کد خبر ۷۵۴۳۸ انتشار : ۲۳ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۳۵
به مناسبت بیستمین سالگرد راهپیمایی باشکوه مردم قم در حمایت از انقلاب اسلامی

واکنش مردم قم به آشوب‌های کوی دانشگاه در سال 1378

به دنبال وقایع کوی دانشگاه در 18 تیرماه 1378، مردم ایران در واکنشی سراسری، تحرکات آشوب‌طلبان را محکوم کردند. حضور مردمی در راهپیمایی 23 تیر چنان باشکوه بود که به اذعان روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های خارجی، مردم با حضور به موقع در صحنه، آرامش را به کشور بازگرداندند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) به نقل از مرکز اسناد انقلاب اسلامی، به دنبال وقایع کوی دانشگاه در 18 تیرماه 1378، مردم ایران در واکنشی سراسری، تحرکات آشوب‌طلبان را محکوم کردند. حضور مردمی در راهپیمایی 23 تیر چنان باشکوه بود که به اذعان روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های خارجی، مردم با حضور به موقع در صحنه، آرامش را به کشور بازگرداندند.

یکی از این اجتماعات باشکوه در قم رقم خورد. بنا بر گزارش روزنامه کیهان، کثرت جمعیت شرکت‌کننده در این راهپیمایی که از ساعات اولیه صبح روز 23 تیر ماه در اطراف مسجد امام حسن عسگری(ع) تجمع کرده بودند به حدی بود که مسئولان برگزار کننده این راهپیمایی را غافلگیر کرد.

راهپیمایان که اکثر آنان را جوانان تشکیل می­دادند با سر دادن شعارهایی همچون «رهبر اگر فرمان دهد، ملت قیامت می­کند، با دشمنان داخلی اتمام حجت می­کند»، «ما پیرو ولایتیم آماده شهادتیم»، «ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند»، «خامنه­‌ای خمینی دیگر است ولایتش ولایت حیدر است»، «حزب فقط حزب علی رهبر فقط سید علی»، «ما همه سرباز توایم خامنه­‌ای گوش به فرمان توایم خامنه­‌ای، «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل»، «مرگ بر منافق» و ... راهپیمایی خود را از مسجد امام بسوی چهارراه بازار ، خیابان آیت‌الله مرعشی نجفی و حرم مطهر حضرت معصومه(س) آغاز کردند.

خبرنگار کیهان گزارش می‌دهد: «راهپیمایان که هر لحظه بر تعداد آنان افزوده می­شد خواستار برخورد جدی مسئولان با عوامل خشونت‌طلب و آشوبگر شدند. راهپیمایان در پایان با اجتماع در حرم مطهر حضرت معصومه(س) و سر دادن شعارهای «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» به سخنان آیت الله مصباح یزدی گوش فرا دادند.»

براساس گزارش مطبوعات، یکی از نکات قابل توجه این راهپیمایی، حضور گسترده زنان بود که با حجاب کامل اسلامی ضمن حمایت از نظام جمهوری اسلامی، انزجار خود را از حرکت آشوب‌گران اعلام کردند.

این قبیل راهپیمایی‌ها در بسیاری از نقاط کشور نیز برگزار شد و مردم نشان دادند در حمایت از نظام اسلامی همواره در صحنه هستند.

از همین رو بود که رهبر معظم انقلاب در 14 خرداد 1390 فرمودند: «...سال 78 که آن حوادث پیش آمد، آن کسی که این حوادث را خنثی کرد، مردم بودند. روز بیست و سوم تیر سال 78 مردم آمدند در خیابان‌ها، توطئه‌ دشمن را که سال‌ها برایش برنامه‌ریزی کرده بودند، در یک روز باطل کردند.»

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com