کد خبر ۷۸۱۸۸ انتشار : ۷ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۵۶
مدیر بخش زلزله شناسی مرکز تحقیقات راه،مسکن و شهرسازی عنوان کرد؛

میزان فرونشست زمین در استان قم پر ریسک است

بیت اللهی گفت:تنها در سه شهر کرمان، تبریزو تهران نقشه حریم گسل با بار حقوقی و الزام آور تهیه شده است و با توجه به اهمیت شهر قم و جمعیت زیاد و مهاجر پذیری آن، تهیه این نقشه در استان قم در اولویت قرار دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، دکتر علی بیت اللهی در جلسه کارگروه تخصصی مخاطرات زلزله، لغزش لایه‌های زمین؛ ابنیه، ساختمان و شهرسازی این اداره کل گفت: ۲۱ مهرماه از طرف سازمان ملل در همه کشورها، روز جهانی کاهش ریسک نام گذاری شده است.

بیت اللهی افزود: شعارامسال این کنگره، " بسازیم تا بماند " با هدف افزایش تاب آوری و کاهش ریسک بیمارستان ها، مدارس و سایر زیرساخت‌ها از جمله راه است که وزارت راه و شهرسازی همایشی در این خصوص برگزار خواهد کرد.

بیت اللهی در خصوص اهمیت مطالعات فرونشست توضیح داد: این مطالعات در خصوص بررسی مخاطرات جبران ناپذیر فرونشست می‌باشد و برآیند این مطالعات نحوه پایدارسازی تاسیسات و زیرساخت‌ها در مواجهه با آن است.

دبیر کارگروه زلزله کشور تصریح نمود: شهر قم فاقد نقشه فرونشست، گسل و حرائم آن به شکل حقوقی و الزام آور است و این مسئله موجب می‌شود ساختمان‌ها بدون توجه به مناطق و زون‌های مستعد فرونشست و روی گسل ساخته شوند که این امر خطر آفرین است.

بیت اللهی ادامه داد: در مرحله اول هر نوع ساخت و ساز و صدور پروانه، می‌بایست استعلامات لازم مبتنی بر نقشه فرونشست و گسل‌ها اخذ شود که در شهر قم به دلیل فقدان این امر، شاهد ساخت و ساز بر روی گسل‌ها و در مناطق مستعد فرونشست هستیم.

مدیر بخش زلزله شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص نحوه تهیه این نقشه در شهر قم ابراز داشت: این نقشه با بهره گیری از متخصصان و مهندسان نقشه برداری، شهرسازی و... با استفاده از اعتبارات ملی تهیه خواهد شد.

مدیر بخش خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان این که این نقشه می‌بایست الزام آور و با بار حقوقی باشد، توضیح داد: نقشه‌ای که توسط وزارت راه و شهرسازی تهیه می‌شود الزام آور و حقوقی است. این نقشه پس از بررسی و تصویب در شورایعالی شهرسازی و معماری کشور، توسط معاون اول رییس جمهور به استان و تمامی دستگاه‌ها و شهرداری ابلاغ خواهد شد و هر گونه پروانه ساخت و ساز می‌بایست براساس نقشه حریم فرونشست و گسل صادر شود.

بیت اللهی عنوان کرد:به گفته عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برای کاهش ریسک فرونشست در شهر قم اقدامات اساسی با در نظر گرفتن اقلیم استان و در مواردی مانند مقابله شدید با حفر چاه غیرمجاز و اقدام به پر نمودن آن، بازنگری و تعادل بخشی در استفاده از منابع آب چاه‌های مجاز، نصب کنتور هوشمند برای استفاده مناسب و درست، ایجاد روش‌های تغذیه صحیح سفره‌های آب زیرزمینی؛ تجدید نظر در شیوه سنتی آبیاری و استفاده از شیوه نوین آبیاری اراضی کشاورزی و تجدید نظر در کشت محصولات پر آب کشاورزی می‌تواند راه گشا باشد.

در ادامه جلسه حسن صبوری مدیرکل راه و شهرسازی استان قم بیان کرد: برای انجام مطالعات در زمینه فرونشست می‌توان از ظرفیت دانشگاه‌ها بهره‌مند شد.

حسن صبوری توضیح داد: این اداره کل آمادگی تعامل و انجام مطالعات با استفاده از توان کارشناسی دانشگاه‌های سطح استان را دارد، وظایف و تکالیفی برای وزارت راه و شهرسازی طرح ریزی شده است که به شکل متناظر آن، در استان‌ها در قالب کارگروه‌های مخاطرات زلزله، پدافند غیرعامل، حمل و نقل و... برگزار می‌شود.

صبوری در پایان یادآورشد: برای پیگیری مصوبات و حل مشکلات استان، امیدواریم تا کارگروه‌های استانی به فراخور موضوعات در کارگروه‌های ملی حضور داشته باشند و مسائل خود را مطرح نمایند.

 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com