کد خبر ۲۸۳۸۷ انتشار : ۲۳ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۳۹

تاکید سرپرست استانداری قم بر مشارکت خیران در رفع مشکلات زیست محیطی قم

سرپرست استانداری قم بر مشارکت خیران در رفع مشکلات زیست محیطی قم تاکید کرد.

به گزارش قم نا ، فریدون همتی در جلسه‌ هماهنگی مدیریت بحران که صبح امروز در سالن امام جواد (ع) استانداری قم برگزار شد با اشاره به اینکه باید با توجه به زیرساخت‌ها تصمیم بگیریم، اظهار داشت: با توجه به اعتبارات محدود نمی‌توانیم کار جدیدی در ایجاد زیرساخت‌ها انجام دهیم و با توجه به همین شرایط باید بهترین استفاده را ببریم.

سرپرست استانداری قم افزود: تغییرات شرایط آب و هوایی که بر اساس گفته کارشناسان تا 50 سال آینده اگر بدتر نشود بهتر نمی‌شود و مسئله توسعه و استفاده بهینه از منابع طبیعی را از مسائل مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در راه توسعه باید سعی کنیم که میزان خسارت واردشده کاهش و به حداقل برسد، خاطرنشان کرد: اقدامات جبرانی برای حفظ محیط‌زیست هزینه‌ بسیاری دارد ولی بسیار حیاتی است و حتماً باید انجام شود.

همتی با اشاره به اینکه تغییرات آب و هوایی، خشکسالی و میانگین بارندگی بسیار پایین همه این مشکلات نیاز به معجزه مدیریتی دارد، تصریح کرد: اگر مدیریت هوشمند و درست مردم را به میدان بیاورد و آن‌ها را وادار به مشارکت کند می‌توان چه در بحث بیابان‌زدایی و چه در بحث کاهش مصرف اقدامات مؤثری انجام داد.

سرپرست استانداری قم با اشاره به اینکه باید به‌موقع از حضور مردم استفاده کرده و شرایط را مدیریت کنیم، تأکید کرد: منابع طبیعی بسیار تأکید دارد که منابع طبیعی کشور دست‌نخورده باقی بماند و از طرف دیگر ما باید زمینه اشتغال را ایجاد کنیم که این دو مورد باهم تضاد دارد که این تضاد را ما باید به سازگاری برسانیم.

وی با اشاره به اینکه باید در عین توسعه و شتاب دادن به آن به حفظ محیط‌زیست و مقابله با بحران‌های آن فکر کنیم، گفت: باید تحلیل‌ها قوی از علت و چگونگی کانون‌های گردوغبار را برای دستگاه‌های کشوری و وزارت خانه‌ها بازگو ارائه دهیم.

همتی با اشاره به اینکه اثرات چنین بحران‌هایی در شهرها و استان‌های دیگر هم قابل‌مشاهده است، افزود: باید مسئولان کشوری را آگاه کنیم که اگر این بحران امروز مهار نشود فردا دامان تهران و سایر استان‌های مجاور را هم می‌گیرد و با مطرح‌شدن بحران‌های زیست‌محیطی قم به‌عنوان بحران ملی می‌توان از محل اعتبارات ملی نیز برای حل آن تلاش کرد.

سرپرست استانداری قم با اشاره به اینکه باید در این زمینه تلاش کنیم تا از طریق رسانه‌ها، مراجع و ائمه جماعات مشارکت خیران را هم جلب کنیم، خاطرنشان کرد: خیرانی که در استان قم در زمینه‌های مختلف چون مدرسه‌سازی، بحث درمان و بسیاری امور دیگر فعالیتی باسابقه‌ای بسیار طولانی‌مدت داشته‌اند را جدی کرده تا بتوان در بحث‌های زیست‌محیطی نیز از آن‌ها کمک گرفت.

وی با اشاره به اینکه خیران منبع عظیم خدادادی هستند که باید در چنین زمینه‌هایی که چرخه‌ زندگی را مختل می‌کنند از آن‌ها کمک بگیریم، تصریح کرد: می‌توان بودجه‌ دستگاه‌ها را در کنار کمک خیران گذاشت و متناسب با شرایط هر منطقه اقدامات عملی اندیشه شود.

همتی با اشاره به اینکه باید جلسات هماهنگی مدیرت بحران به‌صورت منظم و دقیق انجام بشود، تصریح کرد: متأسفانه آفتی در کشور ما وجود دارد که جلسات را برگزار می‌کنیم و تصمیم خوب هم می‌گیریم اما در هنگام اجرا درست عمل نمی‌کنیم.

منبع : تسنیم 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com