کد خبر ۲۷۹۰۵ انتشار : ۸ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۵۱
رئیس دانشگاه قم :

شفاف سازی روند مذاکرات به اعتماد ملت و مسؤولان کمک می کند

حجت الاسلام والمسلمین دیرباز گفت: مذاکره کننده باید امانت دار بوده و هرگز از خطوط قرمز تخطی نکرده و از اصول مشخص شده نظام خارج نشوند و با هوشیاری تمام مذاکرات را به پیش ببرند.

به گزارش قم نا ، حجت الاسلام والمسلمین عسگر دیرباز، نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری و رئیس دانشگاه قم با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر حفظ خطوط قرمز مذاکرات هسته ای، اظهار داشت: مقام معظم رهبری فرمودند«من در جزئیات مذاکرات دخالت نمی کنم» ولی در هدایت کلی مذاکرات نقش عمده ای دارند.

 وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی اخیرا مصوبه ای داشت که به تایید شورای نگهبان رسید و در این مصوبه روی خط قرمزهایی که مقام معظم رهبری مطرح فرمودند، تاکید بیشتری شد.

 حجت الاسلام والمسلمین دیرباز به لغو تحریم ها اشاره و اضافه کرد: لغو تحریم ها بخشی از مذاکره است نه اینکه 1+5 بعد از بازرسی از تمام مراکز هسته ای و نظامی ایران بخواهند به یک نتیجه ای برسند یا نرسند و آیا تصمیم بر لغو تحریم ها بگیرند یا نگیرند؟

 وی تصریح کرد: اجازه بازرسی از مراکز هسته ای ایران نه نظامی، موازی با مسأله لغو تحریم ها است، راستی آزمایی ایران و بازدید از مراکز هسته ای پیش زمینه اش لغو تحریم ها است.

 نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری به بازجویی از دانشمندان هسته ای توسط آژانس انرژی اتمی اشاره و عنوان کرد: بازجویی از دانشمندان هسته ای و نیز بازرسی از مراکز نظامی کشور جز خطوط قرمز است و در این مورد باید پافشاری داشته باشیم.

 وی خاطرنشان کرد: اگر مسؤولان در تیم مذاکره کننده بخواهند از خطوط قرمز مشخص شده مقام معظم رهبری که خواست ملت نیز هست، تخطی کنند در اصل از فرمان مقام معظم رهبری سرپیچی کرده اند، اما رهبر فرزانه مان خود فرمودند که تیم مذاکره کننده ایران متشکل از افرادی امین، غیور، شجاع و متدین است.

 این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: صفت و ویژگی امین بودن ایجاب می کند تا تیم مذاکره کننده امانت دار بوده و هرگز از خطوط قرمز تخطی نکرده و از اصول مشخص شده نظام خارج نشوند و با هوشیاری تمام مذاکرات را به پیش ببرند.

 حجت الاسلام والمسلمین دیرباز تاکید کرد: هم ملت باید بیش از پیش حواس شان جمع باشد و هم مجلس شورای اسلامی بر روی اصول که شورای نگهبان آن را تثبیت کرد، تاکید کنند تا به نظام اسلامی صدمه ای وارد نشود.

 وی شفافیت جریان مذاکرات را عامل اعتمادسازی بین مردم و مسؤولان دانست و گفت: اعتماد سازی بین مردم و مسؤولان باید بیشتر شود تا همدلی و همزبانی بین مردم و مسؤولان محقق شده و افزایش یابد.

 نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: تیم مذاکره کننده باید بسیار هوشیار باشند، چون با یک عده افرادی مواجه هستند که به تعبیر زیبای مقام معظم رهبری هر آن امکان دارد دبه کرده و ملتزم به توافقی که کرده اند، نباشند.

 وی پاسخ خدعه را خدعه عنوان کرد و ادامه داد: در صورت دبه کردن تیم مقابل، برای ما هم راه باز است، چون توافق طرفینی است و اگر یکی از طرفین التزام عملی خود را به مفاد تفاهمنامه لغو کند، ما هم در مقابل به انجام مفاد آن التزام و اجباری نخواهیم داشت.

 حجت الاسلام و المسلمین دیرباز در پایان ضمن دعوت به هوشیاری در امر مذاکرات اظهار داشت: ملت شریف ایران و تیم مذاکره کننده باید بیشتر حواس شان جمع باشد تا فریب دشمن را نخورده و در مذاکرات همچنان که مقام معظم رهبری عنایت دارند بیش از پیش با هوشیاری عمل کنند.

منبع : رسا 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com