کد خبر ۲۶۰۸۸ انتشار : ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۵
با نزدیک شدن به امتحانات مدارس مطرح شد؛

معظلات عدم وجود فضای مطالعاتی و کتابخانه ای کافی در قم

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال تحصیلی دغدغه خانواده ها رفع اشکال تحصیلی فرزندان و قبولی آن ها می باشد ، اما به دلیل کمبود فضای مطالعاتی گروهی از فرزندان آنان به سمت بوستانها و فضاهای باز سوق پیدا می کنند که معظلاتی برای خانواده ها به وجود می آورد.

به گزارش قم نا به نقل از ثامن ، در استان قم 51 کتابخانه وجود دارد که از این تعداد یک کتابخانه نهادی و مابقی مشارکتی است، 51 هزار نفر در کتابخانه‌های عمومی قم عضویت دارند و حدود یک‌میلیون جلد کتاب در کتابخانه‌های قم وجود دارد. وجود دارد.

اما متأسفانه قم با کمبود فضای مطالعاتی و کتابخانه‌ای روبرو است ، کمبود فضای مطالعاتی در قم باعث کشیده شدن جوانان به پارک‌ها و حتی اماکن زیارتی برای مطالعه و کتاب‌خوانی شده است، تا جایی که وقتی به شبستان‌های حرم حضرت معصومه (س) مراجعه می‌کنی شاهد دانش آموزان و دانشجویان و طلاب و محققینی می‌شوی که دورتادور هم نشسته مشغول مطالعه و مباحثه هستند،تا جایی که شبستان حرم حضرت معصومه(س) به محل خواندن درس معروف شده است.

تا اینجای کار مشکلی وجود ندارد و زیرا اماکن زیارتی مکان‌های امن برای جوانان و نوجوانان است، اما حضور طولانی‌مدت جوانان در پارک‌ها و بوستان‌ها برای مطالعه و درس به دلیل نبود فضای مطالعاتی آسیب‌های زیادی را وارد می‌کند.

محیط‌های پارک و بوستان‌ها مانند کتابخانه‌ها کنترل‌شده نیست، روزهای پایانی سال تحصیلی بسیاری از این صحنه‌ها مشاهده می‌شود که گروهی از دانش آموزان در بوستان‌ها مشغول خواندن درس با همکلاسی‌های خود هستند و چند قدم آن‌طرف تر عده‌ای مشغول آماده‌سازی بساط قلیان هستند که همواره حواس دانش آموزان را به خود جلب می‌کنند.

بسیاری از خانواده‌ها از این مشکلات گلایه می‌کنند و در بیشتر موارد سر دوراهی می‌مانند ازیک‌طرف خواندن گروهی درس و رفع اشکال فرزندانشان برایشان اهمیت دارد از طرفی اجازه حضور فرزندان خود در بوستان‌ها و محیط‌های باز را نمی‌دهد، که این معضل برای دختران بیشتر از پسران به چشم می‌خورد.

با توجه به اینکه خانواده‌های قمی از اعتقادات دینی و فرهنگی قوی برخوردار هستند به‌هیچ‌عنوان اجازه حضور دختران دانش‌آموز و دانشجوی خود را بدون حضور والدین آن‌هم در مدت‌زمان طولانی در پارک و بوستان‌ها برای خوان درس را نمی‌دهند.

نیم درصد سهم کتابخانه‌ها از درآمد شهرداری شامل همه درآمدهای شهرداری می‌شود اگر همین نیم درصد مستقیم به‌حساب کتابخانه‌ها واریز شود بخشی از این مشکلات مرتفع خواهد شد همچنین استفاده از فضاهای مساجد و حسینیه‌ها در زمان‌های که برنامه‌ای دران اجرا نمی‌شود می‌تواند جبرانی برای کمبود فضای مطالعاتی در قم باشد.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com