کد خبر ۷۲۷۶۶ انتشار : ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۳۶

دستیابی به 70 هزار مسجد فعال در سراسر کشور تا افق 1414

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، آیت الله علیرضا اعرافی امروز در دیدار با مسؤولان ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور که در ساختمان مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در قم برگزار شد اظهار کرد: طرح‌های مختلفی اکنون آماده شده و در دستور کار مدیریت حوزه علمیه است برای رسیدن به افق 1414 و حدود 30 کار ویژه نیز به عنوان اولویت حوزه برای تربیت نیرو در آن عرصه‌ها در دست طراحی قرار دارد.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت هم‌افزایی حوزه علمیه با سایر نهادها در راستای دستیابی به اهداف گوناگون فرهنگی، اجتماعی، علمی و ... گفت: تاکنون با 30 نهاد و سازمان از جمله آموزش و پرورش، صدا و سیما و ... همفکری‌هایی صورت گرفته است و به زودی تفاهم‌نامه‌هایی در این رابطه به منظور تحقق اهداف دینی امضا می‌شود.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: مسابقه قرآنی «مدهامتان» گرچه از نظر سطح بین‌المللی، رشته‌ها، حافظان، قاریان و ... دستاوردهای قرآنی بسیار خوبی به همراه داشته است ولی هنوز به آن نقطه‌ای که مورد انتظار است نرسیده‌ایم و همچنان مشکلاتی در زمینه قرائت و تجوید وجود دارد که باید با نگاهی علمی و انجام تحقیقاتی  دقیق برای رفع این مشکل و دستیابی به برنامه‌ای جامع در سطح مساجد و کانون‌های فرهنگی گام برداشت.

آیت‌الله اعرافی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر از نظر کمی و کیفی با مسجد ایده‌آل در جامعه فاصله بسیاری وجود دارد افزود: بر اساس طرح آمایش حداقل 70 هزار مسجد فعال نیاز است، مساجد بهترین مراکز تربیت نیروی انقلابی برای نظام و کشور هستند.

وی توجه به 20 شاخص در راستای افزایش سطح کیفی مساجد همانند برگزاری فعال سه وعده نماز جماعت، اجرای برنامه‌های گوناگون فرهنگی، فعالیت کانون‌‎ها در مساجد و ... را ضروری دانست و گفت: در حال حاضر حدود 4 هزار مسجد در سراسر کشور وجود دارد که به این 20 شاخص دست یافته است و تلاش‌ها باید تا همگانی شدن این شاخص‌ها در مساجد سراسر کشور تا افق 1414 ادامه یابد.

مدیر حوزه های علمیه اضافه کرد: مساجد باید در جامعه محور قرار گیرند و سامان جدیدی پیدا کنند و در این راستا مردم باید همه کاره باشند و نهادها تنها برنامه‌ریزی و نظارت کنند. حوزه به دنبال طراحی سند جامعی برای فعال کردن 70 هزار مسجد در افق 1414 است.

آیت‌الله اعرافی اذعان کرد: مساجد به عنوان قطب فرهنگی و تربیتی نیازمند بازسازی در زمینه‌ فرهنگی، کیفی و کمی هستند و در این راستا نیاز به طراحی اهداف، برنامه‌ریزی دقیق و ... وجود دارد.

وی ادامه داد: در بیانیه گام دوم انقلاب که از سوی رهبر انقلاب منتشر شده است به مسئله جوانان تأکید بسیاری شده است و نگرانی عمده‌ای که در رابطه با نسل جوان وجود دارد عدم ارتباط صحیح فکری با آنان است. گر چه در مقایسه با نسل‌های زمان انقلاب نسل جوان کنونی با وجود همه هجمه‌ها عملکرد بهتری داشته است ولی نیاز به ایجاد رابطه خوب فکری و فرهنگی با جوانان است تا ارتباط با آنان و شناخت نسبت به آنان افزایش یابد.

امام جمعه قم توسعه روابط سازنده بین‌المللی را ضروری دانست و گفت: نگاه بین الملل سازنده است و باید برای پیشرفت از مرزهای بین الملل گذشت. حوزه در موارد گفته شده آماده هر نوع همکاری است.

 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com