کد خبر ۳۰۱۷۹ انتشار : ۱۵ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۴۲
آیت‌الله نوری همدانی در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه تأکید کرد

لزوم بررسی نقاط ضعف و قوت برجام در حوزه‌های علمیه

آیت‌الله نوری همدانی بر لزوم بررسی نقاط ضعف و قوت برجام در حوزه‌های علمیه و ضرورت تسلط طلاب به ادبیات فارسی و عرب و سوق دادن آنها به نویسندگی تأکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، آیت‌الله حسین نوری همدانی پیش از ظهر امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه که در مدرسه فیضیه برگزار شد، با بیان اینکه حوزه‌های علمیه تداوم دهنده راه حوزه علمیه زمان امام صادق(ع) هستند، اظهار کرد: بعد از حوزه چهار هزار نفره امام صادق(ع)، حوزه علمیه قم شکل گرفت که اکنون دارای 40 هزار محدث است.

وی با اشاره به شکل‌گیری حوزه علمیه قم در شرایطی که تصمیم گرفته بودند که دین و اسلام را نابود کنند، بیان کرد: حوزه علمیه قم در طول سالیان به رشد و بالندگی رسیده است، به گونه‌ای که این حوزه به مرکزی تأثیر‌آفرین در همه دنیا تبدیل شده است.

این مرجع تقلید با اشاره به روایتی مبنی بر اینکه اسلام ناب محمدی (ص) از قم به سرتاسر جهان منتشر می‌شود، گفت: امروز وظیفه بسیار مهمی بر دوش داریم و افتخار می‌کنیم که سرباز امام عصر(عج) هستیم.

وی با بیان اینکه شغلی مهم‌تر از طلبگی نداریم، عنوان کرد: البته پیمودن این راه آسان نیست و باید در مسیر طلبگی نسبت به اخلاص توجه لازم را داشته باشیم.

آیت‌الله نوری همدانی با بیان اینکه طلاب در راه شیخ طوسی‌ها، شیخ مفیدها و امام راحل گام‌ نهاده‌اند، افزود: این راه به همت،‌ جدیت، کوشش، اراده و تصمیم قاطع نیاز دارد.

وی گفت: نظم از سوی طلاب از اهمیت زیادی برخوردار است، یعنی باید به قدری منظم بوده که برای دیگران الگو باشیم.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه طلاب باید اهل قلم و نویسندگی باشند، افزود: طلاب باید به ادبیات قوی فارسی و عربی مسلط باشند و با تکیه بر ادبیات قوی در عرصه قلم و بیان می‌توانند به موفقیت برسند.

وی با بیان اینکه شب‌زنده‌داری از نکات مورد توجه علمای بزرگ بوده است، گفت: آیت‌الله بروجردی به گونه‌ای فقه را تبیین کرد که موجب تحول ریشه‌ای در حوزه شد و دوره نخست تحول را ایشان رقم زد.

آیت‌الله نوری همدانی اضافه کرد: دور دوم تحول را امام خمینی(ره) در حوزه رقم زدند که این تحول به نوعی سیاسی بود و ایشان با وارد شدن به میدان، ولایت فقیه را به صورت عملی پیاده کردند و نظامی قوی و مقتدر را شکل دادند.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی وظیفه ما حوزویان را بسیار سنگین‌‌تر کرده است، گفت: اسلام پاسخگوی همه مشکلات است، به گونه‌ای که امروز دنیا چشم انتظار ارائه پاسخ به مشکلات از سوی اسلام است.

این مرجع تقلید با اشاره به سفر خود به کشور آذربایجان ادامه داد: بی‌عرضگی سلاطین قاجار و قبل از آن موجب شد که این کشور از ایران جدا شود، وگرنه همه این کشورها جزو ایران بوده‌اند.

وی با بیان اینکه مردم آذربایجان در دین و تدین سابقه درخشانی دارند، افزود:‌ در این سفر مردم فوج فوج به استقبال طلبه‌ای که از قم آمده بود، آمدند.

آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به اینکه در این کشور به دلیل تغییر خط به لاتین مردم از قرآن، دعا و زیارات محروم شده بودند، اضافه کرد: تهاجم فرهنگی به گونه‌ای پیش می‌رود که انسان در این مسافرت‌ها به چشم خود، نقشه‌های دشمنان را مشاهده می‌کند.

وی با بیان اینکه امروز باید برای شناختن زمان و نقشه‌های آن بیدار بود، تصریح کرد: یکی از وظایف طلبه‌ها زمان‌شناسی است.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه باید حوزه در امور سیاسی و نسبت به نقشه‌های دشمن آگاهی داشته باشد، افزود: باید در حوزه نسبت به بررسی برجام از سوی افراد کارشناس اقدام شده و نقاط ضعف و قوت را بیان کنند.

وی با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی زمینه‌ساز ظهور امام عصر(عج) است، گفت: باید افتخار کنیم که در این راه گرد هم آمده و زیر چنین پرچمی حرکت می‌کنیم.

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com