کد خبر ۲۹۱۵۳ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۱۰
شهردار قم:

اتحادیه شهرداری‌ها تشکیل شود

شهردار قم با اشاره به اینکه شهرداری‌ها بعد از ۱۰۵ خدمت هنوز جایگاه مناسب خود را نیافته‌اند، گفت: باید اتحادیه شهرداری‌ها ایجاد شود.

به گزارش قم نا ، سیدمرتضی سقائیان‌نژاد در افتتاحیه نشست تخصصی مدیران حمل و نقل شهرداری کلان شهر‌های کشور که صبح امروز در شهرداری قم برگزار شد، با اشاره به اینکه قم تنها متعلق به قمی‌ها نیست، اظهار داشت: قم به‌عنوان پایتخت شیعه جهام و به‌عنوان حرم اهل بیت(ع) متعلق به‌تمام مردم است.
شهردار قم با اشاره به اینکه 110 کشور در این شهر نمایندگی دارند، افزود: قوای سه‌گانه به‌صورت خاص در این شهر برنامه‌ریزی دارند.
وی با اشاره به این سخن امام صادق(ع) که «قم حرم اهل بیت(ع) است»، خاطرنشان کرد: هر کاری که در این شهر انجام شود به‌گونه‌ای به اهل بیت(ع) متصل می‌شود.
سقائیان‌نژاد با بیان اینکه حوزه علمیه قم در سطح جهان بسیار مطرح و گسترده است و حرف برای گفتن دارد، تاکید کرد: بیش از 86 هزار طلبه در حوزه علمیه قم در حال تحصیل هستند.
شهردار قم با تاکید بر اینکه برگزاری این گونه نشست‌ها به‌منظور تعامل و بررسی تجربه‌های صورت گرفته در شهرداری‌های شهر‌های کشور است، تصریح کرد: با توجه به‌موقعیت کنونی که مذاکرات هسته‌ای با تمام حاشیه‌های خود به یک ثباتی رسیده است باید ببینیم چگونه می‌توانیم بهترین تصمیم‌گیری را در حمل و نقل شهرهای کشور داشته باشیم.
سقائیان‌نژاد با اشاره به اینکه باید برنامه ششم توسعه را فارغ از اینکه در برنامهٔ پنجم چه دست‌آوردهایی داشته‌ایم در برنامه‌ریزی‌های خود مد نظر داشته باشیم، تاکید کرد: بعد از واجبات بهترین اعمال خدمت به مردم است و شهرداری‌ها از مهم‌ترین ارگان‌های خدماتی هستند.
وی با بیان اینکه شهرداری جایگاه بسیار خوبی است به‌شرط اینکه فرد خود را خادم مردم بداند، افزود: تنها ارگانی که مستقیما از پول مردم اداره می‌شود، شهرداری‌ها هستند که باید بسیار دقیق و مراقب باشند که اعتماد مردم را که بسیار مهم است را کسب کنند.
شهردار قم با تاکید بر اینکه شهرداری و مردم مثل آب و ماهی هستند، خاطرنشان کرد: اگر اعتماد مردم حاصل شود یک سرمایه اجتماعی شکل گرفته است کما اینکه همین مذاکرات هسته‌ای هم به پشتوانه این اعتماد اجتماعی حاصل شده است.
وی با اشاره به اینکه از لحاظ سازمانی ارگانی عمومی، مستقل و غیردولتی هستند، تاکید کرد: نباید تلاش شود که شهرداری‌ها زیر نظر دولت فعالیت کنند و زیر نظر شورای شهر و به‌عنوان یک نهاد مردمی فعالیت کنند.
شهردار قم با تاکید بر اینکه شهرداری‌ها دیگر تنها یک نهاد خدماتی محسوب نمی‌شوند، خاطرنشان کرد: شهرداری یک ارگان خدماتی، اقتصادی، فرهنگی و حتی سیاسی است که دو دوره ریاست جمهوری هم از همین شهرداری‌ها بوده است.
سقائیان‌نژاد با تاکید بر اینکه در هزاره سوم 90 درصد شهرنشین‌اند، تصریح کرد: در قم بیش از 95 درصد مردم شهرنشین هستند که لزوم برنامه‌ریزی و خدمت گسترده را مطرح می‌کند.
وی با بیان اینکه پیچیدگی‌های مدیریت شهری خیلی عمیق است، اظهار داشت: برای شهرداری‌ها 372 وظیفه شمرده شده‌است که در مقایسه با یک وزارتخانه که بیش از 25 وظیفه ندارد کار بسیار سخت و گسترده‌ای دارد.
شهردار قم با تاکید بر اینکه شهرداری‌ها دو وظیفه عمده کسب هزینه و ارائه خدمت را هم‌زمان ارائه می‌دهند، افزود: شهرداری باید درآمد را دریافت کند و متناسب با خاستگاه شهرداری ارائه خدمت کند.
سقائیان‌نژاد با اشاره به اینکه نزدیک به هزار و 300 شهرداری هستیم که روزانه هم دهداری‌های مختلف به شهرداری تبدیل می‌شوند، تصریح کرد: بالای 40 هزار میلیارد تومان بودجه کل شهرداری‌ها است.
وی با اشاره به اینکه شهرداری‌ها خاکریز اول کشور هستند، بودجه‌هایی که در شهرداری‌ها هزینه می‌شوند را نمی‌توان حتی با با بودجه‌های دولتی مقایسه کرد.
شهردار قم افزود: در تخصیص‌هایی که اتفاق می‌افتد، چون بودجه‌های شهرداری‌ها وابسته به مردم است 90 درصد تحقق می‌یابد، اما بودجه‌های تخصیصی در نهایت 60 درصد تحقق می‌یابد.
سقائیان‌نژاد با بیان اینکه اقبال مردم به نظام وابسته به ارگان‌هایی مثل شهرداری است، تاکید کرد: در تحریم‌ها تنها جایی که کمتر دچار مشکل شدند شهرداری‌ها بودند، چون وابسته به مردم اداره می‌شوند.
وی با تاکید بر اینکه بعد از 105 سال که از ایجاد شهرداری‌ها می‌گذرد، هنوز جایگاه ویژه خود را در رده‌بندی سازمانی نیافته است، خاطرنشان کرد: یک سازمان دولتی به نام سازمان شهرداری‌ها نمی‌تواند به‌طور کامل حامی شهرداری‌ها باشد.
شهردار قم با بیان اینکه بر اساس فشار‌هایی که صورت گرفت کمیسیون هشتم برای تصمیم‌گیری در مورد شهرداری‌ها ایجاد شد، افزود: این کمیسیون هم مشکل را حل نمی‌کند، زیرا باز هم دولتی‌ها هستند که در مورد شهرداری که یک ارگان غیردولتی است، تصمیم می‌گیرند.
سقائیان‌نژاد با تاکید بر اینکه شهرداری‌ها به 72 درصد از افراد خدمت ارائه می‌دهند، تاکید کرد: باید اتحادیه شهرداری‌ها تاسیس شود.
وی با اشاره به اینکه اگر می‌خواهیم شعار تمرکززدایی عملی شود باید کار فعالیت‌های ملی تفکیک شود، افزود: باید امتیازات لازم را به شورای شهر بدهیم که رضایت مردم و از بین نرفتن سرمایه مردم را در پی‌داشته باشیم.
شهردار قم با بیان اینکه 4 هزار میلیاردی که باید هر سال برای حمل و نقل ترافیک تخصیص می‌گرفت تحقق نیافت است، تاکید کرد: از این نشست هم توقع می‌رود که به‌صورت کلیشه‌ای به حرف‌های تکراری پرداخته نشود و تجربه‌های موفق شهرداری‌ها به اشتراک گذاشته شود.

منبع : تسنیم 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com