کد خبر ۶۲۹۰۹ انتشار : ۱۴ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۴۶

اقتصاد مسکن در تحقق معماری اسلامی تاثیر زیادی دارد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایرنا، محمد منان رئیسی روز پنجشنبه در همایش حوزویان مهندس در سالن اجتماعات مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران قم اظهار داشت: معماری غربی به نحوی در سبک زندگی و ساخت مسکن و محل سکونت ما غلبه پیدا کرده که نسل جدید هیچ درکی از فرهنگ اسلامی ندارند.
این استاد دانشگاه با اشاره به فرمایشی از امیرالمومنین (ع) در نهج البلاغه مبنی بر اینکه هر ظاهری باطنی متناسب با خود دارد، افزود: معماری غربی به طور حتم بر روی حیا و عفاف جامعه اثر می گذارد، و در شرایطی که اگر کسی کشف حجاب کند رگ غیرت همه بیرون می زند، در برابر عریان شدن ساختمان ها حساسیتی وجود ندارد.
معاون پژوهشی فرهنگی دانشکده فنی مهندسی دانشگاه قم در تبیین علل نفوذ فرهنگ غرب در معماری سنتی رایج در جامعه گفت: بخشی از این معضل با اقتصاد مسکن مرتبط است، چرا که اگر در شهرسازی سنتی سبک زندگی اسلامی امکان داشت، علت آن بیش از هر چیز تناسب ظرف با مظروف معمار و سازنده بنا بود.
وی رعایت مواردی از قبیل درون گرایی، حفظ حریم و تفکیک فضایی را از جمله توصیه های اسلام برای ساخت مسکن عنوان کرد و افزود: به هیچ وجه در یک زمین 80 متری تفکیک شده، امکان احداث مسکن به روش معماری اسلامی بر اساس نقشه و دستورالعمل شهرداری نیست.
وی با بیان اینکه علاوه بر اقتصاد مسکن بخش دیگری از این معضل به اصلاح کار و سرمایه باز می گردد، گفت: امروز زمین، طلا و دلار به ابزاری برای بورس بازی و دلالی تبدیل شده و ما باید برای رهایی کشور از این وضعیت چاره ای بایندیشیم که روحانیت در این خصوص وظیفه سنگینی بر عهده دارد.
عضو هیات علمی دانشگاه قم همچنین مسائل اعتقادی و دینی را نیز از موانع گرایش جامعه به سمت معماری اسلامی برشمرد و گفت: نفوذ معماری غربی در همه موارد ناشی از کمبود زمین نیست، چون در احداث مسکن مهر در روستاها که با محدودیت زمین مواجه نبودیم، نیز الگوی معماری شهرهای بزرگ مانند تهران، اصفهان و مشهد پیاده شده، که رفع این معضل نیازمند یک حرکت جهادی با محوریت حوزه های علمیه است.
این همایش به همت معاونت مسکن مرکز خدمات حوزه های علمیه و ویژه طلبه هایی که خود یا یکی از اعضای خانواده در حوزه معماری تحصیل کرده و متخصص هستند، ترتیب یافته بود.
این مرکز همچنین سال گذشته همایش حوزویان پزشک ویژه طلبه های پزشک و خانواده های آنها را نیز برگزار کرد.
7403/ 6133/
انتهای پیام
برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com