کد خبر ۲۵۶۵۱ انتشار : ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۲۸
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم:

سرانه مصرف آب در استان قم بسیار بالاتر از استانداردهای جهانی است

عبدالحمید توکلی بینا مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم سرانه مصرف آب در بخش خانگی را 160 لیتر در روز و سرانه کل مصرف استان را 200 لیتر در روز اعلام کرد و گفت: این میزان در مقایسه با استانداردهای جهانی بسیار بالاتر است.

به گزارش قم نا به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب قم، عبدالحمید توکلی بینا روز شنبه در همایش مدیران انرژی دستگاه های اجرایی استان قم ، به تبیین وضعیت منابع آب استان پرداخت و افزود: متوسط 30 ساله بارندگی در استان قم 163 میلی متر است.

وی خاطرنشان کرد: این میزان 65 درصد بارش متوسط کشور، 22 درصد بارش متوسط قاره آسیا و 20 درصد بارش متوسط جهان به شمار می رود.

وی سرانه منابع تجدید پذیر استان را کمتر از 500 مترمکعب در سال عنوان کرد و ابراز داشت: در اکثر سفره های آب زیر زمینی موجود افت سطح و کاهش کیفیت آب به یک پدیده دائمی و مستمر تبدیل شده است.

توکلی بینا تاکید کرد: میانگین افت سطح ایستایی در استان حدود یک متر و در بعضی نقاط به دو متر در سال می رسد.

وی در ادامه به برخی از روش های مدیریت مصرف و تقاضای آب اشاره کرد و اظهار داشت: تکنیک های اقتصادی همانند قیمت گذاری واقعی آب، تکنیک های سازه ای همانند نصب قطعات کاهنده مصرف، تکنیک های بهره برداری همانند مدیریت فشار و تکنیک های اقتصادی- اجتماعی همانند برنامه های آگاهی عمومی از جمله روش های مدیریت تقاضا است.

وی اصلاح قوانین و مقررات، اصلاح تاسیسات و تجهیزات، ترویج استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف و آموزش همگانی و مجموعه اقدامات فرهنگی را از جمله برنامه های مدیریت مصرف برشمرد و ابراز داشت: مصرف آب کمتر، مصرف سوخت کمتر، حفاظت از محیط زیست، منافع کلان اقتصادی و صرفه جویی مهم در هزینه خانواده از مزایای استفاده از قطعات کم مصرف آب است.

مدیرعامل آبفای قم در بخش دیگری از سخنان خود جداسازی شبکه آب شرب از شبکه آبیاری فضای سبز شهری را یکی از دغدغه های مدیران بخش آب استان عنوان کرد و به ارائه راهکارهایی در خصوص مصرف بهینه آب در فضای سبز پرداخت و خاطرنشان کرد: آبیاری در زمان مناسب، استفاده از گونه های گیاهی متناسب با اقلیم، استفاده از روش های مدرن آبیاری و استفاده از منابع تامین جایگزین همانند پساب از جمله این راهکارها است.

وی در ادامه به تشریح چرایی و چگونگی صرفه جویی در مصرف آب گفت: 63 درصد مساحت کشور از مرز تنش آبی عبور کرده و 14 سال است که در خشکسالی به سر می بریم.

وی ایران را جزو 22 کشور پر مصرف دنیا از نظر سرانه مصرف آب اعلام کرد و اظهار داشت: 92 درصد آب کشور صرف مصارف کشاورزی می شود که این میزان بسیار بالاتر از سطح بین المللی است.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com