کد خبر ۲۷۸۸۷ انتشار : ۸ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۷
در درس اخلاق ماه رمضان مطرح شد؛

امتیازات دین اسلام از دیدگاه آیت‌الله مصباح یزدی‌

استاد عالی حوزه علمیه قم گفت: دین اسلام راهی آسان به سوی خداوند است. اسلام امتیازی که دارد این است که در عین داشتن کمال و فضیلت ها، عسر و حرج در آن وجود ندارد.

به گزارش قم نا ، آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی در جلسه درس اخلاق ویژه ماه رمضان، با اشاره به دین اسلام اظهار داشت: خداوند ما را به دین اسلام هدایت کرد، دینی که از همه ادیان برگزیده‌تر است. سایر امت‌های گذشته این دین و شریعت را نداشتند و دین حق اسلام است. احکام و مسائلی است که در اسلام وجود دارد و در شریعت‌های دیگر همچون مسیحیت و یهودیت وجود ندارد. دین اسلام راهی آسان به سوی خداوند است، البته ادیان دیگر هم راهی به سوی خدا هستند، اما اسلام امتیازی دارد که در عین داشتن کمال و فضیلت‌ها، عسر و حرج در آن وجود ندارد.
وی تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) فرمودند که من به شریعت آسان مبعوث شدم. درباره ایشان آمده ‌که بار سنگین را از دوش مردم برداشتند. شریعت اسلام کامل و در عین حال آسان است، در حالی که مثلاً خداوند برخی از طیبات را از مردم بنی‌اسرائیل به‌دلیل ظلم‌هایشان منع کرد.
استاد عالی حوزه علمیه قم برخی از نعمت‌ها را تنها مختص امت اسلام دانست و افزود: ما انسان‌ها با فهم طبیعی خود و اقتضای زندگی مادی، زمانی که حرف از نعمت می‌شود، خوردنی‌ها، پوشیدنی‌ها و زندگی آرام به‌نظرمان می‌رسد. کمتر فکر می‌کنیم که فهم، شعور و عقل چقدر ارزش دارد. با اینکه اگر دقت کنیم، تمام نعمت‌های مادی در مقابل نعمت‌های معنوی از ارزش می‌افتد، اگر نعمت‌های معنوی نبود، نعمت‌های مادی چندان سودی نمی‌رساند، بلکه ضرر هم داشت.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به نعمت‌های خداوند گفت: خداوند همسر، فرزند و زندگی خوب را به انسان‌ها داده، اما اگر راه هدایت را نشان نداده بود که چه کار کنیم و چه کار نکنیم، این نعمت‌های مادی فایده‌ای نداشت. ما بسیاری از چیزها را با نعمت عقل می‌فهمیم، ولی کمتر به آن توجه داریم که این چه نعمتی است. ما در زندگی فردی نیاز داریم که بدانیم چه چیزهایی برای سلامتی ما مفید و چه چیزهایی مضر است. سلامتی جزئی از بدن و یک نعمت است؛ دانشمندان از ابتدای خلقت تاکنون برای رسیدن به سلامت تلاش کردند، ولی امروز بسیاری از بیماری‌ها است که درمانی برای آن‌ها وجود ندارد.
وی تصریح کرد: انسان در طول هزاران سال برای سلامتی خود تلاش کرده، اما هنوز نتوانسته است که بدنش را کامل بشناسد. روح یکی از اجزای وجود انسان است که آن هم امراضی خطرناک دارد، البته ذهن ما به این چیزها نمی‌رسد. هنوز هم برخی افراد درباره وجود روح شک دارند و برخی می‌گویند که اساساً روحی وجود ندارد، بلکه این کارکرد برخی از سلول‌های مغز است.
آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به روح انسان خاطرنشان کرد: پس از آنکه وجود روح در انسان اثبات شد، این سئوال پیش می‌آید که چگونه امراض روحی را درمان کنیم. ما بدنی را که کاملاً آن را می‌شناسیم، زمان زیادی برای درمان امراضش صرف می‌کنیم، اما روحی که آن را نمی‌شناسیم، چگونه امراضش را درمان کنیم. ما عقل داریم، اما عقل ابزاری برای کشف روح ندارد، ابزار عقل در امور عادی تجربه است، اما عقل در رابطه با روح چگونه می‌تواند تجربه کند. باید در چنین مواردی به‌سراغ خداوند رفت که او به همه چیز آگاه است.

منبع : تسنیم 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com