کد خبر ۲۷۴۹۹ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۳۳
در پی بی توجهی مسئولین فرهنگی؛

غبار غربت بر سر پاتوق های فرهنگی قم/ فرهنگسراهای قم سرای بدون فرهنگ

شواهد امر حکایت از این دارد که مسئولین استان قم اماکنی به نام فرهنگسرا و مجتمع های فرهنگی بنا کرده اند بدون اینکه کارکردهای فرهنگسرایی برای آنها تعریف شود و به گونه ای هرکدام از این اماکن به دلایلی از فرهنگ دور هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم (قم نا) ، به یک قدمی فصل تابستان رسیده ایم، فصلی که با اوقات فراغت گره خورده است. کودکان، نوجوانان و دانشجویان دل به اتمام امتحانات خود بسته اند تا دوباره به علایق خود بپردازند، بانوان خانه دار هم از این قاعده مستثنی نبوده و به دنبال فرصتی برای یاد گرفتن مهارت های مورد علاقه خود هستند.

روزهای پایانی خردادماه از پی هم می گذرد و جوانان و خانواده های قمی به دنبال پیدا کردن مکانی برای استفاده از آموزش ها، سرگرمی ها و تفریحات آن در تعطیلات تابستان هستند. فرهنگسراها و مجتمع های فرهنگی باتوجه به کارکرد آنها اماکن مورد نظر شهروندان قمی برای پر کردن اوقات فراغت شان است.

فرهنگسرا به ساختمانی اطلاق می شود که در آن یک یا چند نهاد فرهنگی فعالیت داشته و امور گوناگون فرهنگی، ورزشی، اجتماعی و هنری آموزش داده شود. یک فرهنگسرا دارای بخش های مختلف از جمله فضای انتظار و نشیمن، فروش اغذیه، محل نگهداری کودکان، عناصر خدمات عمومی مانند باجه های تلفن و اینترنت، غرفه های فروش محصولات فرهنگی و هنری، اتاق کنفرانس، ساختمان اداری، آمفی تئاتر و سینما، کتابخانه، گالری نمایش آثار هنری، کلاس ها و آتلیه های آموزشی، واحد سمعی بصری و سایت رایانه و رستوران یا کافی شاپ است.

باتوجه به تعاریف بالا فرهنگسرا از مهمترین مکان ها برای پر کردن اوقات فراغت شهروندان بویژه کودکان، نوجوانان و جوانان محسوب می شود. اما با وجود احساس این نیاز در شهر قم و در بهبوهه تبلیغات آموزشگاه های آزاد فرهنگی برای بهره وری بیشتر از این فرصت، شاهد این هستیم که خبری از فرهنگسراها و مجتمع های فرهنگی برای حداقل آشنایی مردم شهر با این اماکن نیست.

http://qom.farhang.gov.ir/ershad_content/Media/image/2013/06/112956_orig.jpg

این اتفاقات در حالی رخ می دهد که وقتی به سایت استانداری قم مراجعه می کنیم لیست بلند بالایی از فرهنگسراها و مجتمع های فرهنگی را مشاهده می کنیم.

همانطور که درسایت استانداری قم مشاهده می کنید این لیست به درستی تهیه نشده و دارای تکرارهای زیادی است علاوه بر این شاهد هستیم که در آن ساختمان ناشران (محلی برای حضور ناشران) به عنوان فرهنگسرا و در حال ساخت معرفی شده است در حالیکه 2 سالی از افتتاح این پروژه می گذرد.

اینکه سایت استانداری در این زمینه به روز نبوده و حتی امکان گمراهی شهروندان قمی را به دنبال دارد بحث مورد نظر ما نیست ولی چیزی که در این میان بیش از هر چیز دیگری خود را به رخ کشیده و آه از نهاد فرهیختگان قم بلند می کند این است که استانداری و یا حداقل نویسنده راهنمای شهروندان این سایت فهم درستی از تفاوت اماکن فرهنگی با یکدیگر و تعریف فرهنگسرا ندارد.

اما به راستی شهر قم چند فرهنگسرا و مجتمع فرهنگی با چه امکاناتی دارد؟
قم دارای 10 فرهنگسرا و مجتمع فرهنگی شامل مجتمع فرهنگی نور، شهید شیرازی، شهید آوینی، کلهری، فرهنگسرای جوان، لاله، ایثار، شهید فهمیده، امام خمینی و مریم است که از این تعداد فقط فرهنگسرای مریم دارای سایت برای ارتباط با شهروندان قمی به صورت مجازی است. در عصری که شبکه های اجتماعی و اینترنتی دنیا را تسخیر کرده اند اماکن فرهنگی ما هنوز راهی برای ارتباط با علاقمندان خود در دنیای مجازی ندارند.

جالب است بدانیم از این تعداد اماکن فرهنگی تنها مجتمع نور در سطح شهر تبلیغات محیطی دارد همچنین از این تعداد 3 فرهنگسرا دارای بروشور برای ارائه به شهروندان قمی است.

گفنی است با تحقیقات میدانی صورت گرفته در حال حاضر مجتمع فرهنگی آوینی توسط اداره کل ارشاد و فرهنگ اسلامی، فرهنگسرای جوان توسط استانداری و فرهنگسرای ایثار توسط شهرداری اشغال و اداره می شود، البته بخشی از مجتمع فرهنگی نور هم در دست قوه قضائیه می باشد. این همه ماجرا نبوده و باید گفت فرهنگسرای کلهری نیز به مدرسه، آشپزخانه، مهدکودک، انجمن های مختلف، موسسات خاص و ... اجاره داده شده است.

این موضوع نشان از بی اهمیتی اماکن فرهنگی برای مسئولین زیربط استان و نبود برنامه مدون فرهنگی دارد. متاسفانه شواهد امر حکایت از این دارد که مسئولین فقط اماکنی به نام فرهنگسرا و مجتمع های فرهنگی بنا کرده اند تا مسئولیت کار فرهنگی با این کار از روی دوش آنها برداشته شود در حالیکه این کار هیچ سودی برای مردم نداشته و هیچ کار فرهنگی در جامعه صورت نمی گیرد.

مجدالدین معلمی رئیس حوزه هنری استان قم در گفتگو با خبر نگار قم نا  ، در مورد لزوم وجود فرهنگسرا در شهر قم گفت: فرهنگسراها پاتوقی برای بهره گیری مردم از آثار هنری و عرضه هنرمندان هستند. یعنی هنرمندان و اهالی هنر در آن فکر و تولیدات فرهنگی خود را به مردم عرضه کرده و مردم نیز از آنها استفاده کنند.

http://media.mehrnews.com/d/2015/04/15/3/1640623.jpg?ts=1432719998552
وی با بیان اینکه طبق تعریف عنوان شده چنین فضایی در قم وجود ندارد، خاطرنشان کرد: چون هیچ یک از کارکردهای فرهنگسرایی برای فرهنگسراهای قم تعریف نشده و فقط اسم فرهنگسرا را با خود حمل می کنند.

معلمی در ادامه بیان کرد: مسئولین استان هر هفته برای رفع مشکلات و ناهنجاری های استان جلسه برگزار می کنند درحالیکه برای حل این موضوع کار اجرایی خوبی صورت نگرفته است.

سالهاست رهبر معظم انقلاب بر اهمیت مسئله فرهنگ تاکید داشته و حتی آن را مهمتر از اقتصاد عنوان کرده و در این باره نیز می فرمایند: «چراکه فرهنگ به معنای هوایی است که ما تنفس می کنیم. اگر این هوا تمیز باشد آثاری دارد و اگر کثیف باشد آثار دیگری دارد. »

با همه این اوصاف مدیران و مسئولین استانی پاسخ دهند در شرایطی که مکان های فرهنگی شهر قم هر کدام به دلایلی دور از فرهنگ هستند چطور مسئله فرهنگ مدنظر رهبری را مورد اهمیت خود قرار داده اند؟ و شهروندان قمی باید چطور علایق فرهنگی و هنری خود را دنبال کنند؟

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com