کد خبر ۲۹۲۸۳ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۴۴
سید جواد اشرفی در گفتگو با قم نا:

اکثر رسانه های استان قم از مردم شهرشان غافل اند / خبرنگاران قمی یک سروگردن از خبرنگاران سایر استان ها بالاتر هستند

خبرنگارهای شهر مقدس قم متاسفانه با توجه به جایگاه سیاسی مذهبی و حوزوی که دارند از شهرشان بیشتر غافلند و کمتر رسانه ای داریم که در حوزه مردمی وارد شده باشد ، و این انتقاد به ما هم وارد است که ما از مردم دوریم و بیشتر مسئول زده هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ( قم نا) ، همزمان با فرارسیدن روز خبرنگار در گفتگو با سید جواد اشرفی از خبرنگاران با سابقه و اهل فن استان قم به بررسی فراز و فرود فعالیت های رسانه ای در استان قم پرداخته ایم که ایشان نکات مهمی را در خصوص شان و منزلت جایگاه خبرنگار و لزوم دوری خبرنگاران قمی از سیاست زدگی بیان داشته اند که متن این گفت و گو در ادامه می آید.

به صورت اجمالی مدت فعالیت در حوزه رسانه و اینکه با چه رسانه هایی تا این مدت همکاری داشتید؟
بنده سید جواد اشرفی هستم خبرنگار ، از سال 1380 در روزنامه نوزده دی کارم را آغاز کردم و از اواخر سال 84 تا کنون در خبرگزاری فارس مشغول انجام وظیفه به عنوان مدیر خبرگزاری فارس استان قم هستم.

چه شد که وارد حرفه خبرنگاری شدید؟
یک دوره کلاس آموزشی در روزنامه  19 دی برگزار شد که بنده در آن شرکت کردم که پس از مدتی جذب روزنامه 19 دی شدم ، شروع کار آنقدر فشار کار زیاد بود که گفتم در نوروز 81 کار را رها خواهم کرد و به حرفه دیگری می روم و هنوز آن نوروزی که بنده این اقدام را قرار بوده انجام دهم نرسیده و همچنان در عرصه رسانه حضور دارم و در حال فعالیت هستم.

میزان علاقه مندی شما به حرفه خبرنگاری به چه میزان است؟
بنده در آغاز کار به عنوان یک شغل به این مهم توجه می کردم نه یک علاقه ، ولی در بلند مدت بخشی از مسئولیت ها و شیرینی‌های کار رسانه منجر به این شد که این علاقه تقویت شود و ماندگاری بنده در این شغل بالا رود و چون خیلی از دوستان می آیند و ماندگار نیستند و بخش مهمی از عدم ماندگاریشان به دلیل مسایل معیشتی است و یا انرژی که می خواهند دراین کار صرف کنند در کارهای دیگر بگذارند از لحاظ معیشتی خیلی در جایگاه بهتری قرار می گیرند. بنده به هر حال ماندگار شدم والان نزدیک به 14 سال است که در این حرفه مشغول قلم زدن و فعالیت های رسانه ای هستم.

درباره خاطرات خبرنگاری بهترین عکس و گزارشی که تهیه کرده اید چه بوده است؟
ما یک گزارشی تهیه کردیم از یک خانواده مستمند که پدر خانواده از داربست افتاده بود و قطع نخاع شده بود که  انتشار گزارش این خانواده باعث شد باری از دوش این خانواده برداشته شود و یکی از خیرین شهر بخشی از هزینه های این خانواده را تقبل کرد و بخشی از مشکلات منتشر شده در آن گزارش برطرف شد و به حداقل رسید که یک اتفاق خوبی بود که اثرگذاری کار رسانه را در این مسیر مشاهده نمودم  و جزو اتفاقات شیرینی بود که مشابه این اقدام را هم دیدیم ولی چون این خانواده با توجه به اینکه خیلی شرایط دشواری داشتند لذت بخش بود که یک قدمی برداشتیم تا مشکل یک نفر را حداقل در کار رسانه ای حل کنیم.

مهمترین سوژه خبری یا عکاسی که از دست دادید چه بوده؟
کار ما خبرنگاری است و سوژه های خبری را هر جور شده بازسازی می کنیم و به خبرمان می رسیم و خبرمان را تولید می کنیم که شاید بیشتر عکاس ها با مشکلات زمانی خبر مواجهه شوند ولی خبرنگاران آنقدر زمان دارند که با اندکی تاخیر از خبر جا نمانند و کم پیش آمده سوژه مهمی باشد و ما از آن غافل شده باشیم.

خاطره تلخ در حرفه رسانه؟
یکی از چهره های که فرد معروفی هستند ، یک سری انتقاداتی مطرح کرده بودند نسبت به حوزه و سیستم حوزه که ما  آن خبر را به صورت ویژه ارسال کردیم که خبر به صورت عادی منتشر شد و آن دوست بزرگوار که این مباحث را مطرح کرده بودند ، به طور کلی منکر سخنان شان شدند  و گفتند که این حرفها را به هیچ وجه نزده و اینها ساخته و پرداخته ذهن خبرنگار بوده است . متاسفانه فایل صوتی هم نداشتیم ، سه روز پر تنش را پشت سر گذاشتیم تا بتوانیم فایل صوتی آن سخنرانی را پیدا کنیم ، ما هیچ اشتباهی که نکردیم هیچ  بخشی از حرفها و انتقادات جدی که مطرح کرده بودند را ما نگفتیم و به هر حال یک خاطره تلخ و شیرین خیلی جدی بود که من  در سه روزشاید سه ساعت بیشتر نخوابیدم تا این فایل صوتی پیدا شد. و یک توصیه به دوستان خبرنگار مخصوصا آنهایی که تازه به عرصه خبر وارد شده اند این است که فایل صوتی را همیشه همراه شان داشته باشند.


مهمترین رسالت یک خبرنگار فعال در قم باید چه چیزی باشد مخصوصا در حوزه شهر قم ؟
خبرنگارهای قم متاسفانه با توجه به جایگاه سیاسی ، مذهبی و حوزوی که دارند از شهرشان بیشتر غافلند و کمتر رسانه های داریم که در حوزه مردمی وارد شده باشند و توجه رسانه های ما را مشغول کرده باشند و این دائما در خبرگزاری ها هم در حال وقوع است ، در خود خبرگزاری که ما کار می کنیم کاملا صدق می کند و ما مبرا از این انتقاد نیستیم و این انتقاد به ما هم وارد است که ما از مردم دوریم بیشتر مسئول زده هستیم و یا اخبار شخصیت ها و چهره ها یا مدیرانی که به هر نحوی در قم می آیند به دلیل جایگاهی که دارند حضور پیدا می کنند آنها را منعکس می کنیم آن وظیفه در جای خودش هست ولی رسانه ها باید در حوزه مردم با توجه به مردم و نیازهایشان این دغدغه و دقت نظر را داشته باشند که همین آسیب باعث شده تا مردم مان با رسانه هایمان فاصله داشته باشد و ما این را می بینیم که خیلی از مردم حتی اسم برخی از رسانه های ما را هم نمی دانند به خاطر همین عدم توجه رسانه ها به مردم.

مهمترین عاملی که سبب بازدارندگی خبرنگاران قمی از انجام رسالت شان می شود چیست؟
یکی بحث فقدان آموزشهای تخصصی است و دوم مسایل معیشتی ، یعنی رسانه ها به کارهای فاخر ارزش نمی دهند و به خاطر همین خبرنگارهای قم کمتر سراغ  کارهای فاخر می روند و بیشتر در همین کارهای روتین و روزانشان بسنده می کنند.
در گذشته  به صورت سالانه جشنواره مطبوعات برگزار می شد ما یکی دو نفر رتبه برتر از قم داشتیم ولی  در سالهای اخیر تقریبا این اتفاق دیگر رخ نداده و علتش هم همین مساله است به نوعی که کارهایی که انجام میشود بازاری است تا کار حرفه ای و تخصصی.

مهمترین مشکل خبرنگارهای قمی از نظر شما چیست؟
عدم ثبات شغلی مهمترین مشکلی است که خبرنگاران قمی با آن دست و پنجه نرم می کنند و همین مساله باعث شده که متوسط حضور خبرنگاران در این عرصه در قم پایین باشد کمتر از پنج سال که دوستان وارد عرصه می شوند با ارتباط هایی که برقرار می کنند یا جذب دستگاهها می شوند و یا جذب رسانه های تهران می شوند  و یا عطای ماندن در این حرفه را به لقایش می بخشند و می روند.

شما آماری دارید از تعداد خبرنگاران قم نسبت به شهرهای دیگر؟
به صورت کمی آمار دقیقی در مورد تعداد خبرنگاران استان قم ندارم ولی در کیفیت کار بچه های رسانه ای قم با توجه به حضور دائم شخصیتها و حضور مراجع تقلید و اینکه خبرنگارهای قم هر روز با اخبار متعددی سروکار دارند و اخبار مهم را مخابره می کنند خبرنگاران آب دیده ای هستند و کیفیت کار بچه های قم در پوشش اخبار خیلی بالاست و قطعا نسبت به استان های دیگر یک سروگردن بالاتر است ، حتی با مقایسه با مرکز هم خیلی از کارهایشان حرفه ای است مثلا اکثر خبرنگاران قم برای تسریع در کارشان رو به تایپ همزمان آوردند یعنی در جا وقتی سخنران ، سخنرانی می کند مطلب را تهیه می کنند و ارسال می کنند و روی خروجی رسانه شان قرار می گیرد و در تهران همچنان می بینید که خبرنگاران از سیستم خواندن خبر استفاده می کنند که شیوه قدیمی تری است به تایپ همزمان که این مساله نشان میدهد قم وضعیتش از لحاظ کیفیت کار خبرنگار مطلوب است.



کدام مسئول تا به حال بیشترین توجه را به خبرنگارها داشته است؟
مسئولین زیادی بودند که روابط خوبی با خبرنگاران داشتند مثلا آقای موسی پور استاندار اسبق قم و آقای دلبری شهردار سابق قم روابط خوبی با رسانه ها داشتند ، که البته حوزویان هم باتوجه به جایگاه بالایی که دارند که جایگاه شان کشوری و فرا ملی است در حوزه و نهادهای وابسته پاسخگو خبرنگاران هستند و خیلی راحت تر از برخی از مسولان استانی به خبرنگارها پاسخ می دهند.

خوش اخلاق ترین کسی که معروف به مصاحبه است کسی در ذهنتان هست؟
اسم خاصی به ذهنم نمی آید ولی حاج آقای رضوی مهر مشاور سازمان اوقاف و امور خیریه کشور است که ایشان یکی از خوش مصاحبه ترین شخصیتهایی است که ما با آن ارتباط داشتیم.

چه نوع تجلیل از خبرنگاران در شان و منزلت فعالیت این حوزه است؟
در کنار تجلیل ها اتفاقاتی می افتد که باعث می شود حتی آن شیرینی مراسم مطلوب به کام دوستان تلخ شود و این همیشه و همیشه در این مراسم ها در این ده سالی که من یادم است بوده و همیشه عده ای از دوستان ناراضی بودند، آیا مشکل خبرنگار ما یک کارت صد تومانی است؟ ، یا یک رقم بالاتر یا پایین تر ولی مشکل خبرنگاران این نیست و هیچ سالی نشد یک مسئولی بیاید و در روز خبرنگار بگوید ما فلان مشکلی که ده سال است دارید تکرار می کنید را برطرف کردیم این قضیه هم چنان لاینحل است شاید تنها زمانی می توانیم بگوییم شان خبرنگار حفظ شده ، اقدامی بود که در گذشته در تعاونی مسکن مطبوعات رخ داد و جمعی از خبرنگاران صاحب خانه شدند و با درآمدهای پایین توانستند خانه دار شوند و بعد از آن اتفاق که مربوط به سال 83 و 84 می شود دیگر کاری برای خبرنگاران انجام نشده است.

مصاحبه از : احسان اشرفی
 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com
2
۲۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۳۱

با سلام
لطفا از دیگر دوستان خبرنگارتان و اهالی خبره رسانه در قم نیز مصاحبه تهیه کنید
با تشکر

پاسخ
0
کمالی ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۳۳

چقدر خوب است که از خبرنگاران دیگر نیز ما را با خبر کنید

پاسخ
0
قمی ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۶

خدا پدر این بنده خدا رو بیامرزه واقعا در سایتهای قم چیزی نیست فقط خبر از حرم مطهر وحوزه است وهیچ سخنی از مشکلات مردم وشهر زده نمیشه.محافظه کاری در بین خبرنگاران قمی بی داد میکنه.از خدا بترسید وآزاده باشید

پاسخ
0
قمی ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۷

چرا به فکر شهر ومشکلات شهری نیستسید//خبرنگاران از خدا بترسید

پاسخ
1
انصاری ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۶

از اینکه به اصحاب رسانه استان اهمیت می دهید متشکریم ، اگر می شود از خبرنگاران با سابقه دیگر استان نیز مصاحبه تهیه کنید .

پاسخ