کد خبر ۷۵۷۰۳ انتشار : ۱ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۹
پیش از ظهر امروز

آیین معرفی کتاب «غنا و موسیقی» برگزار شد

کتاب «غنا و موسیقی»، متن کامل 76 جلسه‌ درس خارج فقه مکاسب محرّمه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در موضوع غنا و موسیقی است که توسط انتشارات انقلاب اسلامی منتشرشده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، آیین معرفی کتاب «غنا و موسیقی متن درس خارج فقه مکاسب محرّمه رهبر معظم انقلاب»، پیش از ظهر امروز در مرکز تخصصی فقهی ولی امر (عج) با حضور جمعی از طلاب و سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی، آیت‌الله شب زنده دار و آیت‌الله اراکی برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین مقیمی با تبیین ابعاد علمی شخصیت حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای گفت: مقام معظم رهبری از سال 1369سلسه درس‌های خارج فقه خود را آغاز کرده و به مباحثی از جمله جهاد، قصاص و مکاسب محرمه و نماز مسافر می‌پردازد، در این کتاب مباحث مربوط غنا به دلیل پیوست زیادی که مباحث لغوی دارد، همراه با مباحث لغوی مربوطه مطرح می‌شود.

این استاد حوزه علمی با اشاره به نقش بسیار پر رنگ روایات در این درسنامه بیان داشت: گاه در ذیل یک عنوان 22روایت بیان می‌شود و به طور کلی حدود 100روایت درباره موضوع غنا در این درسنامه بیان و بررسی شده‌است، هم‌چنین آرای فقهی درباره مسئله غنا نیز در این درسنامه بررسی، تحلیل و نقد شده است.

مقیمی بیان کرد: مقام معظم رهبری در این درسنامه پس از بیان آرا و بررسی آن‌ها، حدود48 پرسش جدید در این باره مطرح می‌کنند و بر اساس مبنای فکری خود به آن پاسخ می‌دهند، نکته قابل توجه این است که معیار موسیقی حرام در این درسنامه اموری چون تحریک شهوت و سوق به فعل حرام و...بیان می‌گردد.

آيت الله شب زنده دار عضو فقهاي شوراي نگهبان در اين مراسم تدوين دروس مقام معظم رهبري را در اين زمينه کاري ارزشمند دانست که کمک شاياني به محافل علمي خواهد کرد.

وی با اشاره به ممارست رهبرمعظم انقلاب اسلامي در تدوين، ارتباط با دروس اسلامي به ويژه فقه را براي طلاب ضروري خواند و گفت: طلاب علاوه بر شرکت در کلاس هاي درس، نسبت به تقرير دروس هم که مکمل آموزش است توجه ويژه داشته باشند.

آيت الله شب زنده دار با بيان خاطره اي گفت: يکي از علماي بزرگ در گذشته گفته بود که راديو نبايد زيرعمامه ما قرار گيرد و اين گفته نشان مي دهد که طلبه برخي از امور حلال را هم نبايد انجام دهد.

وی بر حفظ زي طلبگي تاکيد کرد و گفت: طلاب بايد نسبت به حفظ ارزش عمامه خود که مال اسلام است توجه ويژه کنند.

آيت الله شب زنده دار خاطرنشان کرد: لذت طلبگي در ايجاد ارتباط نزديک با حضرت حق است درحاليکه برخي موانع از اين امر جلوگيري مي کنند.

آیت‌الله محسن اراکی نیز در این مراسم با تشریح این که غنا یکی از مباحث زیرمجموعه فرهنگ هر جامعه است؛ افزود: به دلیل این که فرهنگ، هویت جامعه را شکل می‌دهد؛ توجه به این موضوع را بسیار با اهمیت است.

وی در ادامه بابیان این که برخی آهنگ‌ها موجب تحریک تقوا و معنویت می‌شود؛ گفت: علما بر اساس روایات، ضوابطی برای این 2نوع آهنگ تبیین کرده‌اند که یکی از مهم‌ترین این کارها، درس‌نامه غنا و موسیقی درس خارج رهبر معظم انقلاب است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با تأکید بر بر این که مباحث علمی رهبر معظم انقلاب موجب نشاط جامعه علمی و باز کردن مسیر جدید بحث و تحقیق پیرامون غنا و موسیقی شده است؛ بیان داشت: این موضوع بستر لازم برای پژوهش‌های بیشتر در این زمینه را فراهم می‌کند.

آیت‌الله اراکی، همچنین فقه شیعی را فقه هویت‌ساز دانست و اظهار داشت: هویت هر فرد را امام او شکل می‌دهد و انتخاب ولی و امام سرنوشت و هویت افراد را شکل می‌دهد.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در پایان سخنانشان، رسانه را یکی از اثرگذارترین ابزارهای حکومت در ایجاد هویت فرهنگی عنوان کرده و افزودند: رسانه به جامعه هویت داده و جامعه‌ای الهی و یا شیطانی را می‌سازد که این اهمیت نقش رسانه است.

***

کتاب «غنا؛ متن درس خارج فقه رهبر معظم انقلاب اسلامی  حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای» در شمارگان ۳ هزار نسخه، چاپ اول بهار ۹۸ و بهای ۵۰ هزار تومان از سوی انتشارات فقه روز (وابسته به انتشارات انقلاب اسلامی) منتشر شده است.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com