کد خبر ۲۷۴۱۰ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۲۳

فضای سبز قم به بهانه ساخت و ساز تخریب نمی‌شود

در جلسه علنی شورای شهر قم مسائل و لوایح مختلفی مانند توجه به ضرورت حفظ فضای سبز شهری در پروژه‌های عمرانی و تغییر نام خیابان‌های شهر قم بررسی شد.

به گزار ش قم نا ، جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم صبح امروز در سالن اجلاس این شورا برگزار شد.
در این جلسه که با حضور مرتضی سقائیان نژاد شهردار قم، ولی‌الله بیاتی رئیس شورای شهر قم و اعضای شورای شهر قم برگزار شد مسائل مختلفی مانند توجه به ضرورت حفظ فضای سبز شهری در پروژه های عمرانی و تغییر نام خیابان‌های شهر قم بررسی شد.
کمیسیون امورزیربنایی امروز 12 لایحه داشت که عمده آن‌ها در رابطه با توافق شهرداری با اشخاص حقیقی بود و توسط مصطفی سعادت طلب رئیس این کمیسیون یک به یک بررسی و تصویب شدند.
اخذ مجوز انجام توافق با جواد روشن مهر در پلاک 10487، اخذ مجوز انجام توافق با حسین طیبی و غیره در پلاک 10480، اخذ مجوز انجام متمم با حسن خوشرفتار در پلاک 10250/13، اخذ مجوز انجام توافق با وراث علی طاهر پایین شهری، انجام توافق با علی توکلی در پلاک 1010366/44 از جمله مواردی بودند که بررسی و تصویب شدند.
پس از اتمام لوایح کمیسیون برنامه و بودجه نوبت به تنها لایحه کمیسیون تلفیق و امور حقوقی بود که محمود مسگری رئیس کمیسیون امور حقوقی و نظارت شورا در جلسه به طرح آن پرداخت.
فضای سبز قم به بهانه ساخت و ساز تخریب نمی‌شود
مسگری با اشاره به لایحه مربوط به درخواست شرکت نانو بتن برای تعیین تکلیف 2 قطعه زمین در نیروگاه اظهارداشت: مزائده این دو قطعه زمین برگزار شده و این شرکت برنده مزائده می‌شود.
وی افزود: به شهرداری ابلاغ می‌شود این کار باید انجام شود و سرمایه گذار مبلغ 827 میلیون به حساب شهرداری واریز می‌کند؛ سپس با توجه به اینکه یک قطعه از این زمین‌ها مشکل و بحث فضای سبز را دارد، به شورای حقوقی ارجاع داده شده است.
عضو شورای اسلامی شهر قم گفت: نتیجه و نظر کمیسیون تلفیق این بوده است که با شرط حفظ فضای سبز واگذاری دو قطعه زمین انجام شود و تراکم بر اساس قیمت کارشناسی و مصوبه ماده 5 مورد نظارت قرار گیرد.
مسگری خاطر نشان کرد: شورای سوم مصوبه‌ای را در رابطه با این دو پلاک صادر کرده بوده که بعدها مشخص می‌شود یک پلاک به تصویب رسیده و در این زمینه اختلافاتی از گذشته وجود داشته است.
عضو شورای اسلامی شهر قم افزود: پس از مدتی شخص پروانه ساخت را دریافت می‌کند و برای دریافت تخفیف 30 درصدی عوارض درخواستی را به شهرداری اعلام می‌کند که مشخص می‌شود مصوبه شورا برای قرارداد وجود ندارد و پس از آن قیودی در مورد این لایحه داده می‌شود.
طوبی حجازی با اشاره به اینکه ابتدا قرار بود تنها یک پلاک به این فرد داده شود گفت: این ملک به‌ناحق به این شخص سپرده شده است؛ باید روی این موضوع دقت شود تا در مسائل مشابه مشکلی وجود نداشته باشد.
عضو شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: شورا مصوب کرده بود پول این فرد را پس بدهد اما این شخص قبول نکرد، این کار غیر قانونی است و نباید به این فرد اجازه کار در این بخش داده شود.
مسگری با اشاره به اینکه این منطقه دارای شرایط نامناسبی است گفت: این فرد با اقدام به ساخت و ساز در این منطقه می‌توانست شرایط این منطقه را تغییر دهد و زمینه ساز آغاز سرمایه گذاری‌ها در این بخش باشد.
وحید شایسته‌نیک با اشاره به اینکه یک طرف این موضوع سرمایه گذار است افزود: نمی‌توان با سرمایه گذار به این مدل رفتاری ادامه داد این رفتارجذب سرمایه‌گذار را محقق نمی‌کند؛ ما هم در کمیسیون تلفیق به حفظ فضای سبز تاکید داشته‌ایم و سرمایه گذار اجازه ندارد که به فضای سبز آسیبی بزند.
عضو شورای شهر قم با بیان اینکه در این لایحه سرمایه گذار هم تعامل داشته است افزود: نتیجه این تصمیم مشکلی را برای شهرداری و فضای سبز ایجاد نمی‌کند.
مصطفی مولایی عضو شورای اسلامی شهر قم اظهارداشت: با توجه به وضعیت موجود در این لایحه پیشنهاد دارم زمین معوضی در اختیار این فرد قرار گیرد.
سپس نظر کمیسیون تلفیق به دستور بیاتی به رأی گذاشته شد و با 10 رأی موافق و 6 ممتنع به تصویب رسید.
حجت الاسلام آتش زر ابتدا گزارشی در مورد طرحی درباره انجام حسابرسی عملکرد سال 93 شهرداری و سازمان‌های وابسته توسط شرکت آگاه نگر را ارائه داد.
نخستین لایحه کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر قم مربوط به اخذ مجوز تفویض اختیار به مدیر شهرک صنوف بابت فسخ قرارداد فی مابین بود که با توجه به اینکه شهردار جدید باید در این مورد نظر بدهد عودت این لایحه به شهرداری به رأی گذاشته شد و به تصویب رسید.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم با اشاره به لایحه اخذ مجوز محاسبه و دریافت تعرفه عوارض بر اساس خیابان 24 متری چمران در رابطه با ملک مرکز آموزشی و درمانی شهید بهشتی اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی درخواست این مساعدت را داده است.
ذاکریان اظهار داشت: درب ورودی و دسترسی به این مرکز در خیابان چمران است و با توجه به اینکه ارزش افزوده‌ای هم ندارد و خیر ساز است دلیلی برای این عوارض وجود ندارد و باید این عوارض را از سمت 24 متری چمران محاسبه کرد.
مسگری با اشاره به اینکه پیش از این مقرر شده بود این مرکز بیرون از بیمارستان شهید بهشتی ساخته شود گفت: دانشگاه علوم پزشکی تنها بخشی است که در پرداخت عوارض همیشه در زمان مقرر این کار را انجام داده است و به همین دلیل توصیه می‌کنم محاسبه بر اساس عوارض خیابان چمران باشد.
عضو شورای اسلامی شهر قم افزود: این مرکز به این دلیل در این بیمارستان ساخته شده است که بتوانند از تجهیزات این بیمارستان استفاده کنند.
سپس لایحه شهرداری به رأی گذاشته شد و مقرر شد عوارض این مرکز بر اساس نرخ خیابان چمران محاسبه شود.
اخذ مجوز اجاره ساختمان طبقه اول شهرداری منطقه 3 لایحه دیگری بود که آتش زر به آن پرداخت و اظهار داشت: مبلغ پیشنهادی شهرداری در این مورد بالا بوده است و کمیسیون به اتفاق با این لایحه مخالفت کرده است.
پوریافر با اشاره به اینکه در منطقه 3 وضعیت مناسبی برای شهرداری منطقه 3 وجود ندارد افزود: شورا با این مبلغ کارشناسی برای اجاره موافقت کند تا ساختمان شهرداری در این منطقه ساخته شود و این کار به نفع مردم است.
این لایحه به تصویب نرسید.
آتش زر لایحه در خصوص عوارض تاسیسات گردشگری را در جلسه مطرح کرد و افزود: جزئیات این لایحه در فرمانداری مورد بحث قرار گرفته و فرمانداری این لایحه را رد کرده است؛ در مورد جزئیات این لایحه با فرمانداری صحبت کرده‌ایم و امروز باید بر روی لایحه اصرار کنیم تا در کمیته حل اختلاف و با ارائه توصیحات این لایحه تصویب شود.
سپس رأی گیری این لایحه انجام شد و به تصویب رسید.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا اسلامی شهر قم لایحه درباره مصوبه 22171 درمورد برون سپاری فعالیت بخش اجرایی واحد سد معبر را مطرح کرد.
ذاکریان با اشاره به اینکه این لایحه باید پیش‌تر از این‌ها در جلسه مطرح می‌شد گفت: این مصوبه ربطی به شهرداری ندارد و به مدت‌ها قبل بر می‌گردد. شهرداری باید توضیح دهد چرا این لایحه را اجرایی نکرده‌اند.
وی افزود: شهرداری همیشه دلیلی برای عدم اجرای این لوایح دارد و این در حالی است که بی نظمی حاصل از سد معبر در اطراف حرم بیداد می‌کند.
پوریافر در جواب ذاکریان گفت: مقرر شده بود این طرح به صورت پایلوت اجرایی شود که متاسفانه انجام نشده است؛ شورای شهر با تمدید این قرار داد موافقت کند تا به مشکلی برنخوریم.
حسین فاکر عضو شورای شهر قم با اشاره به اینکه این لایحه باید چهار ماه پیش اجرا می‌شد بیان کرد: باید شهرداری در این مورد توضیح دهد و این بهانه خوبی نیست که شهردار جدید باید در این مورد نظر دهد.
عباس محمدی عضو شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه این مورد در کمیسیون 14 هم مطرح شده بود افزود: پیمانکاری برای انجام این کار وجود نداشت. سپس این لایحه به شهرداری عودت داده شد.
لایحه اخذ مجوز تفویض اختیار سرپرست شهرداری قم به شهرداران مناطق در مورد چک‌های برگشتی موضوع دیگری بود که با رأی اعضای شورا به شهرداری عودت داده شد.
خیابان‌های قم تغییر نام دادند
نامگذاری 3 مورد خیابان به همراه 7 مورد شارع تکراری بحث دیگری بود که ذاکریان به آن اشاره کرد و اظهارداشت: 7 خیابان در قم به نام شهید مفتح بوده است که نام آن‌ها با هماهنگی‌های صورت گرفته با خانواده شهید مفتح تغییر می‌کند.
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم بیان کرد: خیابان شهید مفتح غربی حد فاصل شهید صدوقی تا شهید عطاران به نام شهید مفتح باقی می‌ماند.
وی گفت: براساس این لایحه نام خیابان شهید مفتح شرقی حدفاصل عطاران تا شهیدان محمودنژاد به خیابان شهید عراقی، شهید مفتح شمالی به خیابان شهید سپهبد قرنی و خیابان شهید مفتح جنوبی منشعب از خیابان فردوسی به نام شهید حسن‌پور تغییر نام می‌دهند.
ذاکریان افزود: خیابان شهید مفتح حد فاصل خیابان کریمی و ایثار به خیابان شهید حقانی تغییر نام می‌دهد و خیابان دیگری نیز در قم که به نام شهید مفتح است به خیابان شهید موسوی دامغانی تغییر نام می‌دهد.
این لایحه سپس به رأی گذاشته شده و مصوب شد.
ذاکریان طرح توسعه فضای سبز 300 هکتار از طریق واگذاری کار به صورت حجمی را در جلسه مطرح کرد و به تصویب رسید.
حسن بختیاری نائب رئیس شورای شهر قم لایحه دو فوریتی شهرداری در ارتباط با تعیین تکلیف چهار دوازدهم بودجه سازمان‌های عمران نوسازی، آتش نشانی، فرهنگی ورزشی را مطرح کرد که دو فوریت آن رد شد و مقرر شد در جلسه آینده بررسی شود.

منبع : تسنیم 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com