کد خبر ۶۰۸۹۳ انتشار : ۴ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۱۲

مهمترین عناوین خبری ایرنا از شامگاه پنجشنبه تا صبح جمعه

تهران- ایرنا- حضور روحانی در کنگره تجلیل از ایثارگران ویژه شهدای فتح خرمشهر و تاکید وی بر نقش مهم شهدا در خلق روزهای سرنوشت‌ساز تاریخ انقلاب، تاکید رئیس مجلس شورای اسلامی بر عدم بلوغ سیاسی پمپئو وزیر خارجه آمریکا، گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی در تائید دوباره پایبندی ایران به برجام، تاکید بر ضرورت ارائه تضمین های لازم درمورد اجرای برجام به ایران از سوی رئیس جمهوری فرانسه، اعلام هشدار عواقب ناگوار لغو برجام از سوی رئیس جمهوری روسیه و تاکید رهبران چین و آلمان بر حفظ برجام مهمترین خبرهای 1

اخبار داخلی
**********
* تهران- ایرنا- رئیس جمهوری با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای والا مقام انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مدافعان حرم، گفت: شهدا مقام والایی دارند و در تاریخ انقلاب و دفاع مقدس، روزها و ایام مهم و سرنوشت‌سازی را آفریدند.
* قم- ایرنا- رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سخنان پمپئو نشان از عدم رشد بلوغ سیاسی وی است گفت: کوچک ترین عقلانیت در سخنرانی اخیر وزیر امور خارجه آمریکا در رابطه با راهبردهای آمریکا در قبال ایران نیست و می توان وی را تنها یک سیاستمدار چاق دانست.
* بوشهر- ایرنا- وزیر نیرو گفت: میزان مصرف آب شرب کشور سالانه 7.5 میلیارد مترمکعب است.
* تهران- ایرنا- پژوهشگر مذهبی یکی از وظایف جامعه منتظر را مرزبانی از مرزهای اعتقادی دانست و به روایتی از امام باقر(ع) استناد کرد که سفارش آن حضرت به شیعیان این بود که مرزبان و مدافع امام موعودتان باشید.
* قم- ایرنا- رئیس مجلس شورای اسلامی با تقدیر از تلاش ها و خدمات ارزنده کمیته امداد امام خمینی(ره) در راستای کمک به محرومان جامعه گفت: باید زمینه تحصیل و اشتغال برای مددجویان این نهاد فراهم شود.
* تهران- ایرنا- جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله (ع) گفت: می توانیم بدون وابستگی به غرب و با کمترین امکانات کشور را توسعه داده و به پیش ببریم.
* تهران- ایرنا- دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین گفت: در کنار سپر دفاعی موشکی قوی، باید یک سپر جدی اقتصادی هم داشته باشیم و استراتژی آن اقتصاد مقاومتی است و غیر از این، انتخاب دیگری نداریم.
* تهران- ایرنا- قائم مقام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) دعای وداع امام سجاد (ع) با ماه مبارک رمضان را یک اردوی آمادگی برای روزه داران دانست تا بتوانند در شب قدر خود را به نقطه اوج کمال برسانند.
* اراک- ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی گفت: سه ماه از حقوق معوقه کارگران شرکت هپکو اراک عصر روز پنجشنبه با پیگیری استانداری مرکزی پرداخت شد.
* قم- ایرنا- سه طرح زیر ساختی شامل آب رسانی به روستای لنگرود و تکمیل گازرسانی به 2 روستای وشنوه و اَوِل قم با اعتبار 82 میلیارد ریال عصر پنجشنبه با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و مسئولان این استان در بخش کهک قم به بهره برداری رسید.
* مشهد- ایرنا- استاد دانشگاههای کشور گفت: ایران با وقوع انقلاب اسلامی از ذیل غرب و شرق خارج شد، به همین سبب غربیها اعتقاد دارند نباید بگذارند ایران بزرگتر شده و نقش متعادل کننده جهان را داشته باشد.

اخبار خارجی
**********
* وین- ایرنا- مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در یازدهمین گزارش فصلی خود به شورای حکام و شورای امنیت سازمان ملل ذیل قطعنامه 2231 این شورا، بار دیگر پایبندی کامل ایران را به برجام مورد تائید قرار داد.
* مسکو- ایرنا- رئیس جمهوری فرانسه اعلام کرد که شرکت های اروپایی به رغم امکان تحریم های آمریکا، علاقمند به حفظ همکاری با ایران هستند و باید تضمین های لازم را در مورد اجرای برجام به تهران بدهیم.
* مسکو- ایرنا- رئیس جمهوری روسیه هشدار داد که عواقب لغو توافق درباره برنامه هسته ای ایران (برجام) ناگوار خواهد بود.
* کوالالامپور- ایرنا- گروه های صلح طلب نیوزیلندی شب گذشته در اعتراض به نمایش فیلمی صهیونیستی در آکلند نیوزیلند، رژیم صهیونیستی را عامل کشتار مردم فلسطین خواندند و خواستار ممانعت از ادامه این نمایش شدند.
* پکن- ایرنا- 'مایک پمپئو' وزیر خارجه آمریکا و 'کانگ کیوانگ وا' همتای کره جنوبی وی بعد از لغو دیدار سران آمریکا و کره شمالی توسط ترامپ، امروز جمعه به صورت تلفنی با یکدیگر گفت وگو کردند.
* کوالالامپور- ایرنا- سخنگوی وزارت امور خارجه ویتنام در اعتراضی شدید از چین خواست تا با اقدامی فوری برنامه اعزام بمب افکن هایش به جزایر اسپارتلی در دریای جنوبی چین را متوقف سازد و به حاکمیت ویتنام در این آبها احترام گذارد.
* تهران- ایرنا- در پی انفجار یک خودروی بمب گذاری شده در شهر بنغازی واقع در شرق لیبی،دست کم 6 تن کشته و 20 تن زخمی شدند.
* تهران- ایرنا- یمن اعلام کرد که پایگاه نظامی مستحدث در نجران واقع در جنوب عربستان را با موشک هدف قرار داده است.
* کوالالامپور- ایرنا- تحقیق کنندگان مستقل بین المللی پرونده سقوط هواپیمای مالزیایی «ام.اچ.17» (MH17) که بر اساس اصابت موشک، ساقط شده و تمامی 298 سرنشین آن کشته شده اند، اعلام کردند که بر اساس تحقیقات آنها، یک موشک روسی عامل حادثه بوده است.
* تهران- ایرنا- وزیر مشاور در امور اطلاع رسانی اردن و سخنگوی دولت این کشور با محکوم کردن تصمیم رژیم صهیونیستی برای ساخت 2 هزار و 500 واحد مسکونی جدید در سرزمین های اشغالی اعلام کرد که این موضوع امنیت و ثبات منطقه را تهدید می کند.
* پکن- ایرنا- 'شی جین پینگ' رئیس جمهوری چین و 'آنگلا مرکل' صدر اعظم آلمان امروز جمعه در پکن بر ضرورت حمایت از برجام تاکید کردند.
* پکن- ایرنا- کره شمالی اعلام کرد 'کیم جونگ اون' رهبر این کشور علیرغم لغو نشست سران آمریکا و کره شمالی توسط رییس جمهوری آمریکا، همه تلاش هایش را بر گفت و گو با آمریکا و دیدار با ترامپ متمرکز کرده است.
* پکن- ایرنا- 'مون جائه این' رئیس جمهوری کره جنوبی به دنبال لغو نشست سران آمریکا و کره شمالی توسط رییس جمهوری آمریکا، خواستار برگزاری «مذاکره مستقیم و چهره به چهره» بین 'ترامپ' و 'کیم' به منظور حل اختلافات شد.
* پکن- ایرنا- یک مقام بلند پایه کره شمالی امروز جمعه اعلام کرد علیرغم «تصمیم ناگهانی» دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا برای «لغو نشست برنامه ریزی شده سران آمریکا و کره شمالی»، پیونگ یانگ همچنان امیدوار است این نشست و گفت و گو برگزار شود.
* تهران- ایرنا- چهار غیرنظامی یمنی در حمله هوایی عربستان به شهرستان «مجز» در استان صعده واقع در شمال یمن کشته شدند.
* تهران- ایرنا- مجلس نمایندگان آمریکا اصلاحیه ای تصویب کرد که اختیار اعلام جنگ علیه ایران را از دولت ترامپ گرفته و در اختیار کنگره قرار می دهد.
* مسکو- ایرنا- رئیس شرکت دولتی روس اتم اعلام کرد که وضعیت ایجاد شده در خصوص برجام و خروج آمریکا از این توافق بین المللی، باعث توقف طرح ها و پروژه های همکاری روسیه در ایران نمی شود.
* دمشق- ایرنا- استاندار ریف دمشق گفت: 90 درصد موانع موجود در جاده های استان ریف دمشق به زودی برچیده می شوند.
* بغداد- ایرنا- 'فاضل میرانی' دبیر دفتر سیاسی حزب دموکرات کردستان عراق (به رهبری مسعود بارزانی) گفت: ایران دوست کردها و همه گروههای عراقی است.
* تهران- ایرنا- نیروهای عراقی 11 تروریست انتحاری را در شمال عراق به هلاکت رساندند.
* دمشق- ایرنا- پس از بسته شدن پرونده تروریسم در شرق، جنوب و حومه پایتخت سوریه و پاکسازی آن از پسمانده های داعشی، هم اکنون همه نگاه ها متوجه استان درعا واقع در جنوب سوریه شده و در این میان بمب هوشمند 'کاب 1500' روسی در انتظار تروریست های مستقر در این استان است.
* دمشق- ایرنا- کردهای سوریه یکی از فرماندهان فرانسوی گروه تروریستی داعش را در شهر الرقه دستگیر کردند.
* تهران- ایرنا- شرکت خودروسازی سیتروئن فرانسه با ابراز خرسندی از پیش فروش خودروهای خود در ایران، گفت که این شرکت راهبرد خود را برای ادامه فعالیت در ایران تغییر نمی دهد.
* تهران- ایرنا- دو جوان فلسطینی که در راهپیمایی بزرگ بازگشت در نوار غزه زخمی شده بودند، بر اثر جراحات وارده به شهادت رسیدند.
* دوحه- ایرنا- دولت عمان به دلیل نگرانی از خسارات احتمالی ناشی از توفان گرمسیری «مکونو» در استان ظفار (جنوب) فرودگاه شهر صلاله مرکز این استان را تا اطلاع بعدی تعطیل کرد.
* باکو- ایرنا- چهار شهروند ایرانی محکوم به زندان در جمهوری آذربایجان مشمول فرمان عفو رئیس جمهوری این کشور شدند.
* تهران- ایرنا- ارتش سوریه اعلام کرد که حمله موشکی به یک فرودگاه نظامی واقع در منطقه مرکزی این کشور را دفع کرده است.
* مسکو- ایرنا- سازمان زمین شناسی ایران و شرکت سهامی زمین شناسی روسیه در سن پترزبورگ دو سند همکاری امضا کردند.
* بیروت- ایرنا- «محمد فتحعلی» سفیر ایران در بیروت در دیدار با «جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان برگزاری موفق انتخابات پارلمانی لبنان را دستاورد مهمی برای این کشور خواند و حمایت ایران را از وفاق ملی در لبنان اعلام کرد.
* تهران- ایرنا- رسانه ها از وقوع چند انفجار در اطراف یک فرودگاه نظامی در ریف حمص واقع در مرکز سوریه خبر دادند.
* اسلام آباد- ایرنا- مسئول خانه فرهنگ ایران در پیشاور پاکستان و رئیس دانشگاه بانوان 'بی نظیر بوتو' پیشاور برای راه‌اندازی «گوشه حافظ» (مرکز حافظ شناسی )در این دانشگاه توافق کردند.
* مسکو- ایرنا- رئیسان جمهوری روسیه و فرانسه در حاشیه همایش بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ دیدار و درباره موضوع های بین المللی ازجمله برجام گفت وگو کردند.
* تهران- ایرنا- رئیس پیشین دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) تاکید کرد که با وجود بحران های منطقه ای و شرایط حاکم بر امت اسلامی، طرح موسوم به 'معامله قرن' را زیر 'قدم های مبارزان' له خواهیم کرد.
* نیویورک- ایرنا- سناتور جمهوریخواه آمریکا، عربستان و قطر را حامیان مالی تروریسم در سوریه دانست و با انتقاد از شروط 12 گانه گفت: چرا از ایران می خواهیم که از سوریه خارج شود در حالی که این سعودی ها و قطر ده ها برابر مشکل دارند.
* مادرید- ایرنا- خبرگزاری های اسپانیایی افه و اروپاپرس در گزارش های جداگانه سخنان روز چهارشنبه آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب را بازتاب داده و نوشتند: رهبر عالی ایران در جهت حفظ برجام برای اروپا شرط گذاشت.
* الجزیره- ایرنا- بیانات روز گذشته مقام معظم رهبری بازتاب گسترده ای در رسانه های کشورهای شمال آفریقا به ویژه رسانه های مصری داشت و رسانه های مطرح و مهم این کشورها هر یک بخش هایی از سخنان ایشان را بازنشر کردند.
* نیویورک- ایرنا- رئیس جمهوری آمریکا لغو دیدار کره شمالی را پس رفتی برای صلح جهان دانست و در عین حال گفت ارتش ما برای هرگونه اقدام لازم آماده است.
* بیروت- ایرنا- «سعد الحریری» امروز (پنجشنبه) از سوی «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان مامور تشکیل کابینه جدید این کشور شد.
* آنکارا- ایرنا- شبکه ان.تی.وی ترکیه اعلام کرد که یک نفر بر اثر انفجار انبار باروت در آنکارا پایتخت کشور ترکیه کشته و 6 نفر دیگر زخمی شدند.
شبد**1953**1379

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com