کد خبر ۲۸۳۲۰ انتشار : ۲۲ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۲

توسعه فرهنگی زیر سایه بقاع متبرکه

استان مقدس قم در شمار استان‌هایی است که وجود آرامگاه‌های معصومین بر ارزش آن افزوده و همین بقاع متبرک آن‌را به استانی مبدل ساخته که روح تاریخ و حقیقت در نقطه نقطه آن خودنمایی می کند.

به گزارش قم نا ، بی تردید وجود بقاع متبرک امامزادگان عظیم‌الشأن یکی دیگر از الطاف حق تعالی است که موهبت وجود آنها را از ملت ایران اسلامی دریغ نکرده و آن را به عنوان جایگاه اصلی تسکین دل آدمیان قرار داده است.

با نگاهی گذرا به تاریخ اسلام در طول سالیان دراز جایگاه با ارزش این ساحات مقدس را به وضوح متوجه می‌شویم و برای ما آشکار می‌شود که همواره این اماکن سرچشمه جنبش‌های سیاسی و مذهبی در همه ادوار بوده‌اند.

در استان‌های بزرگ و کوچک و روستاهای مجاور آنها، معدود مناطقی هستند که فاقد آستان امامزاده باشند و همین بقاع به عنوان پایگاهی دینی - فرهنگی جایگاه والایی در ایجاد هسته‌های اولیه نهضت انقلاب و افزایش انگیزه به جوانان در جهت‌دهی جریانات آنها در پیروزی انقلاب اسلامی داشته است.

اینکه نمای ظاهر زیبای این بقاع با سیرت معنوی درون آنها ترکیب شده و بر احساسات معنوی آدمی می‌افزاید بدین دلیل است که تجمع انسان‌های حق جو و ولایت مدار در آستان امامزادگان فعالیت‌های ثمربخش انقلابی را در همه عرصه‌ها موجب شده و این اماکن را به نقطه اصلی خیزش‌ها و حرکت‌های انقلابیون مبدل ساخته است.

اگرچه مضجع شریف امامان و نوادگان آنها در اقصی نقاط کشور به چشم می‌خورد اما در شهرهایی مذهبی مانند قم و مشهد و شیراز وجود این بقاع متبرکه در اکثر روستاهای اطراف و محدوده شهری بواسطه مرکز تشیع فراگیرتر است.

آمیخته شدن فرهنگ عمیق اسلام با فرهنگ استان قم قابل اغماض نیست و یکی از دلایل روشن این تأثیر فرهنگی همین سفیران فرهنگی بوده‌اند که جاذبه عجیب مردم و استحکام پیوندشان را با بقاع موجب شده‌اند. علاوه بر این همین گرایش همگانی مردم افتخار حضور هزاران امامزاده را به ما داد تا با آگاهی از شرایط سخت امامان آن زمان‌ها حضور آنها را با جان و دل بپذیریم.

از آنجا که بقاع امامزادگان جزیی از فرهنگ و سنت ایرانیان هستند و به‌عنوان برترین بستر برای همدردی و ارتباط عاطفی اولیای الهی و عامل اصلی رشد معنوی به شمار می‌رود اصلی‌ترین مراکز فرهنگی نیز به حساب می‌آیند و لازم است با تقویت این نقش مهم شاهد مبدل شدن آنها به قطب فرهنگی کشور باشیم.

در این خصوص علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم قم در دیداری که با مسئولان اداره کل اوقاف و امور خیریه استان داشت تصریح کرد: در شهرهایی مذهبی مانند قم، مشهد و شیراز حضور امامزادگان معصوم زمینه لازم را برای توسعه آنها از بعد فرهنگی فراهم می‌آورد.

وی در ادامه تأکید کرد: این استان‌ها به‌عنوان مراکز فرهنگی می‌توانند از وجود آن بزرگواران بهره جویند و با تبدیل شدن به قطب‌های فرهنگی موجبات جذب نسل جوان را به این مراکز افزایش دهد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: لزوم تحقق این امر، افزایش فعالیت‌های قرآنی در اینگونه اماکن است تا بدین‌وسیله گرایش جوانان به قرآن فزونی یابد و به‌دنبال آن فعالیت‌های فرهنگی همگانی شود.

از آنجا که برای مقابله با تهاجم‌ها و شبیخون فرهنگی باید از تمام توان و ظرفیت‌های فرهنگی هنری و حتی معنوی استفاده مطلوب کرد بنا بر این می‌توان در سایه برنامه‌های متعدد معنوی مذهبی، فرهنگی و جذب جوانان شاهد مبدل شدن حتمی آستان امامزادگان به قطب‌های فرهنگی باشیم.

امیررضا احمدی‌پور کارشناس امور فرهنگی اجتماعی با اشاره به برنامه‌های لازم برای تبدیل بقاع امامزاده‌های استان به مراکز اصلی فرهنگی کشور گفت: از آنجا که بقاع متبرک استان همواره میزبان زائران سراسر کشور هستند و ذاتا معنویت و آرامش را به همراه دارند باید همگان در تقویت این فضاها سعی و تلاش خود را داشته باشند و بستری مناسب برای زائران فراهم آورند.

وی در ادامه گفت: همه تلاش‌ها در تحقق این هدف باید به‌گونه‌ای باشد که اصلاح جامعه و تقویت آرامش را در خانواده‌ها به‌طور محسوس شاهد باشیم.

وی در خصوص برخی از راهکارهای عملی اظهار کرد: زیبا سازی ظاهری و معنوی بقاع نخستین گام در راستای تمایل افراد بخصوص جوانان به سمت این مکان‌های متبرکه است؛ در این زمینه آمیخته شدن زیبا سازی معنوی با ظاهری مطلوب برای آشنایی مردم با فرهنگ اصیل اسلام و تحقق قطب فرهنگی فراهم می‌آورد.

این کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی ادامه داد: یکی دیگر از راهکارهای مؤثر پیوند لحظات خاطره ساز زندگی با بقاع متبرکه است. مانند برگزاری مناسبت‌های انقلابی، مراسم عقد و ازدواج و هر مناسبتی مرتبط زمینه ارتباط دایمی مردم را با این مراکز فراهم می‌کند.

وی همچنین راهکار دیگر را فراهم آوری امکاناتی مانند کتابخانه، سالن ورزشی و... در مجاورت آستان امامزادگان و برگزاری مراسم ملی دانست که این اماکن مذهبی را به هسته آگهی بخش مردم مبدل می‌کند.

احمدی‌پور بیان کرد: برگزاری کلاس‌های آموزش مهارت‌های زندگی به جوانان در این بقاع نقشی محوری در جوابگویی به نیازهای اساسی مردم دارد و متحول شدن سبک زندگی آنها را نتیجه می‌دهد.

وی اطعام و اکرام در بقاع را که جایگاهی معنوی و مورد قبول میان انسان‌ها دارد و خشنودی نیازمندان و در کنار آن اکرام زائران اهل بیت و جذب آنها را موجب می‌شود، با اهمیت ذکر کرد.

علاوه بر راهکارهای ارائه شده از سوی این کارشناس اقدامات ارزشمند دیگری هم زمینه تقویت فرهنگی این اماکن را فراهم می‌آورند که همه این راهبردها در سایه نیروهای توانمند و تلاش همه جانبه مسئولان محقق می‌شود.

در پایان باید گفت، به موجب قرار گرفتن در ماه فضیلت الهی می‌توانیم ضمن بهره مندی از برکات این ماه عزیز در تقویت بعد فرهنگی بقاع متبرکه اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم و لازم است با برنامه ریزی‌های دقیق و راهبردهای علمی طرح‌هایی مانند ضیافت الهی که مختص این ماه است را توسعه دهیم و با جای دادن برنامه‌هایی مانند اقامه نماز جماعت، ترویج احکام، قرائت قران، اطعام فقرا و پاسخ گویی به مسایل شرعی توسط مبلغان و... امکان تحقق این هدف مهم را در ماه مبارکی مانند رمضان فراهم آوریم. به‌امید روزی که شاهد مبدل شدن این اماکن مقدس به قطب فرهنگی در سطح جهانی باشیم.

********************

گزارش از: فریبا خسروی

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com