کد خبر ۲۵۶۳۴ انتشار : ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۱۵
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم عنوان کرد

63 درصد مساحت کشور در مرز تنش آبی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم گفت: 63 درصد مساحت کشور از مرز تنش آبی عبور کرده و 14 سال است که در خشکسالی به سر می‌بریم.

به گزارش قم نا ، عبدالحمید توکلی‌بینا پیش از ظهر امروز در همایش مدیران انرژی دستگاه‌های اجرایی استان قم که با حضور استاندار قم برگزار شد با اشاره به اینکه 63 درصد مساحت کشور از مرز تنش آبی عبور کرده‌اند بیان کرد: در حالی ما 14 سال است گرفتار خشکسالی هستیم که ایران جزو 22 کشور پر مصرف دنیا از نظر سرانه مصرف آب به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه بخش اعظمی از آب کشور در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد بیان کرد: در شرایط کنونی 92 درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و این در حالی است که میزان مصرف آب در بخش کشاورزی در ایران از سطح بین‌المللی بالاتر است.

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به وضعیت منابع آبی در استان قم خاطرنشان کرد: در بازه 30 ساله، متوسط بارندگی در قم 163 میلی‌متر است و این در حالی است که در شرایط کنونی این میزان بارندگی برابر با 65 درصد بارش متوسط کشور، 22 درصد بارش متوسط قاره آسیا و 20 درصد بارش متوسط جهان است.

وی بیان کرد: امروز شاهد افت سطح و کاهش کیفیت آب در سفره‌های آب زیرزمینی هستیم و سرانه منابع تجدید پذیر استان قم نیز کمتر از 500 مترمکعب است.

توکلی بینا در خصوص سرانه مصرف آب در استان قم اظهار کرد: در حالی سرانه مصرف آب در بخش خانگی 160 لیتر در روز و سرانه کل مصرف 200 لیتر در روز است که این میزان مصرف نسبت به استانداردهای جهانی در سطح بسیار بالاتری قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به اینکه در مدیریت مصرف و تقاضا از روش‌های مختلفی بهره گرفته شده است بیان کرد: قیمت‌گذاری واقعی آب، نصب قطعات کاهنده مصرف، مدیریت فشار و برنامه‌های آگاهی عمومی از جمله روش‌هایی است که در این مسیر به مرحله اجرا درآمده است.
وی با اشاره به اینکه استفاده از قطعات کم مصرف آب در اقتصاد خانوار تاثیر قابل توجهی دارد گفت: استفاده از این قطعات موجب مصرف آب و سوخت کمتر، حفاظت از محیط زیست و صرفه جویی می‌شود.

توکلی‌بینا با اشاره به اینکه نسبت به جداسازی شبکه آب شرب از شبکه آبیاری فضای سبز شهری دغدغه جدی داشته‌ایم تاکید کرد: در خصوص مصرف بهینه آب در فضای سبز نیز راهکارهایی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به استفاده از گونه‌های گیاهی متناسب با اقلیم، استفاده از روش‌های مدرن آبیاری و... اشاره کرد.

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com