کد خبر ۲۶۲۰۷ انتشار : ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۳
مدیرکل هواشناسی قم:

سامانه ترویج هواشناسی کشاورزی «تهک» در قم ایجاد می‌شود‌

مدیرکل هواشناسی استان قم گفت: اداره کل هواشناسی با همکاری جهاد کشاورزی استان، تلاش دارد سامانه ترویج هواشناسی کشاورزی «تهک» را جهت ارتباط مستمر، منظم و دوسویه بین کشاورزان و هواشناسی استان ایجاد کند.

 به گزارش قم نا به نقل از روابط عمومی هواشناسی قم، یحیی زارع اظهار داشت: به کار بستن دانش هواشناسی در فعالیت‌های کشاورزی، علم نوینی با عنوان «هواشناسی کشاورزی» ایجاد کرده است که هدف اصلی آن کمک به کشاورزان برای مدیریت بهینه منابع اقلیمی (خاک، آب، اقلیم و انرژی) است و نتیجه آن، کشت محصول مناسب، منطبق با شرایط اقلیمی موجود خواهد بود.

وی افزود: صنعت کشاورزی وابستگی زیادی به اطلاعات هواشناسی دارد و همه فعالیت‌های کشاورزی حتی آفت محصولات نیز متأثر از وضعیت هواست؛ چراکه در دما و رطوبت خاصی از هوا، برخی آفت‌ها تکثیر می‌شوند.

وی تصریح کرد: اطلاعات سازمان هواشناسی برای هر یک از بخش‌های زیرمجموعه کشاورزی نظیر زراعت، باغبانی، دامداری، زنبورداری، پرورش آبزیان کاربرد دارد و می‌تواند کشاورز و کاربر را در مراحل مختلف کاشت، داشت، برداشت و مقابله با آفات یاری رساند.

مدیرکل هواشناسی استان قم اشاره به عضویت ایران در سازمان هواشناسی جهانی، به تعهد ایران در ایجاد و سازمان‌دهی بخش «هواشناسی کشاورزی» اشاره کرد و گفت: به‌منظور پیشگیری از اُفت کمی و کیفی محصولات کشاورزی، کاهش خسارات  ناشی از بلایای طبیعی جوی، پیشگیری از اتلاف زمان، انرژی و منابع مالی، اداره کل هواشناسی با همکاری جهاد کشاورزی استان، تلاش دارد سامانه ترویج هواشناسی کشاورزی «تهک» را جهت ارتباط مستمر، منظم و دوسویه بین کشاورزان و هواشناسی استان ایجاد کند تا اطلاعات موردنیاز کشاورزان به سهولت و به‌موقع در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

زارع  عنوان کرد: از سالیان گذشته تاکنون، هر هفته در محل اداره کل هواشناسی استان  با حضور کارشناسان جهاد کشاورزی در روزهای یکشنبه و چهارشنبه ، جلساتی برگزار می‌شود که طی آن و بر اساس پیش‌بینی‌های جوی سه‌روزه و چهار روزه استان، توصیه‌های کشاورزی کاربردی، جهت استفاده کشاورزان در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

وی گفت: توصیه‌های حاصل از این جلسات، کشاورزان را در امور مربوط به آبیاری، سم‌پاشی، محلول‌پاشی، کود دهی، آماده‌سازی زمین جهت کشت محصول یاری می‌دهد.

مدیرکل هواشناسی استان قم درباره نحوه اطلاع‌رسانی به کشاورزان افزود: توصیه‌های حاصل از جلسات کارشناسی، از طریق مراکز خدمات کشاورزی، سیتم هواگو(134) سیستم فکس برگردان(شماره 32904750 گزینه شماره 2) و وب‌سایت اداره کل هواشناسی استان wwww.ghommeto. ir به اطلاع کاربران کشاورزان می‌رسد که امیدواریم با راه‌اندازی سامانه «تهک»، امکان ارتباط دوسویه با کاربران و کشاورزان فراهم شود. 

زارع بابیان اینکه از صداوسیمای مرکز استان و مطبوعات استانی انتظار می‌رود در زمینهٔ اطلاع‌رسانی به کشاورزان استان، به یاری هواشناسی بیایند اظهار داشت: استفاده از خدمات تخصصی این اداره در بخش کشاورزی، گام مهم و جدی در ارتقای سطح کمی و کیفی محصولات کشاورزی استان باشد.

وی بیان کرد: سازمان هواشناسی کشور به‌عنوان یک سازمان علمی و تخصصی از اعضای سازمان جهانی هواشناسی است که با تولید اطلاعات و داده‌ها نقش کلیدی در توسعه و رشد بخش‌های اقتصادی و اجتماعی کشور همچون ترابری جاده‌ای و راه‌‌ها، کشاورزی، مدیریت منابع آب و تولید نیرو، مدیریت شهری، شهرسازی، هواپیمایی دارد.

مدیرکل هواشناسی استان قم تصریح کرد: کشور‌های پیشرفته، بسیاری از دستاوردهای خود را مرهون کاربرد اطلاعات هواشناسی می‌دانند و امیدواریم در کشور ما نیز  اطلاعات هواشناسی، جایگاه و کاربرد واقعی خود را پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: برای اینکه خدمات هواشناسی، با روزآمدترین روش‌ها به کاربران ارائه شود و توان پاسخگویی به نیازهای توسعه کشور را داشته باشد، نیازمند توجه جدی مسئولان و اختصاص امکانات و اعتبارات خاصی در این زمینه هستیم.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com