کد خبر ۹۹۳۱۴ انتشار : ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۲۶
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم:

هنوز به قله تعداد مبتلایان به کرونا در استان نرسیده‌ایم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه قدرت سرایت و ابتلا در ویروس جهش یافته بالا است، گفت: هنوز به قله تعداد مبتلایان به کرونا در استان نرسیده‌ایم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) به نقل از خبرنگار مهر، محمدرضا قدیر پیش از ظهر پنج شنبه در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه قدرت سرایت و ابتلاء در ویروس جهش یافته بسیار بالا است و روند ابتلای بیمارها در استان کاملاً به صورت آسانسوری است، گفت: مردم در صورت نیاز به بیمارستانها مراجعه کنند و اگر روند رسیدگی به درمان آنها سرپایی است سعی کنند با حضور در خانه و قرنطینه خانگی از حضور در بیمارستانها خودداری کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اینکه با همکاری مراکز ۱۶ ساعته درمانی تست‌های تشخیصی برای درمان سرپایی مراجعان انجام می‌شود و در صورت نیاز به بستری به مراکز درمانی ارجاع داده می‌شوند، افزود: بخشی نیز به عنوان بستری موقت در مراکز درمانی در نظر گرفته شده است که هر روز افرادی که به بیمارستانها مراجعه می‌کنند داروهای خود را دریافت و تزریقات را انجام می‌دهند و معمولاً کمتر از ۶ ساعت از بیمارستان مرخص می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه میزان تست‌های مثبت پی سی آر در دو ماه گذشته در استان قم کمتر از ۷ درصد بوده است، اما اکنون بیش از ۴۰ درصد از تست‌های پی سی آر مثبت است، ادامه داد: هنوز به قله موج چهارم کرونا در استان نرسیده‌ایم و باید مراقب باشیم تا با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی میزان کمتری از مبتلایان به کووید ۱۹ را در استان داشته باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه این دانشگاه به بلوغ درمان بیماران کرونایی در کشور رسیده است، گفت: روزانه بین ۶۰ تا ۷۰ تخت خالی برای مراجعان در نظر گرفته‌ایم، گفت: بیمارستان‌های امیرالمومنین علیه السلام، فرقانی، کامکار، امام رضا و در صورت نیاز شهید بهشتی برای مبتلایان به کرونا وجود دارد و به افراد و مبتلایان خدمات ارائه می‌کنند.

قدیر با بیان اینکه بیماریابی و تفکیک بیماران خفیف، متوسط و شدید که نیاز به مراقبت‌های بیشتری دارند باید با دقت انجام شود و خانواده آنها نیز رهگیری شوند، افزود: در روزهای ابتدایی کمتر از ۲۰۰ تست از مردم گرفته می‌شد ولی در چند روز گذشته روزانه دو هزار تست از افراد گرفته شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با انتقاد از صف‌های طولانی و تجمع‌ها گفت: تعطیل کردن اصناف نیز می‌تواند به کاهش مبتلایان در استان کمک کند.

وی با بیان اینکه عمدتاً علائم‌بیماری کرونا، بیماری تنفسی، سرفه، تنگی نفس، علائم گوارشی، ضعف، خستگی و دردهای شکم است که در ادامه با افت اکسیژن و درگیری نیز همراه است، افزود: در بچه‌ها بیشترین علامت، علائم گوارشی است که با فرهنگ سازی و آموزش والدین به ماسک زدن و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تعداد کودکان مبتلا به کووید ۱۹ نیز در استان کاهش یافته است.

محمدرضا قدیر با بیان اینکه حدود ۲۳ مادر باردار کرونایی در استان داشتیم که با مدیریت صحیح اکثر مادران باردار بهبودی کامل یافتند، ادامه داد: در حال حاضر فقط یک مادر باردار بدحال وجود دارد که امیدواریم زودتر بهبود یابد.

وی با بیان اینکه در موج چهارم مناطق روستایی نیز درگیر بیماری کرونا شده است گفت: میزان مراجعه و رفت و آمد افراد در اواخر هفته به روستاها زیاد است و باید از دور همی و تجمعات در روستاها نیز پرهیز شود.

قدیر در پایان از مردم خواست رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی، ماسک زدن، حضور نداشتن در دورهمی ها و تجمعات را رعایت و مراقبت از کودکان، افراد مسن و دارای بیماری خاص را جدی بگیرند.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com