کد خبر ۲۵۶۴۸ انتشار : ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۵۹

مراجعه بیش از 14000 نفر جهت مشاوره ژنتیک به بهزیستی قم

مدیرکل بهزیستی قم گفت: از سال گذشته تا پایان فروردین ماه امسال، حدود 14 هزار نفر در مراکز مشاوره ژنتیک تشکیل پرونده داده اند.

به گزارش قم نا به نقل از روابط عمومی بهزیستی قم، رضا سلیقه در این زمینه افزود: از این تعداد چهار هزار و 263 نفر برای اولین بار و بیشتر از 9 هزار نفر بیش از یک بار مراجعه کرده اند که از این تعداد دو هزار و 772 نفر ازدواج فامیلی داشته اند.

وی یادآور شد: در قم شش مرکز مشاوره ژنتیک به صورت خصوصی و یک مرکز به صورت دولتی در حال فعالیت می باشد.

وی گفت: مشاوره ژنتیک در موارد ازدواج فامیلی، بارداری در سن بالای 35 سال، سابقه افراد مبتلا به عقب ماندگی ذهنی، ناشنوایی، نابینایی، بیماریهای متابولیک، اختلالات عصبی عضلانی و نقائص مادرزادی توصیه می شود.

سلیقه افزود: بیماری ژنتیکی در کشورها و مناطق مختلف تنوع گسترده ای داشته و در کشور ما نیز به علت ازدواج های فامیلی، معلولیت های ناشی از بیماری ژنتیکی، از شیوع بالایی برخوردار است.

وی بیان کرد: اغلب بیماری های ژنتیکی درمان ندارد و معلولیت و ناتوانی و رنجوری در تمام طول عمر فرد مبتلا، به همراه اوست.

وی گفت: می توان با مراجعه به متخصصان و مشاوران ژنتیک، قبل از ازدواج و بارداری یا در مرحله اولیه بارداری، از تولد فرزند بیمار جلوگیری کرد و نسلی سالم را به خود و جامعه هدیه کرد.

وی در خصوص زمان مشاوره ژنتیک گفت: مطالعات نشان داده که بهترین زمان برای انجام مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج می باشد.

مشاوره ژنتیک نوعی مشاوره پزشکی در خصوص آگاهی دادن به خانواده جهت شناخت عوامل معلولیت زا و پیشگیری از آنها با هدف داشتن نسلی سالم در آینده است.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com