کد خبر ۲۷۰۹۷ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۰۳
یکصد و سی امین جلسه علنی شورای شهر قم

عملکرد بودجه‌ای شهرداری در بوته نقد شورا

جلسه امروز شورای اسلامی شهر قم همراه بود با ارائه گزارشی از عملکرد بودجه‌ای شهرداری که گویای کاهش درآمدها نسبت به پیش‌بینی‌ها بود.

به گزارش قم نا ، یکصد و سی امین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم صبح امروز در سالن جلسات شورا و با حضور مهمانی ویژه، یعنی حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی‌منش استاندار قم برگزار شد.

در ابتدای جلسه ولی‌الله بیاتی رئیس شورای شهر قم توضیحاتی پیرامون چگونگی انتخاب شهردار جدید قم ارائه کرد و سپس استاندار، سقائیان‌نژاد شهردار جدید و برخی اعضای شورای شهر قم به بیان مسائلی در مورد مشکلات و فرصت‌های حل آنها در قم پرداختند.

پس از آن جلسه وارد دستور شد و مصطفی سعادت‌طلب رئیس کمیسیون امور زیربنایی به قرائت لوایح مربوطه پرداخت.

نخستین مورد اخذ مجوز انجام توافق با اداره کل اوقاف و امور خیریه در مورد پلاک‌های ثبتی 10277 و 10278 بود که پس از بحث و بررسی لازم، مقرر شد برای کار کارشناسی بیشتر به کمیسیون حقوقی و نظارت ارجاع شود.

دومین لایحه اخذ مجوز انجام توافق با محمد حسین نظری مربوط به پلاک ثبتی 10470 بود که به تصویب رسید.

اخذ مجوز انجام توافق با اشخاص حقیقی موضوع 10 لایحه دیگری بودند که سعادت‌طلب آنها را قرائت کرد که همگی با رأی مثبت اعضای شورا به تصویب رسیدند.

فروش شارع متروکه طی لایحه اخذ مجوز انجام توافق با آقایان ابوالفضل، مجتبی و سعدالله خالقی (پلاک ثبتی 11/2329) و خرید سرقفلی و یکی از مغازه‌های خیابان اراک در لایحه اخذ مجوز انجام توافق با محمد یوسفی مربوط به پلاک 58/2851 بعضی از این لوایح بودند.

سعادت‌طلب در مورد لایحه اخیر اظهار کرد: با توجه به اینکه استاندار قم عقیده داشت می‌توان از قبرستان نو به عنوان محیطی شهری استفاده کرد، شهرداری هم سال گذشته شش پلاک ثبتی را خریداری کرد.

وی افزود: این اقدام توسط شهرداری انجام شده ولی برخی اعضای کمیسیون امور زیربنایی با قیمتی که برای تملک در نظر گرفته شده مخالف هستند.

رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه آخرین تملک در این محوطه در حال انجام است و مالک هم بر روی قیمت پیشنهادی حساب کرده، پیشنهاد این است که با همین رقم لایحه مذکور را تصویب کنیم.

وحید شایسته‌نیک دیگر عضو شورا هم با بیان اینکه شهرداری باید مبتنی بر ردیف بودجه به ارائه لایحه بپردازد گفت: تهاتر هم نمود بودجه‌ای دارد و به هر حال باید بر همین اساس، هزینه‌های لازم را انجام داد.

وی ادامه داد: این لایحه بدون اشاره به ردیف بودجه ارائه شده همچنین از نظر قیمت و شرایط موجود به نظر نمی‌رسد که دارای اولویت باشد.

حجت‌الاسلام سید محمد آتش‌زر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر قم هم با اشاره به اینکه تمام مغازه‌ها و سرقفلی‌های موجود در کنار قبرستان نو متعلق به شهرداری هستند گفت: البته طی شیطنتی که در گذشته صورت گرفته بخشی از سرقفلی هم واگذار و حقی برای مستاجران ایجاد شده است.

وی افزود: 40 هزار متر فضای باز اطراف حرم مطهر وجود دارد که می‌توان فضای سبزی بزرگ در هسته مرکزی شهر احداث کرد بنابراین بررسی‌های کارشناسی بیشتر بر روی محوطه اطراف قبرستان نو باید در دستور کار قرار گیرد.

محمدرضا ملکی دیگر عضو شورا نیز در مورد این لایحه عنوان کرد: با توجه به اینکه مالک بر اساس وعده شهرداری، اقدام به خرید ملکی دیگر کرده و حال در صورت عدم خرید با مشکلات جدی مواجه می‌شود، بهتر است در این یک مورد، خرید صورت بگیرد.

زین‌العابدین قراچورلوی اما گفت: اینگونه نباشد ملکی که متعلق به شهرداری است مجددا خریداری شود بنابراین باید ساز و کاری جدی برای اینگونه پرونده‌ها به وجود آورد.

حسن بختیاری نایب رئیس شورا هم خاطرنشان کرد: ورود به بحث تملک باید حساب شده و دقیق باشد و نمی‌توان صرف وعده شهرداری، اقدامی انجام داد و هر کس که چنین قولی داده خودش پاسخگو باشد وگرنه قیمت‌گذاری اینچنینی مشکلات زیادی را در آینده به وجود می‌آورد.

رضا پوریافر معاون شهردار قم هم در مورد این لایحه گفت: شکل اجاره و تملک در مورد مغازه‌های اطراف قبرستان نو متفاوت هستند و اینکه وارد این محوطه شویم، تصمیم شورا و استان بوده است.

شایسته‌نیک اما همچنان بر موضع خود پافشاری و اظهار کرد: در شروع تملک یک منطقه نباید قیمت‌گذاری بالا را ملاک عمل قرار داد وگرنه در اطراف همین قبرستان نو که صدها مغازه وجود دارد مشکلات زیادی به وجود می‌آید.

سعادت‌طلب رئیس کمیسیون امور زیربنایی هم خاطرنشان کرد: چند مورد تملکی که صورت گرفته راه نفوذ به این محوطه را باز کرده و بهتر است با همین قیمت یعنی 36 میلیون تومان مصوبه‌ای داشته باشیم.

این لایحه در نهایت با 13 رأی موافق به تصویب رسید.

در ادامه با توجه به پایان زمان جلسه، رأی‌گیری برای تمدید زمان تا 30 دقیقه دیگر انجام شد که رأی لازم را به دست آورد.

سعادت‌طلب به آخرین لایحه کمیسیون امور زیربنایی یعنی اخذ مجوز انجام متمم توافق با ورثه محمد علی توحیدی در پلاک ثبتی 140/3964 بخش یک اشاره کرد و گفت: این لایحه بحث خاصی ندارد و به اتفاق آراء در کمیسیون مورد تایید قرار گرفته است.

پس از رأی‌گیری، این لایحه نیز به تصویب رسید.

بخش بعدی جلسه به قرائت طرح اعطاء نمایندگی و مجوز اعمال اختیارات مربوط به دادرسی به ریاست شورا با اختیار توکیل به غیر به جز مصالحه و سازش توسط محمود مسگری، رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورا اختصاص یافت.

طوبی حجازی عضو کمیسیون فرهنگی شورا در ادامه گفت: درخواست ما این بود که دکتر اسلامی، مشاور حقوقی شورا در صحن علنی حضور یابد و به توجیه اعضا بپردازد نه اینکه باز هم در جلسه کمیسیون به ارائه نظرات بپردازد.

حجت‌الاسلام آتش‌زر هم خاطرنشان کرد: در نهایت رئیس شوراست که در دادگاه‌ها پاسخگوی قضات خواهد بود بنابراین چه این نمایندگی اعطا شود یا نشود تفاوتی نمی‌کند.

این لایحه در نهایت به تصویب رسید.

پس از آن نوبت به کمیسیون برنامه و بودجه و صحبت‌های رئیس آن یعنی حجت‌الاسلام آتش‌زر رسید و او هم گفت: بودجه شهرداری قم در سال جاری 1100 میلیارد تومان است؛ تحقق این بودجه در دو ماهه نخست امسال 55 میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش محسوسی داشته و 20 میلیارد تومان کمتر است.

وی افزود: تحقق بودجه از نظر درآمدی در دو ماهه ابتدای امسال حدود 32 درصد است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر قم با بیان اینکه در ارتباط با عوارض نوسازی هم باید به مشکلی اساسی اشاره کرد گفت: ممیزی املاک شهرداری هنوز ساز و کاری صحیح ندارد در حالی که اگر این امر صورت بگیرد، تحقق درآمدها هم بهتر می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر 35 درصد درآمدهای حاصل از قبول تحقق می‌یابد و از 2.3 میلیارد تومان پیش‌بینی شده طی دو ماهه ابتدایی سال جاری، فقط یک میلیارد تومان محقق شده است.

آتش‌زر خاطرنشان کرد: در ارتباط با فروش اموال غیر منقول هم از سهم 100 میلیاردی فقط 6.7 میلیارد محقق شده در حالیکه در مدت مشابه سال قبل، این رقم حدود 23 میلیارد تومان بوده و امسال کاهشی 70 درصدی دارد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم به مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد و افزود: تحقق درآمدی از این ردیف 12 میلیارد بوده که رقم مدت مشابه آن در دو ماهه ابتدایی سال قبل، 15.5 میلیارد تومان بوده و کاهشی 23 درصدی را در این زمینه شاهدیم.

وی به تحقق درآمدی شهرداری مرکز و مناطق پرداخت و گفت: پردرآمدترین منطقه شهری قم منطقه چهار است که امسال در دو ماهه نخست، فقط 42 درصد آن محقق شده که جای سئوال دارد.

آتش‌زر به طرح تفصیلی شهر قم اشاره و خاطرنشان کرد: برخی می‌گویند این طرح هیچ تاثیری بر درآمدهای شهرداری نداشته که باید مورد کارشناسی دقیق قرار گیرد زیرا در این طرح، جلوی تراکم در برخی مناطق گرفته شده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با تاکید بر شناسایی و اجرایی کردن راهکارهای افزایش درآمد بودجه‌ای گفت: از شهردار جدید قم می‌خواهیم چاره‌اندیشی برای رفع این مشکل را در دستور کار قرار دهد.

بیاتی رئیس شورای اسلامی شهر قم هم در ادامه خاطرنشان کرد: مقرر شده از این پس هر دو ماه یکبار گزارش عملکردی بودجه‌ای شهرداری مرکز و مناطق در جلسه شورا قرائت شود و مورد بررسی قرار گیرد تا در پایان سال شاهد انحراف قابل توجه در بودجه شهر نباشیم.

عباس ذاکریان رئیس کمیسیون خدمات شهری نیز عنوان کرد: کاهش درآمد حاصل از عوارض به دلیل تخفیف‌هایی است که در انتهای سال گذشته ارائه شده و بسیاری افراد، پروانه‌های مورد نیاز را دریافت کرده‌اند بنابراین کاهش درآمدهای مربوط به عوارض در دو ماهه ابتدایی سال جاری می‌تواند به این دلیل باشد.

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com