کد خبر ۲۸۱۸۶ انتشار : ۱۵ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۱۵
نتیجه جلسه مدیران استان قم برای خصوصی‌سازی صبا:

صبا از راه واگذاری سهام خصوصی شد / معرفی مالک جدید صبای قم

مدیران استان قم با مالکیت سرمایه‌گذار گیلانی باشگاه ملوان بر تیم فوتبال صبای قم در مسابقات لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور موافقت کردند.

به گزارش قم نا ، موضوع واگذاری تیم فوتبال صبای قم به بخش خصوصی و خروج این تیم از حمایت بخش دولتی موضوعی است که بعد از پایان بازی‌های چهاردهمین دوره لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور در دستور کار مدیران استان قم و باشگاه صبا قرار گرفته است.

صبا تیمی است که در سال 1383 با کسب مقام قهرمانی لیگ دسته اول باشگاه‌های کشور جام آزادگان و با حمایت مالی وزارت دفاع وارد بالاترین سطح رقابت‌های لیگ فوتبال باشگاه‌های کشور یعنی لیگ برتر جام خلیج فارس شده و تا کنون 11 دوره متوالی در لیگ برتر حضور داشته است.

سختی‌های صبا در مقابل انتقاد‌های غیر کارشناسی و احساسی

از سالی که صبا نماینده استان قم در لیگ برتر فوتبال شده است عده‌ای از مسئولین، پیشکسوتان و رسانه‌ها در قم و کشور، دانسته یا نادانسته در مقابل این تیم جبهه گرفتند و موضع‌شان این است که صبا برای قم سودی ندارد اما آنها بدون دلیل کارشناسی و بعضی اوقات از روی احساس، صبا را زیر تیغ تیز انتقاد بردند و این موضوع عاملی شد تا صبا از نظر تامین منابع مالی و همچنین از نظر مدیریتی با مشکلات زیادی مواجه شود.

حالا صبا در آستانه خصوصی شدن قرار دارد و باید منتظر ماند و دید آنهایی که خارج از گود و میدان عمل منتقد این تیم و حضور آن در قم بودند چه موضعی خواهند گرفت؟ دیگر انتقادشان از چیست و آیا به جای انتقاد کردن چشم‌بسته به حمایت از این تیم و بخش خصوصی سرمایه‌گذار می‌آیند یا خیر؟

بی‌شک بخش خصوصی که پول هنگفتی را برای ورزش قهرمانی و در سطح بالایی همچون لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور هزینه می‌کند باید عامل و انگیزه‌ای برای دلگرمی داشته باشد و از این جا به بعد است که باید منتظر نگاه افرادی بود که منتقد هزینه کردن بخش دولتی برای صبا بودند و می‌گفتند این بودجه باید به ورزش قم اختصاص یابد، حال آنکه همان‌ها خوب می‌دانند که اگر صبا در قم نبود بودجه اختصاصی به آن به هیچ رشته ورزشی یا بخش دیگری در ورزش قم تعلق نمی‌گرفت.

صبا در آستانه هشتمین حضور متوالی در لیگ برتر به عنوان نماینده قم

این تیم از سال 1387 و از هشتمین دوره مسابقات لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور به دنبال انتقال کامل باشگاه صباباتری تهران به استان قم با نام صبای قم و به عنوان نماینده این استان در لیگ برتر به میدان می‌رود و امسال هشتمین سالی است که نماینده قم در این سطح از رده باشگاهی فوتبال کشور است.

واگذاری صبا در سال 1387 از وزارت دفاع به استانداری قم صورت گرفت و بدین‌ترتیب استانداری قم مالک این تیم باسابقه فوتبال ایران شد و در 7 سالی که صبا به عنوان نماینده قم در لیگ برتر فوتبال ایران به میدان می‌رود از نظر مالی توسط استانداری قم حمایت شده است.

با توجه به اینکه واگذاری تیم‌های مورد حمایت دولت به بخش خصوصی یکی از موارد مورد تاکید سران نظام محسوب می‌شود و از سوی دیگر کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز بر استقلال باشگاه‌های حرفه‌ای فوتبال کشورهای زیر مجموعه خود از بخش دولتی تکیه دارد، مدیران استانداری قم و باشگاه صبا به فکر اقدام برای خصوصی‌سازی این باشگاه فرهنگی ورزشی و به خصوص تیم فوتبال آن افتادند.

منتفی شدن واگذاری باشگاه صبا از طریق مزایده

به همین منظور بعد از بازی‌های چهاردهمین دوره لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور که اردیبهشت ماه سال جاری به پایان رسید، موضوع واگذاری صبای قم به بخش خصوصی با جدیت بیشتری مورد پیگیری قرار گرفت و اکنون صبا در آستانه تحویل به بخش خصوصی است.

ابتدا واگذاری صبا از طریق برگزاری مزایده مطرح بود و برای این منظور مدیران صبای قم تمام راه‌های قانونی را طی کردند تا واگذاری نهایی شود اما همانند سرنوشتی که باشگاه‌های تهرانی استقلال، پرسپولیس و راه‌اهن دچار آن شدند، صبا نیز نتوانست از این طریق زیر پوشش بخش خصوصی برود.

مدیران صبا به سبب پیگیری برای واگذاری این تیم از طریق مزایده زمان بسیار زیادی را از دست دادند که البته این هدر رفتن زمان را باید به حساب بی‌تجربگی آنها در موضوع واگذاری عنوان کرد زیرا قطعا صبا در لیگ جدید که از نهم مرداد ماه آغاز می‌شود باید در یک مقطع زمانی تاوان این هدر رفتن زمان را بدهد.

خصوصی شدن صبای قم از راه واگذاری سهام

بعد از کش‌ و قوس‌دار شدن موضوع واگذاری صبای قم از طریق مزایده، اکنون بحث خصوصی شدن این تیم از شیوه فروش سهام باشگاه است، موضوعی که به نظر می‌رسد تا چند روز آینده نهایی شود و نگرانی مدیران این باشگاه، مسئولان استان قم، طرفداران و علاقمندان به فوتبال و تیم صبا را در قم برطرف کند.

با طرح موضوع واگذاری سهام باشگاه صبا به بخش خصوصی به گفته مدیران باشگاه فرهنگی ورزشی صبای قم نظیر اکبر غمخوار رئیس هیئت مدیره، عباس جهان‌بینی مدیرعامل و سیدحسن رضوی عضو هیئت مدیره، در یک ماه اخیر چند علاقمند برای خرید صبا پیش‌قدم شده‌اند.

جدی‌ترین علاقمند به خرید سهام باشگاه صبای قم که نامش در روزهای اخیر بر سر زبان‌ علاقمندان به فوتبال می‌چرخد، سیروس محجوب سرمایه‌گذار گیلانی باشگاه ملوان بندر انزلی است که بعد از پایان بازی‌های چهاردهمین دوره لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور رسما از ادامه فعالیت در این تیم ریشه‌دار فوتبال ایران کناره‌گیری کرد.

محجوب بعد از ملوان در صبا سرمایه‌گذاری می‌کند

جدایی محجوب از باشگاه ملوان بندر انزلی که با اعلام رسمی وی در رسانه‌ها صورت گرفت، محجوب را به عنوان یکی از علاقمندان برای سرمایه‌گذاری در صبای قم مطرح کرد و بعد از گذشت نزدیک به یک ماه از طرح این موضوع، سرانجام حضور محجوب در باشگاه صبای قم قطعی شد.

البته چندین جلسه با حضور سیروس محجوب و یا وکیل وی با مدیران باشگاه فرهنگی ورزشی صبای قم در چند هفته اخیر برگزار شده تا طرفین در خصوص مفاد قراردادی که باید بین آنها به امضاء برسد بحث و تبادل نظر کنند و منافع یکدیگر را نیز در نظر بگیرند.

یکی از آخرین جلساتی که در نهایت رای به مالکیت سیروس محجوب در صبای قم داد، شامگاه چهاردهمین روز تیرماه در استانداری قم برگزار شد، جلسه‌ای که در آن استاندار قم، معاونین استانداری، اعضای هیئت مدیره باشگاه فرهنگی ورزشی صبای قم، مدیر کل ورزش و جوانان استان قم و شهردار قم نیز حضور داشته‌اند.

در این جلسه که نزدیک به سه ساعت پشت درب‌های بسته و به دور از چشم رسانه‌ها برگزار شد، طرفین در خصوص ابعاد مختلف عقد قرارداد واگذاری صبای قم به بخش خصوصی یعنی سیروس محجوب بحث و تبادل نظر کردند تا اینکه خبر توافق نهایی از این جلسه خارج شد.

توافق نهایی برای مالکیت محجوب بر صبای قم

یکی از نخستین افرادی که از جلسه چند ساعته مدیران صبا و متقاضی جدید سرمایه‌گذاری در صبای قم، شخص سیروس محجوب بود که با لبخندی بر لب از جلسه بیرون آمد و وقتی افراد مختلف از وی در خصوص نتیجه جلسه سئوال کردند، تنها این جمله را بر زبان آورد: تا چهارشنبه این هفته توافق همه چیز نهایی می‌شود.

البته لحظاتی بعد از پایان جلسه و زمانی که یک به یک اعضا از اتاق جلسه بیرون می‌آمدند، عباس جهان‌بینی مدیرعامل باشگاه فرهنگی ورزشی صبای قم نیز همین جمله را تکرار کرد و گفت: تا چهارشنبه تمام مذاکرات به سرانجام خواهد رسید و صبا برای لیگ جدید استارت می‌زند.

این در حالی است که از امروز تا زمان شروع رقابت‌های پانزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور جام خلیج فارس تنها 24 روز دیگر یعنی بیش از سه هفته باقی مانده است و همگان به خوبی می‌دانند که صبا برای حضور در لیگ پانزدهم زمان بسیار اندکی در اختیار دارد و بالاخره باید در مقطعی از فصل برای دیر شروع کردن برنامه‌های آماده‌سازی خود تاوان بدهد.

کادر مدیریت، فنی و بازیکنان صبا چه کسانی هستند؟

این موضوع را هم مدیران باشگاه صبا و هم مالک جدید این تیم به خوبی می‌دانند اما طبق گفته آنها باید تا بعد از تعطیلی روز چهارشنبه که با شهادت مولی الموحدین حضرت علی (ع) مصادف است، صبر کنیم و منتظر شروع تمرینات نماینده قم برای حضور در لیگ جدید شویم.

اینکه بعد از مهلت زمانی اعلام شده از سوی مالک جدید باشگاه صبا و مدیرعامل آن، چه کسانی به عنوان اعضای کادر مدیریت باشگاه، کادر فنی تیم فوتبال و بازیکن در پانزدهمین دوره مسابقات لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور حضور خواهند داشت نیز موضوع مهمی است که یک سوژه جدید برای رسانه‌ها و علاقمندان به فوتبال بعد از مشخص شدن مالکیت سیروس محجوب در صبای قم است.

بر اساس برنامه‌ریزی سازمان لیگ برتر فوتبال، قرار است دیدارهای پانزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور جام خلیج فارس از روز هشتم مرداد ماه آغاز شود در حالی که در پایان این دوره از لیگ برتر تعداد سه تیم به صورت مستقیم به دسته اول می‌روند و سه تیم از جام آزادگان جایگزین آنها خواهد شد، موضوعی که مدیران صبا با توجه به دیر اقدام کردن برای شروع تمرینات این تیم باید از هم اکنون به آن توجه داشته باشند.

******************

گزارش از رضا جعفری

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com