کد خبر ۸۰۲۳۱ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۵۳

آب تلف‌شده در بخش کشاورزی بهینه‌سازی شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری فارس از قم، محمدرضا طلایی در آیین آغاز به‌کار نهضت ملی «نهال‌کاری همگانی برای ایرانی سرسبز» که ظهر امروز در سالن جلسات تعاونی کشاورزی دامداران قم و حومه برگزار شد، ضمن تقدیر از تلاش مسئولان استان قم در بخش‌های کشاورزی و منابع طبیعی اظهار کرد: در بخش کشاورزی دو عنصر اساسی مورد نیاز حیات انسان، یعنی خاک و آب را در اختیار داریم و حفاظت از آن را بر عهده داریم.

وی اضافه کرد: رویکرد فعلی کشاورزان در طول تاریخ کشور بی‌سابقه است چراکه امروزه بهترین سیستم‌های نوین در کشور در مزارع استفاده و بیشترین اعتبارات در حوزه آب هزینه می‌شود و ما به‌عنوان مصرف‌کننده حوزه کشاروزی شناخته می‌شویم که باید میزان آب تلف‌شده را با بهینه‌سازی مصرف کاهش دهیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در استان قم سطح اجرای آبیاری با فشار به آمار قابل توجهی رسیده است که این دستاورد نشان از فراهم‌سازی یک ظرفیت مطلوب است که باید قدردان کشاورزان باشیم.

وی با بیان اینکه در حوزه خاک کمتر به ظرفیت‌ها توجه کرده‌ایم، گفت: حوزه منابع طبیعی از جمله حوزه‌هایی است که موضوع خاک در آن اولویت دارد و اقدامات آبخیزداری در حوزه‌های فرسایشی و ریزگردی تاثیرگذار است و اگر اقدامات ادارات‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری انجام نمی‌شد وضعیت کشور به ویژه در استان‌های مرکزی و کویری بسیار وخیم‌تر از وضعیت فعلی بود.

طلایی با تاکید بر اینکه اصل کار سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور حراست، حفاظت و توسعه جنگل‌هاست، مطرح کرد: این رسالت بسیار مهم است و باید در سطح ملی مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: زمانی که رهبر معظم انقلاب اسلامی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای برنامه‌های آبخیزداری هزینه می‌کنند نشان می‌دهد که ما باید توجه ویژه‌ای به این حوزه داشته باشیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: نخستین ویژگی طرح نهضت ملی تغییر زمان کاشت از اسفندماه به آذر ماه است و دستاورد دوم طرح استفاده از ظرفیت نهادهای مردمی و اقشار مختلف است.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com