کد خبر ۲۷۲۳۸ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۳

انجام تست های شخصیتی از متقاضیان ورود به حوزه های علمیه

مدیر دفترامور مشاوره و خانواده معاونت تهذیب حوزه های علمیه با تشریح برنامه های مختلف این دفتر گفت: با تکیه بر توانمندی اساتید بومی، مراکز مشاوره استانی حوزه های علمیه راه اندازی می شود.

به گزارش قم نا ، حجت الاسلام رضا امیری با اشاره به اهمیت مشاوره در دین اسلام، به خبرگزاری حوزه، گفت: اسلام به عنوان مكتبى جامع، براى سلامتى روح و روان و سلامتى دينى انسان اهميتى فوق العاده قائل است، از اين رو، با ارائه برنامه و دستورات کافی، تمهيدات لازم را براى تحقق آن فراهم نموده است.
مدیر دفترامور مشاوره و خانواده معاونت تهذیب حوزه های علمیه افزود: يكى از رهنمودهاى ارزشمند اسلام در اين رابطه، توصيه به همفكرى، تبادل نظر و مشورت در امور مختلف اجتماعى، و استفاده از تخصص همنوعان در تأمين سلامت روحى، جسمى و توصيه به رعايت موازين اخلاقى و دينى در مشاوره است.
حجت الاسلام امیری، ادامه داد: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه«مراجعه به متخصص روانشناس و مشاوره در مسائل روانی به خصوص برای محیط خانواده یک ضرورت است» و از طرفی با توجه به نیاز مشاوره در حوزه های علمیه مخصوصا برای طلاب و خانواده های آنان ،فرهنگ سازی مشاوره تخصصی در حوزه های علمیه ، برنامه ریزی در جهت ارائه خدمات مشاوره ای به حوزویان و خانواده آنان ، طراحی ، زمینه سازی و برنامه ریزی در جهت استقرار نظام مدیریتی و ستادی هماهنگ، به منظور رشد و بالندگی اخلاقی ، تربیتی ، فرهنگی و سیاسی خانواده های طلاب را از رسالت های این دفتر عنوان کرد و گفت: پیشگیری از بروز موانع و آسیب ها در بین طلاب و خانواده ها ، تبیین رویکرد اسلامی در ارائه خدمات مشاوره ای و ترویج آن ، تربیت مشاوران حوزوی متخصص،ارتقای سطح تربیتی ، فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی خانواده های حوزویان و تأمین سلامت خانوادگی حوزویان از جمله اهداف این دفتر است.
تربیت مشاوران بر اساس آموزه های اسلامی
مدیر دفترامور مشاوره و خانواده معاونت تهذیب حوزه های علمیه ، در ادامه با اشاره به برخی از برنامه های این دفتر گفت: یکی از ضرورت هایی که در راستای اهداف این مرکز احساس می شد، وجود یک رشته تحصیلی برای تربیت طلاب به عنوان مشاور بر اساس آموزه های دینی بود لذا در تلاشی پیگیر از سال 88 تا 92 این مهم انجام و مرکز تخصصی امام خمینی(ره) از بهمن ماه سال 92 در سطح سه حوزه، کار خود را بر اساس مطالبات مقام معظم رهبری، در راستای اسلامی سازی علوم انسانی و اهتمام به رشته تعلیم و تربیت اسلامی آغاز کرد.
به گفته وی، تاکنون3 گروه 20 نفره در این مرکز پذیرش و مشغول فراگیری اصول مشاوره اسلامی هستند.
حجت الاسلام امیری، با اشاره به دیگر فعالیت های این دفتر ،بیان داشت: یکی دیگر از فعالیت های این دفتر نیاز سنجی و آسیب شناسی حوزه های علمیه بوده که این مهم از سال 84 تا سال 87 در برنامه ای منظم انجام و بعد از مشخص شدن فراوانی آسیب ها ،در راستای رفع آنها برنامه ریزی برای برگزاری کارگاه های پیشگیرانه با موضوعات مختلف از جمله مدیریت تحصیلی، ارتباطات و کنترل عواطف و غرائض و مدیریت ازدواج، خانواده و تربیت فرزند در دستور کار قرار گرفت.
تلاش برای تقویت اساتید مشاور بومی
وی در خصوص برنامه های بخش مشاوره یادآورشد: فعالیت های این بخش بیشتر در قالب اعزام مشاور به مدارس علمیه صورت می گیرد که البته این امر نیز در سه بخش کارگاه های پیشگیرانه ،مشاوره فردی و کارگاه و کلاس های مشاوره فردی طلاب و برای خانواده های آنها، تقسیم بندی می گردد.
مدیر دفترامور مشاوره و خانواده معاونت تهذیب حوزه های علمیه، تصریح کرد: در بخش اعزام مشاور با توجه به محدودیت هایی که وجود دارد تمام تلاش ما در راستای استفاده از اساتید بومی بوده و سعی کردیم در جهت کاهش هزینه ها و استفاده از توانمندی های استانی در این زمینه اقدامات گسترده ای را انجام دهیم که تربیت استادان بومی از جمله طرح های این بخش است.
تلاش برای راه اندازی مرکز مشاوره در استان ها
وی ادامه داد: در همین زمینه طرح تربیت استاد مشاور در سه دوره مقدماتی و تکمیلی 1و2 ، برنامه ریزی و از سال 89 کار خود را آغاز کرد.
حجت الاسلام امیری، گفت: در مراحل ابتدایی این طرح ، اساتید مستعد مشاوره در استان ها با فیلترهای خاص این بخش شناسایی و سپس برای هر استان، این دوره ها با حضور استادان مشاوره کشوری برگزار می گردد که تا کنون در این زمینه بیش از 200 نفر در کل کشور آموزش های لازم را فرا گرفته اند.
وی با بیان این که این افراد بعد از گذراندن این دوره به عنوان کارورز در مدارس علمیه مشغول ارائه راهنمایی و مشاوره به طلاب و پس از کسب تجارب و تخصص های لازم در مدارس علمیه به عنوان مشاور ثابت فعالیت خواهند داشت، یادآور شد: هدف نهایی این طرح این است که ما بتوانیم در هر استان یک مرکز مشاوره راه اندازی کنیم که البته این طرح امسال در استان هایی چون تهران، خوزستان و فارس راه اندازی خواهد شد.
تولید محصولات و نرم افزارهای مشاوره ای
مدیر دفترامور مشاوره و خانواده معاونت تهذیب حوزه های علمیه، تولید محصولات و نرم افزارهای مشاوره را از دیگر اقدامات این دفتر در بخش مشاوره اعلام و اظهارداشت: دفتر امور مشاوره و خانواده در راستای ارائه سبک زندگی موفق بر پایه احکام اسلامی، اقدام به تولید لوح های فشرده راهکارهای موفقیت برای اقشار مختلف حوزوی نموده است.
حجت الاسلام امیری، «طلبه موفق» ،«ازدواج موفق»، «زندگی موفق»، «استاد موفق» و «مشاور موفق» را از محصولات جدید دفتر امور مشاوره و خانواده عنوان و گفت: این لوح های فشرده در حقیقت شامل کلاس ها و دوره هایی است که برای طلاب و خانواده های آنان تهیه شده است .
برنامه های مشاوره ای برای خانواده های طلاب
وی در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات این دفتر در بخش خانواده اشاره و خاطرنشان کرد: از آنجایی که طلاب برای رسیدن به موفقیت در فعالیت های خود نیازمند پشتیبانی خانواده و همسرانشان هستند، لذا معاونت تهذیب در این زمینه نیز ورود کرده و برنامه های متعددی را در راستای افزایش سطح آگاهی و معلومات خانواده های طلاب اجرا می نماید؛ برنامه های این بخش در قالب سه بخش قبل، در شرف و بعد از ازدواج ارائه می گردد.
این استاد مشاور، طرح طلیعه را از جمله برنامه های این بخش عنوان و بیان داشت: این برنامه برای طلاب در شرف ازدواج برگزار شده و در آن توضیحاتی در خصوص ملاک های انتخاب همسر ، رسوم خواستگاری و ... به طلاب ارائه می گردد.
وی کارگاه های پیوند آسمانی را برنامه دیگر این بخش عنوان و بیان داشت: این برنامه برای طلابی که تازه ازدواج کرده اند برگزار شده و در آن مباحثی که برای تقویت و استحکام روابط عاطفی و زناشویی لازم است برای آقایان و بانوان به صورت جداگانه بیان می گردد.
حجت الاسلام امیری، گفت: طرح تحکیم خانواده هم تکمیل کننده دو برنامه قبل بوده و برای خانواده هایی است که چند سال قبل ازدواج کرده اند، در این برنامه علاوه بر بیان سبک زندگی اسلامی ،شیوه های تربیت فرزند و مسایل مبتلابه جامعه به خانواده ها آموزش داده می شود که در سال 93 در این زمینه بالغ بر 63 نفر روز اعزام استاد به استانها برای برگزاری دوره داشته ایم.
وی تصریح کرد: طرح کوثر نیز از دیگر برنامه های این بخش است که شامل دوره ی آموزش معارف اسلامی ویژه ی خانواده های طلاب، در یک پروسه زمانی سه ساله می باشد که چند سالی است در قم اجرا شده و سال گذشته هم در شهرستان بناب اجرا گردید؛ امسال هم قصد داریم این مهم را در استان های خوزستان، بابل،مازندران و فارس اجرا نمایم.
راه اندازی مشاوره تخصصی قبل از ازدواج
این استاد مشاور، با تاکید بر اهمیت امر مشاوره قبل ازدواج گفت: یکی از برنامه های مهم ما راه اندازی مشاوره قبل از ازدواج به صورت کاملا تخصصی است که در این زمینه اقدام به تربیت مشاورانی نموده ایم.
وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اهمیت گزینش طلاب مستعد برای ورود به حوزه، تصریح کرد: در بحث گزینش علاقه مندان به ورود حوزه ، شخصیت شناسی شده و افراد مستعد برای حوزه گزینش می شوند که در حال حاضر تلاش می کنیم تا تست شخصیت شناسی بومی حوز های علمیه تهیه و مطابق آن داوطلبان مورد بررسی قرار گیرند.
اعزام 1100 استاد مشاوره و خانواده
وی در پایان با جمع بندی فعالیت‌های دفتر امور مشاوره و خانواده معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه در سال گذشته، گفت: این دفتر در طول سال ۹۳ اقدام به اعزام هزار و 100 نفر روز، استادان متبحر مشاور و خانواده به حوزه‌های علمیه سراسر کشور در بخش های مختلف مشاوره، برگزاری دوره های ویژه، کارگاه ها، نشست ها و همایش های خانواده نموده است.

منبع : خبرآنلاین 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com