کد خبر ۲۶۶۷۷ انتشار : ۳ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۳
عضو هیئت علمی جامعة‌المصطفی العالمیه مطرح کرد

راهبردهای صحیفه سجادیه راهگشای مشکلات فرهنگی دنیای امروز

عضو هیئت علمی جامعة‌المصطفی العالمیه گفت: صحیفه سجادیه بخشی از مبارزه فرهنگی امام سجاد(ع) بوده که آموزه‌های اخلاقی را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد و با استفاده از راهبردهای این کتاب می‌توان بسیاری از مشکلات فرهنگی را حل کرد.

به گزارش قم نا ، حجت‌الاسلام محسن غرویان ضمن تبریک سالروز ولادت امام سجاد(ع) اظهار کرد: پیشوای چهارم شیعیان با توجه به شرایط دوران خود روش فرهنگی را برای مبارزه انتخاب کردند.

وی خاطرنشان کرد: امام زین‌العابدین(ع) در قالب دعا، کتاب صحیفه سجادیه را تألیف کردند که مسائل مختلف فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی، سیاسی و اجتماعی را دربرمی‌گیرد.

عضو هیئت علمی جامعة‌المصطفی العالمیه با بیان اینکه امام سجاد(ع) در شرایطی زندگی می کردند که نمی‌توانستند به طور صریح به مبارزه بپردازند گفت: با توجه به شرایطی که در دوران امام حاکم بود، ایشان در قالب دعا به تحکیم زیرساخت‌های دینی و معنوی پرداختند.

وی عنوان کرد: امام سجاد(ع) با فعالیت‌های فرهنگی که انجام دادند، زمینه حرکت علمی و معرفتی را فراهم کردند و بستری برای اقدامات علمی و فرهنگی را برای امام محمد باقر(ع) و امام صادق(ع) به وجود آوردند.

غرویان ادامه داد:‌ دوران پیشوای چهارم شیعیان را می‌توان آغازگر تمدن بشری نامید که با امامت پیشوای چهارم شیعیان آغاز شد و در زمان دیگر ائمه اطهار(ع) پیشرفت داشت، به طوری که روایات فراوانی که از امام محمد باقر(ع) و امام صادق(ع) نقل شده، مرهون تلاش‌ها و فعالیت‌های امام سجاد(ع) است.

وی رساله حقوق را منبع فقهی و حقوقی ذکر کرد و افزود: در این رساله، حقوق اقشار و اصناف مختلف ذکر شده و منبع مناسبی برای فقها و حقوقدانان محسوب می‌شود که در موارد مختلف می‌توانند از آن استفاده کنند.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه با اشاره به فعالیت مکتب‌های معارض با مکتب اهل بیت(ع) گفت: پیشوای چهارم شیعیان با استفاده از آموزه‌های پیامبر اکرم(ص)، به حفاظت از مکتب اهل بیت(ع) پرداختند و از این طریق این مکتب را تقویت کردند.

وی خاطرنشان کرد: صحیفه سجادیه کتابی مشتمل بر مباحث و آموزه‌های اخلاق، عرفانی و معرفت اسلامی است که دعاهای آن برای بندگی به درگاه خداوند و مسائل اخلاقی لازم است.

غرویان عنوان کرد: صحیفه سجادیه بخشی از مبارزه فرهنگی امام سجاد(ع) بوده که آموزه‌های اخلاقی را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد، بر همگان لازم است این آموزه‌ها را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار دهند.

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com