کد خبر ۶۶۴۲۱ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۱۱

22 هزار خانوار زیرپوشش کمیته امداد قم

قائم‌مقام مدیرکل کمیته امداد قم گفت: تعداد خانواده‌های زیرپوشش کمیته امداد استان به 22 هزار خانوار رسیده و می‌توان اظهار داشت میزان خدمات‌دهی کمیته امداد قم رشد 50 درصدی را داشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، در دین اسلام، همواره به داشتن شغل درست سفارش شده تا انسان علاوه بر رفع نیازهای اقتصادی خود، از زیان‌های روحی و روانی بیکاری در امان بماند و همچنین علم منابع انسانی وجود شغل برای انسان را نوعی عامل ایجاد هویت برای او می‌داند.

در چند سال اخیر تعطیلی واحدهای صنعتی به دلیل شرایط اقتصادی و سیاسی کشور و همچنین کاهش کشاورزی و باغداری به دلیل خشکسالی سبب شده تا بیکاری و نبود درآمدکافی برای طیف قابل‌توجهی از جامعه مشکل‌ساز شود و حتی در بسیاری از موارد، خانواده‌ها مجبور به دریافت خدمات از اداراتی مانند کمیته امداد شوند که این آمار هر روز رو به افزایش است.

رشد آمار افراد معیشت بگیر و تحت پوشش کمیته امداد در استان قم و همچنین دریافت گزارش‌هایی مبنی بر افزایش خانواده‌های پشت نوبت برای دریافت خدمات مالی و غیرمالی از کمیته امداد بهانه‌ای شد تا با افشین پایانی‌فر قائم‌مقام مدیرکل کمیته امداد قم، در این رابطه به گفت‌وگو بپردازیم.

تسنیم: در حال حاضر چند خانواده زیرپوشش اداره کمیته امداد استان قم قرار دارند؟ و این آمار در مقایسه با سال‌های قبل چه تفاوتی داشته است؟

در سال 95 طبق دستور دولت مبنی بر کاهش آمار مستمری‌بگیران کمیته امداد، آمار خانواده‌ها‌ی زیرپوشش کمیته امداد در قم به حدود 14 هزار خانوار رسید که امسال با توجه به عدم پیشگیری سیاست انقباضی در جمعیت این خانوارها، این آمار نزدیک به 17 هزار خانوار رسیده که با احتساب خانواده‌های معیشت بگیر از کمیته امداد استان، تعداد خانواده‌های زیرپوشش به 22 هزار خانوار رسیده و می‌توان اظهار داشت میزان خدمات‌دهی کمیته امداد استان رشد 50 درصدی را داشته است. 

تسنیم: به نظر شما این آمار در آینده چه تغییری خواهد داشت؟

کمیته امداد یکی از پویاترین سازمان‌ها در کشور ایران است که همواره در حال عضوگیری و خدمات‌دهی و توانمندسازی افراد نیازمند بوده و یکی از ویژگی‌های اداره کمیته امداد تأثیرپذیری سریع آن از نا ملایمت‌ها و کمبودها در جامعه است که ناملایمات اقتصادی اخیر در کشور سبب شده است تا جمعیت بیشتری در برآورد نیازهای اولیه زندگی خود دچار مشکل شده و حجم تقاضاها برای قرار گرفتن زیرپوشش کمیته امداد افزایش‌یافته و به بیش از 2 برابر سال‌های اخیر برسد که لازم است تا کمیته امداد در آینده ظرفیت خود را افزایش داده و افراد بیشتری را جذب کند.

تسنیم: کمیته امداد استان قم در حال حاضر چه واکنشی در برابر افزایش درخواست‌ها دارد؟

کمیته امداد به‌عنوان یک کلینیک فقرزدایی در جامعه عمل کرده و وظیفه دارد افرادی را که از لحاظ مالی برای جامعه ناکارآمد بوده را در دوره‌های زمانی مختلف بازتوان کرده تا فرد بتواند به‌عنوان یک‌مهره مولد در جامعه زندگی کند اما به دلیل مشکلات اقتصادی که خود اداره کمیته امداد با آن روبه‌روست، تعداد افراد زیر پوشش کمیته امداد  افزایش چندانی را نداشته و تعداد افراد و خانواده‌های پشت نوبت در حال افزایش است.

تسنیم: کمیته امداد استان قم بیشتر روی چه طرحی برای توانمندسازی افراد مددجو تمرکز کرده است؟

 ایجاد شغل توسط کارآفرینان مددجو و کمک به واحدهایی که این افراد را استخدام می‌کنند یکی از طرح‌های مورد توجه کمیته امداد امام(ره) بوده که در همین راستا در سال جاری از سه محل 720 میلیارد ریال تسهیلات فراهم کرده که 190 میلیارد ریال از محل تبصره 16 قانون بودجه، 430 میلیارد ریال از صندوق توسعه ملی و 100 میلیارد ریال نیز از صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت فراهم‌شده که انتظار می‌رود با وجود این تسهیلات امسال 1700 شغل در استان ایجاد شود.

تسنیم: ارائه تسهیلات برای کارآفرینی و اشتغال‌زایی به روستاها به‌عنوان مناطق کم برخوردار در سال جاری به چه صورتی است؟

در استان قم تنها 4 درصد از جمعیت در بخش روستایی سکونت داشته که این امر سبب شده تا مازاد تسهیلات در این زمینه داشته باشیم و حتی این تسهیلات را در اختیار افرادی که مددجوی کمیته امداد نیستند نیز قرار دهیم که روستاییان می‌توانند با گرفتن تائیدیه از دهیاری‌های روستاهای محل سکونت خود از این وام استفاده کنند.

تسنیم: همکاری ادارات دیگر با کمیته امداد در زمینه اشتغال‌زایی برای مددجویان چگونه است؟

متأسفانه بانک‌ها در زمان ارائه تسهیلات با وجود اینکه مبالغ تسهیلات در برابر وام‌های دیگر که پرداخت می‌کنند مبلغ زیادی نیست، سختگیری زیادی داشته و در حال حاضر مهم‌ترین مشکلی که افراد مددجو برای ایجاد اشتغال پیش رو دارند، سخت‌گیری بانک‌ها در نحوه ضمانت و پرداخت تسهیلات بوده که انتظار می‌رود در آینده این مشکل نیز حل‌شده و مسیر کارآفرینی و اشتغال‌زایی برای این افراد هموار شود.

گفت‌وگو از مهدی آزاد

 

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com