کد خبر ۹۲۵۹۲ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۴۵

آنچه باید از رفتار با فرزندان در روزهایی کرونایی بدانیم

کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت قم با توجه به شیوع ویروس کرونا و ممنوعیت خروج از منزل به والدین توصیه هایی کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) به نقل از مرکز بهداشت قم، «نجیبه یوسف‌زاده» کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت قم گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و ممنوعیت خروج از منزل، والدین باید با ایجاد محیطی آرام در خانه، ترس‌ها، نگرانی‌ها و استرس فرزندانشان را کاهش دهند.

او افزود: در طول دوران همه‌گیری ویروس کرونا، اقداماتی، چون فاصله‌گذاری اجتماعی، ممنوعیت فعالیت‌های خارج از خانه، تعطیلی مدارس و مهد‌های کودک، دوری از دوستان، بازی و ورزش، کودکان را در شرایطی پیچیده قرار می‌دهد و می‌تواند موجب پریشانی و بالا رفتن سطح استرس و اضطراب در آن‌ها شود.

یوسف زاده  اضافه کرد: لازم است ترس‌ها و نگرانی‌های آن‌ها را از راه مناسبی کاهش دهیم و ذهن آن‌ها را تقویت کنیم؛ والدین می‌توانند با مراقبت و علاقه‌مندی بیشتر، استرس آن‌ها را کاهش دهند.

او ادامه داد: زمانی که کودکان دچار استرس می‌شوند، پاسخ‌های متفاوتی مانند جیغ زدن، پنهان شدن، غمگین شدن و خشمگین شدن از خود نشان می‌دهند؛ برای کمک به آن‌ها در مقابله با این پاسخ‌ها، مهم است از احساسات آن‌ها آگاه باشیم و برای آن‌ها فعالیت‌های مختلفی در نظر بگیریم.

کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت قم با اشاره به اجرای روش‌های سالم و موثر از سوی والدین، گفت: زمانی برای ارتباط دو طرفه با کودک ایجاد کنید؛ برای هر کودک جداگانه وقت بگذارید؛ این وقت می‌تواند ۲۰ دقیقه یا بیشتر باشد، بهتر است هر روز سر یک ساعت مشخص باشد تا کودکان یا نوجوانان بتوانند در زمان خاصی منتظر آن باشند.

او با بیان این‌که انتخاب بازی از سوی کودک باعث ایجاد اعتماد به نفس در او می‌شود، افزود: خواندن کتاب، داستان گفتن، نقاشی کردن، انجام کار‌های هنری و مهارتی، انجام کار‌های روزانه با کمک هم، تفکر و صحبت‌های معنوی، دعا کردن، باغبانی کردن، یادگیری‌های آنلاین، معاشرت از طریق تلفن، نوشتن داستان و شعر، انجام بازی‌های داخل خانه با اعضای خانواده فعالیت‌هایی لذت‌بخش برای کودکان هستند.

کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت قم اضافه کرد: برنامه‌ای برای خود و کودکتان تهیه کنید که زمانی برای فعالیت، فراغت و استراحت داشته باشید؛ ورزش را در برنامه هر روز کودک بگنجانید؛ زیرا این کار می‌تواند به کودکان کمک کند احساس امنیت کند  و رفتار بهتری داشته باشد و به کاهش استرس او کمک می‌کند.

یوسف زاده با تاکید بر این‌که به کودکتان در مورد حفظ فاصله ایمن آموزش دهید، گفت: به آن‌ها بیاموزید مرتبا دستان خود را با آب و صابون بشویند، شستن دست‌ها و رعایت بهداشت را سرگرم‌کننده کنید، یک شعر ۲۰ ثانیه‌ای برای شستن دست‌ها بسازید؛ چند حرکت به آن اضافه کنید؛ به کودکان به خاطر شست و شوی مرتب دست‌ها امتیاز داده و آن‌ها را تحسین کنید.

او بیان کرد: سعی کنید در صورت امکان خواب و وعده‌های غذایی معمولی او برقرار باشد؛ اطمینان حاصل کنید به‌درستی غذا می‌خورد و خواب کافی دارد.

کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت قم افزود: در حضور کودکان از ترسیدن در مورد موضوع‌هایی که ذهن شما را مشغول کرده است اجتناب کنید، ترس، خشونت و دلهره خود را کنترل کنید؛ هرگز ذهن کودکتان را با دلواپسی‌های آینده و نگرانی‌های خود پر نکنید.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com