کد خبر ۲۷۳۲۸ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۷
با تاکید رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه معاره شهردار قم؛

آیا آخرین لکه سبز هسته مرکزی شهر مقدس قم حفظ خواهد شد؟

باغ ۵ هکتاری خیابان سمیه قم که با دیوار آجری زردرنگی پوشیده شده آخرین باغ باقی‌مانده در هسته مرکزی شهر و جزو معدود ریه‌هایی از شهر قم است که خطر تیزی تبر آن را تهدید می‌کند.

به گزارش قم نا ، این روزها اگر از کنار این باغ بگذری، آثار ساخت و ساز را البته با فضولی در شکاف درب آلومینیومی‌اش خواهی دید. ساخت و سازی که مانند آفت به جان باغات و زمین‌های زراعی آن حوالی افتاده و هر روز که سری به آن محله شهر بزنی، نشانه جدیدی از تخریب‌های بی رحمانه زمین‌های زراعی و قتل درختان زبان‌بسته خواهی دید.  

این باغ ۵ هکتاری به عنوان آخرین باغ باقی‌مانده در هسته مرکزی شهر نشانه ۱۱ هزار هکتار باغی است که ۴۰ سال گذشته در شهر قم وجود داشت و الآن دیگر چیزی از آن باقی نمانده است.  

علیرضا مظفری، سرپرست شهرداری منقطه یک قم می‌گوید ساختمانی که در آن محوطه در حال ساخت است، پلاکی را اشغال کرده که جزو پلاک این باغ نیست و مجوز برای تغییر کاربری‌ آن در زمان مدیران گذشته شهرداری داده شده است، بنای شهرداری حفظ باغات منطقه است اما این کار به سادگی گفتنش نیست.

به گفته سرپرست شهرداری منطقه یک قم تنها تملک باغ‌هایی که در منطقه یک شهرداری قم قرار دارند، نیاز به ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار دارد که تأمین آن از عهده شهرداری خارج است.  

http://media.mehrnews.com/d/2015/06/12/3/1737150.jpg
متری دو میلیون تومان حداقل قیمتی است که برای این باغ‌ها در نظر گرفته می‌شود درحالی که منابع مالی شهرداری به شدت محدود است. ایده‌آل این است که این باغات تملک شده و به عنوان بوستان‌هایی که درختان مثمر دارند، در اختیار شهروندان قرار بگیرد اما در این مسیر موانع هم کم نیست.  

روزهای گرم خردادی و ماه رمضانی که در پیش است و نفس نفس زدن‌های ناشی از گرمای بی‌رویه، پیش از هر چیز حس نوستالوژیک آب و هوای معتدل قبلی را در قمی‌ها زنده می‌کند. لازم نیست زیاد سن و سال داشته باشیم تا بارندگی‌های پاییز و بهار یا هوای پاک گذشته را به خاطر بیاوریم.

طبق اعلام سازمان هواشناسی حداکثر دمای تابستان امسال نزدیک به ۴۸ درجه خواهد بود که نسبت به سال گذشته تقریبا دو درجه افزایش داشته و این یعنی قم به سرعت تبدیل به مکانی غیر قابل تحمل برای زندگی می‌شود و مقصر بخش بزرگی از این تحولات کسانی هستند که در مقابل روند تبدیل باغات داخل شهر به ساختمان‌های تجاری و مسکونی سکوت کرده یا با آن همراه شده‌اند.  

در این میان تقصیر مالکان هم قابل اغماض نیست اما باید پذیرفت که پیشنهاد فروش یک باغ در ازای مبلغی قابل توجه چیزی نیست که هر کسی به راحتی به خاطر خدا و مردم از آن بگذرد مخصوصا که نگهداری باغات داخل شهر بیش از اینکه سود داشته باشد زحمت و هزینه دارد و واگذاری این زمین‌ها مالکان را از دردسرهای نگهداری هم نجات می‌دهد.  

سرپرست شهرداری منطقه یک معتقد است برای حفظ باغات باقی‌مانده در شهر چاره‌ای جز تملک سریع آنها وجود ندارد.

او می‌گوید در این مسیر باید همه دست به دست هم دهند و هر ارگانی قسمتی از این بار را به دوش بکشد. اداره‌کل راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت محیط زیست، استانداری، منابع طبیعی از جمله نهادهایی هستند که از نظر وی وظیفه دارند بخشی از این مسئولیت را به عهده بگیرند تا همه بار به دوش شهرداری نیفتد.  

http://media.mehrnews.com/d/2015/06/12/3/1737151.jpg

خطر تیزی تبر هر روز آخرین باغ باقیمانده در هسته مرکزی شهر را تهدید می‌کند

مدیرکل راه و شهرسازی هم صحبت‌های مظفری را درباره ساخت و ساز در پلاکی غیر از پلاک باغ تائید می‌کند. هر چند که این دو پلاک به هم متصل هستند و ممکن است در این زمینه قضاوت اشتباهی صورت بگیرد.

اما آنطور که محسن بهشتی به خبرنگار مهر می‌گوید پلاکی که الآن ساخت و ساز در آن اتفاق افتاده پیش از این زمین زراعی بوده و تقریبا ۸ سال پیش در کمیسیون ماده پنج استانداری قم توانسته تغییر کاربری بگیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم در عین حال تأیید می‌کند که خطر تیزی تبر هر روز آخرین باغ باقیمانده در هسته مرکزی شهر را تهدید می‌کند و باید برای حفظ آن فکری کرد.  

آخرین باغ هسته مرکزی شهر قم باید حفظ شود

فرماندار قم هم از کسانی است که به لزوم پیگیری برای تملک این باغ و حل مشکلات در مسیر حفظ آن تأکید دارد.

رضا سیار با اشاره به کمک‌هایی که تلاش شده برای تأمین آب به مالکان باغ شود، گفت: این آخرین باغ هسته مرکزی شهر است و باید آن را حفظ کرد.  

در جلسه هفته گذشته شورای اسلامی شهر قم هم که با حضور استاندار و معاونان وی برگزار شد، استاندار قم تمام تأکیدات لازم برای حفظ باغات باقیمانده را گوشزد کرد. مسئله حفظ لکه‌های سبز موضوعی بود که حتی رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم معارفه شهردار جدید به آن تأکید ویژه داشت.  

حالا باید دید این تأکیدات و سفارشات و وعده‌ها چگونه عملی خواهد شد. 

منبع : خبرگزاری مهر

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com