کد خبر ۲۹۵۶۸ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۰
در حاشیه عدم برخورد با وانت بارهای متخلف؛

از سردرگمی شورای شهر تا تجربه کلانشهرهای دیگر

اختلاف‌نظر در برخورد یا ساماندهی در حالی بین سخنگوی شورای شهر و شهردار قم وجود دارد که در سایر کلان‌شهرها به‌خصوص تهران تجربه بازارچه‌های میوه شهرداری به‌خوبی جواب داده است

به گزارش قم نا ، وانت‌بارهای میوه‌فروش شاید تا چند سال پیش تنها درجاهای معین مانند خیابان خاکفرج مقابل نمایشگاه بین‌المللی یا در ورودی‌های شهر مستقر می‌شدند که به دلیل پایین بودن آمارشان برخوردهای زیادی هم با آن‌ها صورت نمی‌گرفت.

در این میان در دو سه سال اخیر تعداد این وانت‌بارها به‌سرعت افزایش‌یافته و دیگر خرید میوه از وانت‌بارها در تمامی خیابان‌های سطح شهر امری عادی و طبیعی است به‌طوری‌که تنها کافی است از دو سه خیابان شهر حتی در گرم‌ترین ساعات روز عبور کنید تا به‌راحتی تبدیل‌شدن سیمای شهر به فضای میدان‌های تره‌بار دهه 60 را مشاهده کنید.

نکته قابل‌توجه در این موضوع پایین آمدن سن صاحبان وانت‌بارها و فروشندگان است، اگر تا دیروز بیشتر این فروشندگان میان‌سال بودند اما این روزها بیشتر فروشندگان جوان هستند که به نظر می‌آید همین عامل باعث عدم برخورد با این معضل شده است.

سال گذشته بود که محمد دلبری شهردار سابق از عدم موافقت فرمانداری با طرح برخورد با وانت‌بارها سخن گفت و البته آمار شگفت‌انگیز 9 هزار وانت‌بار شناسایی‌شده را داد که به گفته خود وی بعضاً در وسط خیابان اقدام به فروش میوه می‌کنند.

شاید اصلی‌ترین دلیل مخالفت فرمانداری را می‌توان بحث کمبود شغل و نبود مشاغل جایگزین برای این افراد در نظر گرفت که برای بخش کوچکی از این فروشندگان می‌توان آن را در نظر گرفت، چراکه بر اساس گفته‌های ذاکریان سخنگوی شورای اسلامی شهر قم، برخی از فروشندگان از شهرستان‌های مجاور روزانه وارد قم می‌شوند.

علاوه بر این بر اساس بررسی‌های صورت گرفته بسیاری از فروشندگان صاحب چندین وانت‌بار هستند و در کنار این موضوع برخی از مغازه‌داران هم، از وانت‌بار برای فروش بیشتر و جلب‌توجه استفاده می‌کنند.

سردرگمی شورای شهر و عدم تصمیم‌گیری قاطع

عباس ذاکریان سخنگوی شورای اسلامی شهر در پاسخ به سؤال خبرنگار ما در خصوص تصمیم‌گیری برای ساماندهی وانت‌بارها، گفت: با توجه به سابقه ساماندهی‌های قبلی شهرداری که سال‌های گذشته در میدان 72 تن در خصوص دکه‌داران انجام داده که الآن به یک معضل تبدیل‌شده، شورای اسلامی شهر هیچ تصمیمی برای ساماندهی وانت‌بارها ندارد.

وی درعین‌حال در خصوص برخورد با وانت‌بارها هم اظهار داشت: با توجه به این‌که برخورد با وانت‌ها هم موجب می‌شود که مردم در مقابل ما قرار بگیرند، چندان راهکار مناسبی به نظر نمی‌رسد.

ذاکریان در حالی اجرایی شدن هر دو راهکار را مشکل ارزیابی می‌کند که دراین‌بین سقائیان نژاد شهردار قم از ساماندهی وانت باره خبر داده است.

سقائیان نژاد شهردار قم 4 مردادماه در جلسه شورای اسلامی شهر قم با اشاره به برنامه شهرداری برای ساماندهی سد معبر در قم گفت: ۸ قطعه زمین در ۸ منطقه قم برای ساماندهی وانت‌بارهایی که در شهر پراکنده هستند در نظر گرفته‌شده است.

تجربه کلان‌شهرهای دیگر و دندان طمع شهرداری قم

این اختلاف‌نظر در برخورد یا ساماندهی در حالی بین سخنگوی شورای شهر و شهردار قم وجود دارد که در سایر کلان‌شهرها به‌خصوص تهران تجربه بازارچه‌های میوه شهرداری به‌خوبی جواب داده است.

درحالی‌که بر اساس باور عمومی قیمت میوه در تهران چندین برابر سایر شهرهای کشور است اما این موضوع را تنها می‌توان در مغازه‌های میوه‌فروشی که تقریباً در محله‌ها و خیابان‌های پایتخت انگشت‌شمار هستند، مشاهده کرد.

در تمامی مناطق 22 گانه تهران بازارچه‌های همشهری در دسترس هستند که قیمت‌های میوه در این بازارچه‌ها تفاوت بسیار زیادی با مغازه‌ها دارد و به همین علت با استقبال گسترده شهروندان هم مواجه شده است.

در قم قضیه تا حدودی فرق می‌کند، محمد یکی از صاحبان غرفه شهرداری دریکی از خیابان‌های شهر که در کمتر از 6 ماه مجبور به جمع‌آوری غرفه‌اش شد، می‌گوید: مردم در قم عادت به خرید میوه از وانت‌بارها دارند و ما نیز برای این‌که اعتماد مردم را جلب کنیم باید قیمت‌هایمان باقیمت وانت‌بارها برابری کند، اما اجاره سنگین این غرفه‌ها چنین امکانی را به ما نمی‌دهد.

وی ادامه داد: من 6 نفری هستم که در 5 سال گذشته غرفه شهرداری در این خیابان را اجاره کرده و با توجه به عدم سودآوری مجبورم که این غرفه را تحویل خود شهرداری بدهم.

نکته اصلی اینجاست که با توجه به هزینه اولیه بسیار کم ورود به این شغل کاذب، در صورت عدم برخورد و تصمیم‌گیری مناسب شاید دریکی دو سال آینده با افزایش این فروشندگان دیگر نتوان به این راحتی‌ها با آن برخورد کرد.

از همین رو ایجاد بازارچه‌های محلی زیر نظر شهرداری و در اختیار قرار دادن این بازارچه‌ها با اولویت فروشندگان سیار آن‌هم باقیمت مناسب، می‌تواند تا حدودی گره این مشکل اساسی شهری را باز کند و مردم هم با اعتماد به این بازارچه‌ها خود دیگر تمایل نخواهند داشت که از وانت‌بارها اقدام به خرید کنند.

منبع : قم فردا
 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com
0
۲۸ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۳۴

از مسولین خواهش می کنم فکری به حال وانت بارهای مسیر
پردیسان بکنند همشان به صورت مورب در خیابان پارک می کنند و باعث ترافیک می شوند.

پاسخ