کد خبر ۶۸۵۸۷ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۵۴
در این برنامه مطرح شد؛

تشریح برنامه‌های کارگروه قرآن ویژه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی/ کارنامه ۴۰ ساله فعالیت‌های قرآنی کشور تدوین می‌شود

سلیمی دبیر کارگروه قرآن گفت: در صورت همکاری دستگاه‌ها، امکان اجرایی شدن تدوین کارنامه ۴۰ ساله فعالیت‌های قرآنی کشور فراهم می شود.

قبادی / تشریح برنامه‌های کارگروه قرآن ویژه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامیبه گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری کارگروه قرآن ستاد چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی با حضور مهدی قرشیخ لو مسئول کارگروه و عباس سلیمی دبیر کارگروه روز دوشنبه 10 دی در سازمان دارالقرآن برگزار شد.

در ابتدای نشست قره شیخ‌لو در خصوص چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی گفت: برگزاری سالگرد چهلمین سال انقلاب اسلامی برای دوستان و دشمنان انقلاب پیام‌های زیادی دارد ما در سازمان دارالقرآن یک دهه است با محورت قرآن در ستاد دهه فجر همکاری داشتیم و امسال نیز مسئولیت کارگروه قرآن به عهده ما است.

وی ادامه داد: از سال گذشته برای فراهم کردن مراسم چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی کار خود را آغاز کردیم تا بتوانیم برنامه‌های ویژه‌ای داشته باشیم و از آقای سلیمی دعوت کرده ایم تا به عنوان دبیر کارگروه  بتوانیم از  تجربه‌های ایشان استفاده کنیم.

قره شیخ لو عنوان کرد: دومین گام در این مسیر هماهنگی با مسئولان شورای هماهنگی، تبلیغات اسلامی بود که امسال بتوانیم برنامه‌های گسترده داشته باشیم از خرداد ماه جلسه برگزار کردیم تا بتوانیم برنامه ریزی و اجرای کارهای خود را آغاز کنیم و گام سوم یک شورای کارشناسی و با تجربه از دوستان قرآنی که در  حوزه‌های تبلیغی که صاحب تجربه هستتند تا به عنوان یک شورای مشور تی به ما کمک کنند اولین مصوبه این شورا این بود که بتوانیم از ظرفیت تمام دستگاه‌های قرآنی در کارگروه قرآن ستاد چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: میزان مشارکت دستگاه‌های مختلف متفاوت بود و به نظر می‌رسد برنامه‌های متنوع در چهلمین سال انقلاب اسلامی اجرایی شود و از فعالیت‌هایی که محوریت قرآن داشته به نمایش خواهیم گذاشت تا ذائقه مردم با این دستاوردهای قرآنی شیرین شود نگاه امسال ما بیشتر معرفی دستاوردهای قرآنی است به عنوان مثال در طول این چهل سال نمایندگان قرآن در مسابقات مختلف شرکت کردند و بیش از 180 رتبه بین‌المللی برای ما به ارمغان آوردند.

در ادامه نشست سلیمی دبیر کارگروه قرآن و عترت پیروزی انقلاب گفت: همانطور که امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب فرمودند قرآن کتاب انقلاب اسلامی است و به برکت همین حقانیت، استحکام، نورانیت و معنویت انقلاب اسلامی با اقتدار و عزت پیش می‌رود تا به اهداف خود در آستانه ظهور دادگستر بزرگ جهان ان‌شاءالله دست یابد.

وی ادامه داد: برای انقلاب اسلامی خون شهدا نقش بسیار مؤثری داشته‌اند شهدا به وظایف خود در قبال انقلاب اسلامی عمل کردند امروز نوبت ما است که باید پاسخگوی امانت این شهدا باشیم.

تشریح برنامه‌های کارگروه قرآن ویژه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی/ کارنامه ۴۰ ساله فعالیت‌های قرآنی کشور تدوین می‌شود

سلیمی در خصوص برنامه‌های کارگروه قرآن در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی عنوان کرد: در بهمن ماه سال جاری با حضور جامعه قرآنی  تجدید میثاق با آرمان‌های حضرت امام (ره) برگزار خواهد شد همچنین سومین جشنواره محصولات قرآنی ویژه اشخاص حقیقی و حقوقی در بخش‌های مصحف شریف، کتب قرآنی، نشریات قرآنی، وبسایت، اپلیکیشن، ایده و طرح های قرآنی، فیلمنامه‌های قرآنی، داستان‌های قرآنی و طراحی و تصویرگری برگزار خواهد شد که ارسال آثار از اول آذر آغاز شده و تا ۱۵ دی ماه ادامه دارد علاقمندان می توانند محصولات خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

وی ادامه داد: این نمایشگاه قرآن، امام، امت و انقلاب اسلامی شامل۴۰ تابلو است که در هر تابلو یک رویداد مهم در چهار دهه اخیر محور بوده و مستند قرآنی آن به همراه توضیح مختصری از آن رویداد ذکر شده است همچنین محتوای هر تابلو به دو زبان انگلیسی و عربی ترجمه شده است.

سلیمی در خصوص اعزام کاروان قرآنی و راه‌اندازی غرفه‌های قرآنی بیان کرد: اعزام کاروان‌های قرآنی انقلاب به مناطق کم تر توسعه یافته استان‌ها متشکل از اساتید، قاریان، حافظان و مجریان قرآنی است همچنین راه‌اندازی غرفه‌های قرآنی در مسیر راهپیمایی ۲۲ بهمن جهت ایجاد شور و نشاط قرآنی در میان مردم به ویژه کودکان و نوجوانان با اجرای طرح قرآن بخوانید هدیه بگیرید برگزار خواهیم کرد.

دبیر کارگروه قرآن در خصوص تدوین کارنامه ۴۰ ساله فعالیت‌های قرآنی اظهار داشت: در صورتی که همکاری دستگاه‌ها به نحو شایسته صورت گیرد امکان اجرایی شدن تدوین کارنامه ۴۰ ساله فعالیت‌های قرآنی کشور فراهم می‌گردد در غیر این صورت انجام این طرح منتفی خواهد بود.

وی با اشاره به گردهمایی اصحاب چاپ و نشر قرآن کریم در ۱۹ دی ماه اظهار داشت: گردهمایی اصحاب چاپ و نشر قرآن کریم ۱۹ دی ماه در قم با حضور ناشران، خوشنویسان، مترجمان، کارشناسان تصحیح قرآن کریم و مدیران دستگاه‌های مرتبط برگزار می‌شود همچنین به موازات این برنامه از برگزیدگان در حوزه نشر، خوشنویسی، ترجمه، تصحیح قرآن کریم که در طول ۴۰ سال گذشته مسئولیت حوزه نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم را بر عهده داشتند تجلیل می‌شود در ضمن نمایشگاهی از فعالیت‌های معاونت بر چاپ و نشر قرآن کریم در این گردهمایی برگزار خواهد شد.

دبیر کارگروه در خصوص همایش فعالان قرآنی مردمی عنوان کرد: با حضور ۲۰۰ نفر از نمایندگان استان‌ها در ۶ گروه مؤسسات قرآنی مردمی، خانه‌های قرآن شهری و روستایی، انجمن خیرین قرآنی، اساتید جلسات سنتی و مربیان قرآن کریم، همایش فعالات قرآنی مردمی روز‌های پنجشنبه و جمعه ۲۰ و ۲۱ دی ماه در شهر قم برگزار خواهد شد در این گردهمایی ضمن بررسی راهکار‌های تقویت و ارتقای تشکل‌های قرآنی مردمی در کارگروه‌های شش گانه موضوعات مختلفی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

وی افزود: برنامه دیگر کارگروه قرآن ستاد چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی گردهمایی مدرسان و مربیان دوره‌های سبک زندگی قرآنی است که در چهارم بهمن ماه در شهر قم با حضور حدود ۱۰۰ نفر از مربیان این حوزه و اساتید حوزه و دانشگاه با هدف بحث و تبادل نظر در خصوص نحوه گسترش این دوره‌ها از نظر اجرا، تولید محتوا، تربیت مربیان مورد نظر برگزار می‌گردد در این برنامه از ۶ کشور تولید شده در این حوزه رونمایی خواهد شد همچنین در طول ۳ سال گذشته حدود ۳۰۰ کارگروه سبک زندگی مردمی برگزار شده است.

سلیمی در خصوص همایش با افتخارآفرینان ۴۰ ساله انقلاب تصریح کرد: این همایش در روز‌های ۱۵ و ۱۴ بهمن در شهر مشهد مقدس با حضور کلیه نفرات حائز رتبه‌های بین‌المللی در ۴۰ سال گذشته و دریافت کنندگان مدارک درجه یک و دو و سه حفظ تخصصی قرآن کریم برگزار خواهد شد شرکت کنندگان در این برنامه در ۴ گروه تقسیم شده و در خصوص راهکار‌های مربوط به توسعه قرائت و حفظ قرآن کریم در بخش‌های عمومی و تخصصی به بحث تبادل نظر می‌پردازند.

دبیر کارگروه ادامه داد: اولین دوره مسابقات منتخبین استعداد‌های کشور در دو دوره ۳ ساله از سال ۹۲ آغاز شد که در دوره سه ساله اول صد نفر از نوجوانان از سراسر کشور انتخاب و به صورت متمرکز تحت آموزش‌های قرآنی قرار گرفتند و در دوره سه ساله دوم با حضور هزار و ۳۰۰ نفر از نوجوانان بین ۱۰ تا ۱۸ سال در سراسر کشور طراحی و اجرا شد و هدف این مسابقه ارتقای انگیزه و تشویق این سرمایه‌های قرآنی طراحی و اجرا می‌شود.

سلیمی درخصوص برنامه‌های دستگاه‌های عضو کارگروه قرآن ستاد چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: معاونت قرآن و ارشاد وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی ۵ نشست تخصصی با موضوع قرآن و انقلاب اسلامی با حضور صاحب نظران کشور‌های اسلامی برگزار خواهد کرد همچنین اولین دو سالانه جایزه جهانی نهج‌البلاغه در ایام دهه مبارکه فجر برگزاری دومین همایش تخصصی قرآن و انقلاب اسلامی با مشارکت دفتر نشر آثار حضرت امام خمینی و تدوین چاپ کتاب برای ۴۰ شخصیت سرشناس قرآنی و تولید ویژه برنامه‌ای با موضوع قرآن و انقلاب اسلامی و نشر آن به ۴ زبان انگلیسی، عربی، اردو و ترکی از برنامه‌های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

سلیمی درباره برنامه‌های رادیو قرآن عنوان کرد: هماهنگی با ارتش جمهوری اسلامی ایران برای تهیه و تولید ویژه برنامه‌های فعالیت‌های قرآنی ارتش از شروع انقلاب تاکنون در قالب‌های مختلف در دستور کار رادیو قرآن است همچنین ایجاد یک کمربند در کنداکتور شبکه در خصوص پرداختن عملکرد ۴۰ سال قرآنی نظام اسلامی، تهیه و تولید نمایشنامه‌های قرآنی در خصوص فعالیت‌های قرآنی ویژه کودکان و نوجوانان، احیای جلسات قرآنی خانگی که مورد عنایت مقام معظم رهبری بوده و برگزاری مراسم سالگرد تأسیس رادیو قرآن هم زمان با دهه فجر بخشی از برنامه‌های رادیو قرآن است.

وی در خصوص برنامه‌های مراکز قرآنی نیرو‌های مسلح عنوان کرد: برگزاری نمایشگاه قرآنی، محافل انس با قرآن، مسابقه حفظ سوره فجر، سوره واقعه و سوره‌های جزء ۳۰ قرآن کریم، مراسم تقدیر از فعالان قرآنی، برگزاری مسابقه‌های کتابخوانی، نقاشی، اینترنتی با موضوع قرآن و انقلاب، اعزام کاروان‌های قرآنی جهت اجرای برنامه در مناطق محروم و مرزی، حضور مسئولان قرآنی در منازل پیشکسوتان قرآنی، اعزام خانواده‌های قرآنی به مراسم غبارروبی شهدا، طرح پیوند شهدا با قرآن از بخشی از برنامه‌های قرآنی نیروی مسلح است.

سلیمی در خصوص محفل بزرگ قرآن و انقلاب در امامزاده صالح اظهار داشت: سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ ۱۱ بهمن ماه ششمین همایش ملی قرآن، عترت و سلامت ویژه جامعه پزشکی با حضور ۵۰۰ نفر از فعالان قرآنی در امامزاده صالح برگزار می‌کند.

وی ادامه داد: آماده‌سازی چاپ و رونمایی از قرآن کریم به قلم خوش نویس و قاری قرآن کریم استاد مرتضی رهنما، رونمایی از سامانه جامعه رسم، رونمایی از قلم رایانه‌ای قرآن و متون دینی به نام مصحف و تولید مجموعه گلچین آثار صوتی اساتید ایرانی در تلاوت، تحقیق، ترتیل، دعا، تواشیح و اذان برنامه‌های شورای عالی صدا و سیما در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی خواهد بود.

سلیمی خاطر نشان کرد: در هر استان کارگروه قرآن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف تشکیل شده که برنامه‌های قرآنی متنوعی را در ایام بهمن تدارک دیده‌اند که به صورت استانی اطلاع‌رسانی خواهد شد و مسئولیت اجرایی برنامه‌های آن به عهده همان دستگاه است و به محض دریافت گزارش دستگاه‌هایی که فعالیت‌های خود را هنوز اعلام نکردند اطلاع رسانی لازم از طرف کارگروه قرآن صورت می‌گیرد.

انتهای پیام /

 

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com