کد خبر ۶۶۹۵۷ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۰۸
نماینده مردم قم در مجلس:

پیمان های مالی چندجانبه ، موجب بی خاصیت شدن دلار می شود/ کوتاهی دولت، زمینه ساز طرح مجلس برای تنبیه کشورهای همکار آمریکا در تحریم شد

ذوالنور با تاکید بر این که انعقاد پیمان های دو یا چند جانبه موجب بی خاصیت شدن دلار می شود، تصریح کرد: عدم جدیت و کوتاهی دولت در گذشته در اجرای قانون زمینه ساز طرح مجلس برای تنبیه کشورهای همکار آمریکا در اعمال تحریم ها علیه ایران شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنور در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به طرح پیشنهادی مجلس در خصوص " تنبیه کشورهای همکار آمریکا در اعمال تحریم علیه ایران" اظهار داشت: این طرح یک بار در مهرماه سال 94 در قالب ماده واحده ای با 9 تبصره تحت عنوان قانون اقدام متقابل و متناسب دولت جمهوری اسلامی به تصویب رسید تا در روند اجرای برجام این کار صورت می گیرد که البته متاسفانه تاکنون دولت در اجرای این قانون کوتاهی کرده و اقداماتی که می بایست صورت می داده را انجام نداده است.

وی افزود: طبیعی است اگر آمریکا یا کشوری ما را تحریم کرد ما هم باید متقابلاً این کار را انجام دهیم و لذا تلاش این طرح بر همین است.
این نماینده مجلس همچنین با اشاره به طرح پیشنهادی دیگر مبنی بر حذف دلار از معاملات بین المللی گفت: واقعاً این سوال و دغدغه مطرح است که ما چرا باید دلار را در بازار تقویت کنیم و حال آن که باید دلار را در حد توان خودمان بی خاصیت سازیم و این بی خاصیت کردن این گونه است که ما با کشورهایی که مراوده داریم پیمان پولی دوجانبه یا چند جانیه ببندیم .
وی اضافه کرد: به عنوان مثال ما نفت را به یک کشوری مانند چین می فروشیم و از این کشور دلار می گیریم و همزمان تاجر ما در چین ثبت سفارش می کند و دلار را به او می دهد و حال آن که می توان بر اساس معاهدات دو یا چندجانبه ، دلار را از این قبیل معاملات بین المللی حذف و ارز دیگری را جایگزین ساخت.
ذوالنور بیان داشت: ما حتی می توانیم با پول خود چین یعنی یوآن در چین ثبت سفارش کرده و از چین هم به جای دلار، یوآن مطالبه کنیم.
وی گفت: اساساً ضرورتی ندارد که ما دست خودمان را زیر سنگ دشمن بگذاریم و بنابراین اگر با چندین کشور پیمان های پولی دوجانبه داشته باشیم تحریم ها تا حدود زیادی بی اثر می شود، کما این که همین حالا نیز خود آمریکا مجبور شده به برخی کشورها معافیت بدهد.
رییس فراکسیون روحانیت مجلس همچنین ابراز داشت: در دوره جدید نیز با اعمال تحریم ها حاکمان آمریکایی به عینه دیدند که اقدام آن ها با مخالفت قاطع بسیاری از کشورها مواجه شده که همین مساله نشان از شکست قطعی آمریکا است.
وی در خصوص ضرورت اجرای دو طرح یادشده در مجلس گفت: از آن جا که دولت تاکنون این اقدام را انجام نداده و ما هم چندان امیدوار نیستیم که بعد از این به صورت کامل این را انجام دهد، به همین خاطر این خواسته را به صورت یک طرح در مجلس ارایه کردیم تا از دولت خواسته بشود اقدام به موقع و ضروری را در این باره انجام دهد.


برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com