کد خبر ۲۷۴۰۵ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۱
آیت‌الله استادی:

اعتماد مردم نسبت به مسئولان کم شده است

آیت‌الله استادی کم شدن اعتماد مردم نسبت به مسئولان را یکی از مشکلات کشور بیان کرد و گفت: مردم اعتمادشان به مسئولان کم شده است. مردم به روحانیت اعتقاد دارند، بنابراین روحانیون مواظب باشند موجب سلب اعتماد مردم نشوند.

به گزارش قم نا به نقل از مهر ،  آیت‌الله رضا استادی صبح یکشنبه در گردهمایی بزرگ مبلغان دینی اعزامی ماه مبارک رمضان که قبل از ظهر یکشنبه در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به نامگذاری سال دولت و ملت، همدلی و همزبانی از سوی مقام معظم رهبری اظهار کرد: وقتی مقام معظم رهبری به این سفارش تأکید دارند ما حوزویان هم باید تابع نظر ایشان باشیم و در مسیر همدلی و همزبانی اقدام کنیم.

وی تأکید کرد: اگر در این مملکت بعضی‌ها به این سفارش‌ها گوش نمی‌دهند، ما طوری برخورد نکنیم که این اختلافات بیشتر شود. کار یک روحانی موفق این است که اگر وارد جایی شده که اختلاف و دشمنی وجود دارد اختلاف را کم کند و دشمنی را به خیرخواهی تبدیل کند نه اینکه خودش باعث افزایش اختلافات شود.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه ما نباید جزو این جناح و آن جناح باشیم، تصریح کرد: باید خوبی‌ها را خوب بگوییم و اگر مشکلی وجود دارد انتقاد صحیح داشته باشیم.  اگر کسی همیشه تعریف کند زیرسئوال خواهد بود چون همه کارها که خوب نیست و اگر کسی فقط انتقاد کند، درست نیست.

وی ادامه داد: در یکی از نشریاتی که برای من می‌آید، عکس کلید را با تصویر رئیس جمهور منتشر کردند و نوشتند که رئیس جمهور ۱۵۰ وعده داده و کدامیک را عمل کرده است. این خلاف همدلی و همزبانی است. این طور نیست که هیچ کاری نشده باشد.

این عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه تأکید کرد: ما حوزویان باید در مسائل سیاسی فقط باید تابع مشی مقام معظم رهبری باشیم. ایشان گاهی انتقاد می‌کنند و گاهی به خوبی تعریف می‌کنند.

اعتماد مردم نسبت به مسئولان کم شده است

آیت‌الله استادی کم شدن اعتماد مردم نسبت به مسئولان را یکی از مشکلات کشور بیان کرد و گفت: مردم از بس راجع به مسئولان گذشته نقطه ضعف شنیدند اعتمادشان به مسئولان کم شده است.  مردم به روحانیت اعتقاد دارند، بنابراین روحانیون مواظب باشند موجب سلب اعتماد مردم نشوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به حربه‌های دشمنان برای تضعیف جایگاه شیعه و نظام اسلامی اظهار کرد: اگر در گذشته به صورت معمولی به تبلیغ دین می‌رفتیم امسال تبلیغ دین حساسیت بیشتری دارد و نباید نسبت به وظایف خودمان کوتاهی کنیم.

وی گفت: برخی‌ها می‌گویند با توسعه رسانه‌ها، منبر سنتی ممکن است جایگاه خوبی نداشته باشد، در صورتی که این درست نیست و نباید منبر به هیچ وجه سبک شمرده شود.

این استاد حوزه تصریح کرد: در طول سفر تبلیغی باید یادمان باشد که تبلیغ یک کار الهی است بنابراین اگر این تفکر را داشته باشیم مشکلات قابل تحمل خواهد بود.

این عضو جامعه مدرسین اضافه کرد: ممکن است کسی به دنبال درآمد باشد یا به شهرتی دلبسته باشد که این تفکر با الهی بودن تبلیغ دین سازگار نیست. باید اراده داشته باشیم و تصمیم جدی بگیریم که تبلیغ دین وظیفه مهم ماست.

آیت‌الله استادی با ذکر روایاتی از پیامبر گرامی اسلام و ائمه معصوم(ع) تبلیغ دین را نوعی عبادت دانست و افزود: اگر در سفر تبلیغی ۱۰ نفر را متحول کردید نباید نگران باشید که این تعداد کم است، چون شما تلاش خودتان را انجام دادید.

وی بی‌توقعی مالی را یکی از مهم‌ترین رفتار مومنانه طلاب علوم دینی بیان کرد و افزود: اینکه بعضی‌ها اضطراب دارند به دلیل این است که توقع دارند و یادشان می‌رود که مشغول چه کاری هستند.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه تاکید کرد: اگر خدای ناکرده وظیفه دینی انسان با مادیات گره بخورد نه صلاح خودش است و نه صلاح کارش.

وی طلاب علوم دینی را به رعایت رفتار عملی در بین مردم تاکید کرد و افزود: بعضی از مراجع تقلید مکرر به این نکته اشاره کردند که آن چیزی که دین مردم را حفظ کرده، عمل عالم دینی بوده است، بنابراین ما در این یک ماه باید دین را به صورت عملی پیاده کنیم.

آیت‌الله استادی تصریح کرد: اگر ما روی منبر حرف می‌زنیم ولی در جلسات دیگر غیبت کنیم، تمام مطالبی که روی منبر گفتیم مثل باد هوا خواهد بود.

وی با اشاره به پخش برنامه‌های طنز در سیما اظهار کرد: ما باید به مردم نشان دهیم که مسیر ما دیدن این برنامه‌ها نیست. سعی کنیم در ماه مبارک رمضان مبلغ عملی خوب برای مکتب تشیع باشیم.

یک مبلغ دینی حق ندارد به مردم اهانت کند

وی بر لزوم بیان احکام و اصول عقاید تاکید کرد و افزود: بسیاری از مردم احکام اولیه نماز و روزه خود را نمی‌دانند بنابراین ما باید مقید باشیم در منابر خودمان به بیان احکام و اصول عقاید بپردازیم.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه تصریح کرد: طوری نباشد که روی منبر، داستان و مطالب تکراری ارائه کنیم و حرف‌هایی بزنیم که طبق نیاز مردم نباشد.

آیت‌الله استادی با بیان اینکه بعضی‌ها به خودشان اجازه می‌دهند که به مردم حمله کنند، اظهار کرد: بعضی از منبری‌های ما وقتی روی منبر قرار می‌گیرند انگار احساس تفرق با مردم دارند و به مردم امر و نهی می‌کنند. یک مبلغ دینی حق ندارد به مردم اهانت کند. بسیاری از عوام الناس به احتمال قوی از ما معمم‌ها نزد خداوند عزیزتر هستند.

عضو جامعه مدرسین خواستار بیان محکمات و مطالب مستدل و مستند در سخنرانی‌ها شد و تاکید کرد: طلاب علوم دینی از بیان متشابهات جدا بپرهیزند. امروز دشمن به متفاوت بودن روضه‌های ما انتقاد می‌کند. آنها حقایق ما را زیرسئوال می‌برند بنابراین ما نباید کوتاهی کنیم.

وی تبلیغ و تعلیم را مهم‌ترین رسالت مبلغان دینی بیان کرد و افزود: باید در محافل و مجالس احساس کنیم چیزی به مردم یاد دادیم، نه اینکه یک ساعت حرف بزنیم و مردم چیزی یاد نگیرند.

این استاد حوزه علمیه قم افزود: باید سعی کنیم به صورت روان برای مردم صحبت کنیم تا مطالب برای آنها قابل فهم باشد.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com