کد خبر ۲۸۷۴۷ انتشار : ۴ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۱۰
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم خبر داد:

تبدیل ۱۵۰۰ هکتار از اراضی کم بازده قم به باغ پسته

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم از تبدیل یک هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی زراعی کم بازده قم به باغ پسته خبر داد.

به گزارش قم نا به نقل از جهاد کشاورزی قم، محمدرضا طلایی اظهار داشت: به دلیل بحران کم‌آبی که در استان قم داریم کشت محصولات پرآب بر از جمله سیفی جات، ذرت و یونجه که نیاز آبی بالایی دارند، مقرون به صرفه نیست و کشت این محصولات باید محدود شود.

وی افزود: ۴۰۰ میلیون متر مکعب روان آب از طریق دو رودخانه بزرگ وارد استان قم می‌شده است که در حال حاضر این میزان به صفر رسیده و تمام کشت‌های استان قم از طریق سفره‌های آب زیرزمینی تغذیه می‌شوند.

وی ادامه داد: در حال حاضر در استان قم دو برابر تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی از آن‌ها برداشت می‌شود لذا ضروری است که مدیریت آب در استان قم جدی گرفته شود.

طلایی گفت: در همین راستا اجرای سیستم‌های آبیاری نوین در دستور کار قرار گرفته و ۳ هزار هکتار تعهد سازمان برای اجرای سیستم‌های آبیاری نوین است که طی ۴ ماه گذشته پرونده‌های بیش از ۳ هزار هکتار از اراضی تکمیل شده و بعد از کشت بهاره کار اجرای طرح‌ها شروع می‌شود.

وی بیان داشت: اجرای آبیاری بارانی به دلیل گرمای هوا، تبخیر و وزش باد توفیقی ندارد ولی آبیاری قطره‌ای باغات تا کنون موفق بوده است.

ارزش اقتصادی آب باید در تولید محصولات لحاظ شود

وی با اشاره به اینکه تغییر الگوی کشت را در استان قم آغاز کرده‌ایم، اضافه کرد: ارزش اقتصادی آب باید در تولید محصولات لحاظ شود و در استان قم در کلیه محصولات کشاورزی که تولید می‌کنیم، باید ارزش اقتصادی آب به دقت مورد نظر قرار گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم در ادامه سخنان خود با اشاره به سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی در جهت اصلاح الگوی کشت در استان‌ها، افزود: در استان قم با یک برنامه زمان بندی شده در صدد اجرای این طرح و اصلاح الگوی کشت هستیم.

طلایی ادامه داد: در قالب یک طرح مطالعاتی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که اصلاح الگوی کشت باید در ۹ هزار هکتار از اراضی استان قم انجام شود.

در سال جاری در راستای اصلاح الگوی کشت در سال زراعی گذشته حدود دو هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کم بازده زیر کشت گندم را کاهش دادیم به نحوی که ۱۰ هزار و ۵۰۰ هکتار از ارضی زیر کشت گندم به ۸ هزار و ۲۴۷ هکتار کاهش پیدا کرد.

طلایی افزود: در جهت افزایش عملکرد و جایگزینی کشت با صرفه اقتصادی بالا، در سال گذشته یک هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی زراعی کم بازده استان قم با روش‌های فنی و نظارت دقیق تبدیل به باغ پسته شد.

وی افزود: نیاز آبی پسته با توجه به اینکه اراضی زراعی استان قم دو کشته است، حتی اگر یک کشت را هم حساب کنیم، ۲۰ درصد کاهش می‌یابد به طوری که آبی که در کشت پسته انجام می‌شود با توجه به ارزش ریالی و ارزآوری به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست.

وی گفت: با اصلاح الگوی کشت که در استان قم انجام شده نه تنها مصرف آب کاهش پیدا کرده ارزش اقتصادی آب نیز حفظ شده است.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com