کد خبر ۲۷۱۴۶ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۵۰

وجود بحران زیست محیطی در دریاچه نمک قم/ تأمین حق آبه‌ها ضروری است

رئیس اداره محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم با بیان اینکه دشت بزرگ مسیله یکی از کانون‌های ریزگردها در استان قم است، از وجود بحران زیست محیطی در حوزه دریاچه نمک قم خبر داد.

به گزارش قم نا ، سید احمد شفیعی با بیان اینکه امروز هوای قم در وضعیت سالم است، افزود: ایجاد کانون‌های ریزگرد در یک زیست بوم نشان‌دهنده ویرانی آن منطقه است.

وی اظهار داشت: در سال‌های قبل بیشتر ریزگردها از کشورهای دیگر وارد ایران می‌شدند اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که چشمه‌های داخلی ریزگردها در حال فعال شدن هستند.

رئیس اداره محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست قم ادامه داد: کانون‌های ریزگردها گاهی با تأثیرگذاری در کیفیت هوا پررنگ‌تر شده و تأثیرگذاری منفی بیشتری در محیط زیست دارند.

وی با اشاره به شکل گیری چشمه‌های جدید ریزگرد در دشت بزرگ مسیله که بین دریاچه نمک و حوض سلطان قرار دارد، اظهار داشت: فعالیت این کانون‌های ریزگرد یکی از مشکلات بزرگ است زیرا این بخش بر روی هفت استان کشور تأثیر می‌گذارد.

شفیعی ادامه داد: متأسفانه بحرانی که در حوزه آبخیز دریاچه نمک شکل گرفته نیز بر روی کانون‌های ریزگرد تأثیر بسیاری گذاشته است.

برای جلوگیری از ورود ریزگردها باید کانون‌های ریزگرد و حوزه آبخیز مدیریت شود

وی با اشاره به اینکه شهر قم در ضلع غربی و شرقی کانون‌های ریزگرد قرار دارد، همچنین دشت بزرگ مسیله نیز از دیگر کانون‌های ریزگردها در این استان است، گفت: برای جلوگیری از ورود ریزگردها باید کانون‌های ریزگرد و حوزه آبخیز مدیریت شود، همچنین در حوزه‌های کشاورزی، شهرسازی، منابع طبیعی، آب و غیره باید مدیریت لازم برای مهارکردن کانون‌ها صورت پذیرد.

رئیس اداره محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست قم، عنوان کرد: وقوع ریزگردها در محیط شهری علاوه بر تأثیر منفی که بر سلامت افراد می‌گذارد، نشان دهنده این است که طبیعت در حال نابودی است.

وی افزود: تأمین حق آبه‌ها، مدیریت چاه‌ها، احیای پوشش گیاهی، افزایش فضای سبز شهری و غیره برای جلوگیری از ورود ریزگردها به قم ضروری است.

شفیعی گفت: وضعیت بحرانی در حوزه دریاچه نمک وجود دارد که در فعال شدن کانون ریزگردها تأثیر بسیاری می‌گذارد و فعال شدن کانون ریزگردها نیز موجب نابودی محیط زیست می‌شود.

منبع : مهر

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com