کد خبر ۶۱۳۸۰ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۶:۲۴
حجت الاسلام غرویان در گفت‌وگو با برنا مطرح کرد؛

نخبگان گرفتار تشدد و اغراض نفسانی شده‌اند / جامعه به یک تغییر جمعی نیاز دارد

مدرس حوزه علمیه قم در مورد وضعیت کنونی جامعه گفت: «در حال حاضر محیط اجتماعی همراه با بی‌اعتمادی، خشونت، عدم نشاط، دلگیری و اندوه شده است که این جامعه به یک تغییر جمعی نیاز دارد.»

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از گروه اجتماعی برنا ، چند ساعت بیشتر به آغاز شب قدر و احیاء و همچنین ضربت خوردن امام اول شعیان اسلام نمانده است.

یکی از ویژگی‌های حضرت علی (ع) در حین مردانگی، محبت و مهربانی اوست. حضرت علی (ع) شخصیتی دارای قوام و استحکام داشت که در امواج متزلزل نمی‌شد و همواره استواری شخصیت خود را حفظ می‌کرد  لذا در تمام شرایط یک رفتار متعادل عقلانی قابل توجیهی از آن حضرت دیده شده است.

حال باتوجه به شرایط جامعه کنونی که درگیر خشونت و اضطراب شده، تصمیم گرفتیم با یک مدرس حوزه علمیه قم به گفت‌وگو بپردازیم تا بدانیم چگونه می‌شود با الگو برداری از محبت و مهربانی امام اول شعیان به جامعه‌ای آرام برسیم.

حجت الاسلام محسن غرویان - مدرس حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، در پاسخ به این سوال که با توجه به جامعه کنونی که فراگرفته از خشم و عصبانیت شده، شهروندان چگونه می‌توانند محبت و دوستی را با توجه به الگو برداری از حضرت علی (ع) ترویج کنند، بیان کرد: « انسان می‌تواند تغییری را با اراده فردی و شخصی ایجاد کند و هم می‌تواند تحت تأثیر محیط تغییر کند.  در شب احیاء باید اراده‌ای قوی  در خود ایجاد کنیم و تصمیم بگیریم که ویژگی‌های منفی خود را به اخلاقیات مثبت تغییر دهیم؛ گرچه این امر سخت تلقی می‌شود اما امکان پذیر و شدنی است. هر فردی که تصمیم دارد در رفتار خود تغییری ایجاد کند باید برای خطاهای گذشته خود در درگاه خداوند توبه کند.»

وی در ادامه افزود: «تغییراتی هم هستند که انسان به صورت ناخودآگاه تحت تأثیر محیط آن را پیدا می‌کند. در حال حاضر محیط اجتماعی همراه با بی‌اعتمادی، خشونت، عدم نشاط، دلگیری و اندوه شده است که این جامعه به یک  تغییر جمعی نیاز دارد. در این تغییرات اجتماعی و جمعی؛ مسوولان، نخبگان، علماء، اندیشمندان و افرادی که برای مردم الگو تلقی می‌شوند بسیار در اصلاح آن موثر هستند. این دسته از افراد باید تغییرات عمومی و اجتماعی را رقم بزنند.»

این مدرس حوزه علیمه در پاسخ به این سوال که چرا کمتر شاهد این تغییرات در جامعه کنونی هستیم، گفت: «متأسفانه باید بگویم که این دسته از افراد یا نخبگان جامعه گرفتار تشدد و اغراض نفسانی شده‌اند. تذکرات و سخنرانی‌ها می‌تواند فضای جامعه را تغییر دهد. امیدواریم که در این شب‌های احیاء دل‌ها نرم و غرور و تکبرها کم شود. اگر از درون درست شویم جامعه هم اصلاح خواهد شد.»

 

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com