کد خبر ۲۶۷۹۸ انتشار : ۶ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۰

آمادگی دستگاه‌های اجرایی قم برای پذیرایی از خیل عظیم عاشقان

به دلیل تقارن میلاد حضرت ولی‌عصر (عج) و سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) شهر قم در نیمه خرداد میزبان خیل عظیمی از عاشقان خواهد بود اما باید دید امسال قم چه نمره‌ای را در میزبانی از ارادتمندان اهل‌بیت (ع) کسب خواهد کرد.

به گزارش قم نا ، شهر مقدس قم به دلیل وجود بارگاه ملکوتی حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران هر ساله میزبان زائرانی است که به قصد زیارت به این استان سفر می‌کنند.

امسال به دلیل تقارن مراسم میلاد حضرت ولی عصر (عج) و سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) بی‌شک شاهد حضور سه یا چهار برابری مسافران و زائران در شهر مقدس قم خواهیم بود از همین رو است که مدیران دستگاه‌های اجرایی به تکاپو افتاده‌اند تا هرچه بهتر این دو مراسم را برگزار کنند.

آماده باش دستگاه‌های امدادی

بنا به گفته محسن اروجی مدیرکل مدیریت بحران استان قم جلسات متعددی با حضور مدیران نهادهای دولتی برگزار شده است تا مراسم نیمه شعبان و ارتحال امام (ره) هر چه با شکوه تر نسبت به سال گذشته برگزار شود.

وی می‌گوید: دستگاه‌های امدادی مانند اورژانس، انتقال خون، هلال احمر و آتش‌نشانی جلساتی را در زمینه ارائه خدمات بهتر به حادثه دیدگان در این مراسم‌ها برگزار کرده‌اند که بر اساس مصوبات این جلسات این گروه‌های امدادی در اطراف مسجد مقدس جمکران، حرم مطهر حضرت معصومه (س) و ورودی‌ها و خروجی‌های شهر مستقر خواهند شد.

محمد گلفشان مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان قم نیز در این زمینه می‌گوید: 10 پایگاه امدادی جمعیت هلال‌احمر با حضور 50 نفر از امدادگران در اطراف حرم مطهر حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران مستقر خواهند شد.

بنا به گفته وی 38 دستگاه آمبولانس، استقرار تیم‌های اورژانس در قالب 20 گروه چهار نفره، استقرار دو تیم امدادی در اطراف حرم مطهر حضرت معصومه و استقرار دو بالگرد در حرم مطهر حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران در روز‌ نیمه شعبان و سالروز ارتحال امام خمینی (ره) از جمله فعالیت‌های جمعیت هلال احمر خواهد بود.

اما در این میان نباید از حضور زائران سالمند مسجد مقدس جمکران غافل ماند، هر چند که در مسجد جمکران نیز شاید مانند حرم مطهر حضرت معصومه (س) خادمینی وظیفه جا به جایی سالمندان را با ویلچر بر عهده داشته باشند، اما داوطلبان جمعیت هلال‌احمر امسال با تشکیل سه تیم امدادگری به خادمان این مسجد یاری می‌رسانند.

از سوی دیگر به دلیل ازدحامی که در روزهای نیمه شعبان و سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) در اطراف مسجد مقدس جمکران و حرم مطهر حضرت معصومه (س) شاهد خواهیم بود، ممکن است تعدادی از زائران دچار مشکلاتی شوند از همین رو هلال‌احمر و دانشگاه علوم پزشکی در این زمینه برنامه‌های امدادی را طراحی و اجرایی خواهند کرد.

حضور 175 پزشک، امدادگر و کمک پزشک توسط جمعیت هلال‌احمر استان و استقرار چهار اکیپ پزشک و پرستار، استقرار 10 موتور لانس توسط دانشگاه علوم پزشکی قم از جمله پیش بینی‌های لازم برای ارائه خدمات امدادی است.

برپایی بیمارستان صحرایی توسط دانشگاه‌ علوم‌پزشکی یکی از اقدامات موثر برای زائران مسجد جمکران است، ابوالفضل ایرانی‌خواه رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی قم در این باره می‌گوید: بیمارستان صحرایی با متراژ دو هزار متر مربع در نزدیکی مسجد مقدس جمکران برپا خواهد شد.

بنا به گفته وی این بیمارستان با ظرفیت 50 تخت و تجهیزات کامل پزشکی و حضور 200 پزشک، پرستار و کادر مجرب در ایام نیمه شعبان آماده خدمت رسانی به زائران و شهروندان است.

مشکلات موجود در مراسم نیمه شعبان از زبان مردم

از آنجایی که در روز نیمه شعبان شاهد حضور زائران بسیاری در مسجد مقدس جمکران خواهیم بود به طور قطع بسیاری از زائران مجبور خواهند بود در حیاط یا اطراف مسجد مقدس جمکران اسکان پیدا کنند که با توجه به اینکه هوای قم در این روزها نسبتا گرم است مشکلاتی را برای زائران این مسجد به وجود خواهد آورد.

مهدی خوش‌چهره یکی از شهروندان قمی است که می‌گوید: مسئولان مناسب است که قسمتی از مسجد مقدس جمکران را برای این روز به صورت مسقف آماده کنند تا زائران این مسجد با مشکل گرما مواجه نشوند.

یکی دیگر از مشکلاتی که در روز نیمه شعبان با آن مواجه هستیم، ترافیک‌های کاذبی است که توسط برخی از مردم به وجود می‌آید.

در روزهای نیمه شعبان بارها و بارها شاهد ایستگاه‌های صلواتی بوده‌اید که فردی با سینی در دست مشغول پخش شربت یا شیرینی است و همین امر سبب می‌شود تا رانندگان خودروها برای دریافت این پذیرایی‌ها در وسط خیابان بایستند.

همین ایست خودروها سبب ترافیک‌های سنگین در نواحی مختلف شهر می‌شود البته مشکل اصلی زمانی است که به سمت مسجد مقدس جمکران در حال حرکت هستید زیرا که ممکن است مسیر 15 دقیقه‌ای را به دلیل همین ایستگاه‌های صلواتی در عرض یک ساعت طی کنید.

حامد محمودی با اشاره به مشکل ایستگاه‌های صلواتی می‌گوید: بهتر است شهرداری و نیروی انتظامی در این باره برنامه‌ریزی داشته باشند و در خصوص فعالیت ایستگاه‌های صلواتی ساماندهی لازم صورت گیرد.

سعید مرادی یکی دیگر از شهروندان قمی با اشاره به عملکرد راهنمایی و رانندگی قم در سال گذشته می‌گوید: سال گذشته راهنمایی و رانندگی بلوار پیامبر اعظم (س) را در یک کیلومتری مسجد مقدس جمکران بسته بود تا به اصطلاح سبب کاهش ترافیک زائران به این منطقه شوند در حالی که این امر سبب شده بود تا مردم برای رسیدن به جمکران از جاده‌های خاکی حاشیه بلوار پیامبر اعظم (ص) استفاده کنند که این امر چهره نامناسبی را برای شهر در پی داشت.

بنا به گفته وی بهتر بود مسئولان از لحاظ زیربنایی این بلوار را برای پیاده‌روی مسافران و زائران مسجد مقدس جمکران آماده می‌کردند تا دیگر شهروندان و به ویژه مسافرانی که نسبت به ورودی و خروجی شهر آگاهی ندارند دچار مشکل نشوند از همین رو امیدواریم امسال نیروی انتظامی و پلیس راهنمایی و رانندگی در زمینه ترافیک برنامه‌ها و تدابیر ویژه‌ای داشته باشند.

اما باید دید شهر قم چگونه از زائران و مهمانان در مراسم میلاد حضرت ولی عصر (عج) و سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) پذیرایی خواهد کرد مسئولان استان قم امسال در استقبال از زائران میلیونی جمکران چه نمره‌ای می‌گیرند.

*****************

گزارش از زینب پاسبان

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com