح کرد: تقویت تشکل‌های خصوصی در کنار پاسخگویی از پیش‌زمینه‌های توسعه‌یافتگی است چراکه توسعه‌یافتگی واقعی صرفاً از طریق دولتی انجام نمی‌گیرد و نیازمند استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و ورود این ظرفیت بزرگ به مبحث تولید و توزیع در کشور است.

وی مسئله شعار سال را موردتوجه قرار داد و ابراز کرد: گفتمان نظری و اجماعی در زمینهٔ حمایت از کالای ایرانی باید در بین مدیران و نهادهای مختلف اقتصادی صورت گیرد چراکه منظور از حمایت صرفاً مباحث اقتصادی و اعتباری نیست، مهم‌ترین عرصه حمایت از کالای ایرانی زنده کردن هویت و منش ایرانی پیش‌شرط حمایت از کالای ایرانی در کشور است.

معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: برای زنده کردن هویت ایرانی در زمینهٔ کالای داخلی، افزاش کیفیت و ارتقای سطح استاندارد کالاهای تولیدی را باید افزایش داد چراکه موضوع اصلی اقتصاد در جهان سودآوری است و اگر کیفیت و استاندارد کالای تولیدی مطلوب شود تمام کشورهای دوست و دشمن برای خرید کالای ایرانی تمایل و رغبت پیدا می‌کنند.

سینکی تأکید کرد: باید ظرفیت‌های اقتصادی، تجارت، خدمات‌رسانی و دیگر ظرفیت‌های مهم استان قم را مدیران مربوطه استخراج کرده و در راستای بالندگی و توسعه آن‌ها برنامه‌ریزی کنند، همچنین باید عرصه‌های مغفول مانده در این قم را نیز  رونق بخشید.

وی خاطرنشان کرد: نهادهای اقتصادی استان قم باید گفتمان‌های تخصصی و حرفه‌ای را گسترش و دنبال کنند چراکه ماهیت این قبیل گفتمان‌ها مورداحترام و تأیید است، کشور از زمانی که ظرفیت‌های کارشناسی را حذف کرده ضربات مختلف خورده و تصمیم‌گیری‌های تحمیلی را تجربه کرده است که مشکلات موجود در کشور نتیجه پیگیری این روال اشتباه است.

معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر جنبه‌های مذهبی استان قم افزود: استان قم فرصت طلایی در بخش اقتصاد زوار و توریست مذهبی دارد که متأسفانه هنوز این بخش از فرصت و ظرفیت عظیم استان عملیاتی نشده است.

سینکی گفت: در استان قم بیش از 16 هزار واحد صنفی توزیعی و کوچک  وجود دارد که ظرفیت بسیار مهمی را به وجود آورده است، تکیه‌گاه بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته حمایت از اصناف کوچک موجود است، اصناف بیش از 17 درصد در اقتصاد کشور نقش دارند.

وی با انتقاد از برخی جهت‌گیری‌های سوء در زمینهٔ فضای مجازی تأکید کرد: چشم بستن روی تجارت الکترونیک امری نبوده که بتوان آن را انجام داد چراکه بیش از 110 هزار میلیارد تومان در این بخش سرمایه در حال گردش است.

معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: خروج آمریکا از برجام فرصت طلایی برای رفتن به سراغ  ظرفیت‌ها و فرصت‌های بومی ایجاد کرده است، مشکل ارز در کشور وجود ندارد اما مشکل تحریم اسکناس ارز وجود دارد، با فرایندی که امروز وجود دارد تا یک سال و نیم آینده هیچ‌گونه مشکلی در زمینهٔ ارز وجود نخواهد داشت.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com