کد خبر ۲۸۴۵۹ انتشار : ۲۵ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۲۵
سرپرست استانداری قم عنوان کرد:

بهره‌گیری از فاینانس برای حل مشکل اعتباری منوریل قم

سرپرست استانداری قم استفاده از فاینانس برای منوریل را یکی از راه‌های تأمین اعتبار دانست و گفت: با تأمین اعتبار مناسب فاز اول این پروژه تا پایان سال ۹۵ به بهره برداری خواهد رسید.

به گزارش قم نا به نقل از شهرداری قم، فریدون همتی پیش از ظهر پنج‌شنبه در بازدید از مراحل ساخت پروژه منوریل قم گفت: این طرح از پروژه‌های مهمی است که محل تامین اعتبار آن هم از ردیف بودجه عمومی کشور بوده و مخالف و موافق داشته است.

وی بیان کرد: عده‌ای معتقدند که این طرح توجیه اقتصادی نداشته و برای دولت هزینه ایجاد می‌کند و نباید در قم اجرایی می‌شد و عده‌ای از نگاه توریستی معتقد هستند وجود چنین پروژه‌ای در قم لازم است.

سرپرست استانداری قم اظهار کرد: پروژه منوریل تا کنون چیزی نزدیک به ۴.۵ کیلومتر پیشرفت فیزیکی داشته که برای هر کیلومتر مبلغی نزدیک به ۷۰ میلیارد تومان هزینه شده است و جمعا مبلغ ۲۳۰ میلیارد تومان هزینه این پروژه بوده است.

وی اضافه کرد: کل تجهیزات برای منوریل خریداری شده و در انبارهای این طرح نگهداری می‌شود و نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر نیاز است تا مسیر ایستگاه اول منوریل به سمت حرم مطهر راه اندازی شود.

همتی تأکید کرد: با توجه به شرایط و دارایی‌های کشور برای دولت مقدور نیست تا بخواهد بودجه‌ای برای این طرح صرف کند و به دنبال آن هستیم تا موضوع را به وزارت کشور اعلام کنیم تا در دولت تصمیم مناسبی برای این پروژه اتخاذ شود.

وی استفاده از فاینانس برای منوریل را یکی از راه‌های تأمین اعتبار دانست و گفت: با تأمین اعتبار مناسب فاز اول این پروژه تا پایان سال ۹۵ به بهره برداری خواهد رسید.

سرپرست استانداری قم اظهار کرد: باید برای پروژه منوریل قم هر چه زودتر چاره‌ای اندیشیده شود و با همه مشکلات باید راه‌های مناسب تأمین اعتبار را بررسی کنیم.

وی همچنین به استفاده از ظرفیت بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: بخش خصوصی با توجه به هزینه‌های بالای این طرح و کم بودن مسافر تمایلی برای انجام کار ندارد وگرنه به واگذاری طرح به بخش خصوصی اقدام می‌کردیم.

همتی تأکید کرد: منوریل قم حتما به بهره برداری خواهد رسید تا همشهریان و مسافران بتوانند از آن استفاده کنند.

بهره‌برداری منوریل در سال آینده به شرط تأمین اعتبار

مرتضی سقاییان نژاد، شهردار قم نیز در این بازدید اظهار داشت: پروژه منوریل بخشی از سیستم حمل و نقل ریلی قم است که مسیر شمال به جنوب این شهر را به یکدیگر متصل می‌کند.

وی با اشاره به مشکلاتی که در روند اجرای این پروژه وجود داشته است بیان کرد: بهره‌برداری از این پروژه به دلیل عدم تخصیص اعتبارات کافی با تاخیر زیادی روبه‌رو شده است.

شهردار قم با اشاره به اینکه تاکنون در مسیر اجرای این پروژه ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است، گفت: این پروژه برای به بهره‌برداری رسیدن به ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز دارد.

وی میزان پیشرفت کنونی پروژه منوریل را مورد توجه قرار داد و افزود: این پروژه تاکنون ۵۰ درصد پیشرفت داشته است و امیدواریم که با استفاده از ظرفیت‌های مختلف به ویژه فاینانس بتوانیم اعتبار مورد نیاز را تامین کنیم.

سقاییان نژاد همچنین افزود: در صورتی که اعتبارات مورد نیاز پروژه تأمین شود سال آینده شاهد بهره‌برداری از این پروژه خواهیم بود.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com