کد خبر ۲۹۳۶۴ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۲۰
مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی قم خبر داد:

شهرک صنعتی ۲ هزار هکتاری الغدیر قم آماده سرمایه‌گذاری است

امیر هوشنگ طیبی نژاد مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم گفت: زیر ساخت‌های شهرک صنعتی ۲ هزار هکتاری الغدیر قم انجام شده و این شهرک آماده جذب سرمایه گذاران است.

به گزارش قم نا به نقل از مهر ، امیر هوشنگ طیبی نژاد شامگاه پنجشنبه به مناسبت روز خبرنگار و روز حمایت از صنایع کوچک و در نشستی خبری که در محل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم برگزار شد در سخنانی ضمن قدردانی از خبرنگاران فعال در صنایع استان قم به تشریح عملکرد شرکت شهرک‌های استان قم در زمینه حمایت از صنایع کوچک پرداخت.

وی در ابتدای این نشست خبری ضمن گرامیداشت روز خبرنگار گفت: ایجاد روحیه امید و نشاط در جامعه بدون حضور اصحاب رسانه میسور نخواهد بود.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم با اشاره به اهمیت ویژه جایگاه خبرنگاری افزود: کارهایی که با بودجه‌های چند میلیاردی و با زحمت مهندسان و دست اندرکاران امور اجرایی صورت می‌گیرد بدون حضور خبرنگاران منعکس نخواهد شد.

طیبی نژاد ضمن استقبال از انتقادات منطقی و دلسوزانه خبرنگاران و اصحاب رسانه گفت: ما از انتقادات سازنده خبرنگاران در تصمیم گیری‌ها استفاده خواهیم کرد و اگر تصمیم گیری‌ها در حیطه داخلی نباشد و در سطح ملی مطرح باشد می‌توانیم این انتقادات را برای جلوگیری از انحراف در کارها انتقال دهیم.

وی در ادامه با بیان اینکه از سال ۹۲ با حضور دولت تدبیر و امید تغییر رویکردی در جامعه ایجاد شده است، گفت: این فضای ایجاد شده جایگزین فضای قبلی شده است و طبعیتا مردم به عنوان ذی‌نفعان اصلی جامعه بهتر در امور جامعه قرار می‌گیرند و در این بین خبرنگاران می‌توانند مسائل و مشکلات بین مردم را به مدیران منتقل کنند و به عکس از سوی مدیران کارهای انجام شده اجرایی را به مردم انتقال دهند.

اختصاص ۹۶ درصد صنعت استان قم صنایع کوچک

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم در بخش دیگری از این نشست خبری ضمن گرامیداشت ۲۱ خرداد روز صنایع کوچک و تقارن این روز با روز خبرنگار را به فال نیک گرفت و اظهار داشت: با توجه به اینکه ۹۶ درصد صنعت استان قم را صنایع کوچک به خود اختصاص داده است، انعکاس معضلات و مشکلات صنایع کوچک از اهم وظایفی است که به عهده خبرنگاران استان است.

وی نبود نقدینگی و سرمایه در گردش را اهم مشکلات صنایع کوچک استان برشمرد و گفت: لازم است در کنار شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم دیگر مدیران استان مخصوصاً بانک‌ها تلاش و همکاری لازم را انجام دهند تا فضای رو به رشد استان ادامه داشته باشد تا شاهد اشتغال پایدار برای آرمان شهر خود باشیم.

طیبی نژاد افزود: مقام معظم رهبری عید امسال در سخنان خود در حرم رضوی فرمودند دهه چهارم انقلاب دهه پیشرفت است و در این بین توجه به بنگاه‌های کوچک و صنایع کوچک از اهمیت خاصی برخوردار است و توجه ویژه‌ای را می‌طلبد تا بدین وسیله از خام فروشی مواد جلوگیری کنیم.

بازگشت ۲۹ واحد تعطیلی به چرخه صنعت استان

طیبی نژاد در ادامه این نشست خبری پاسخگوی سئوالات خبرنگاران بود. وی در پاسخ به خبرنگاری که از وی درباره عملکرد شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم بعد از روی کار آمده دولت تدبیر و امید پرسید، گفت: در ابتدای دولت یازدهم ۱۷ هزار و ۲۰۰ نیروی کار فعال در صنایع استان فعال بودند که این رقم به حدود ۲۴ هزار نفر در شهرک‌های صنعتی و نواحی صنعتی استان قم رسیده است. ضمن اینکه از ابتدای این دولت ۱۷۰ قرارداد در شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم منعقد شده است که از این تعداد ۱۱۱ مورد به بهره برداری رسیده است که موجب اشتغال ۲ هزار و ۴۷۰ نفر در سطح استان قم شده است.

امیرهوشنگ طیبی نژاد

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم در مورد تعداد واحدهای تعطیل بازگردانده شده به چرخه صنعت استان نیز گفت: از ابتدای دولت یازدهم تا پایان سال گذشته، ۲۹ واحد تعطیل به گردونه تولید استان برگشته‌اند و هم اکنون نیز ۲۳۹ واحد تعطیل دیگر در سطح استان قم وجود دارد.

وی سپس واحدهای تعطیل استان را به ۳ دسته تقسیم کرد و بیان داشت: یک دسته از واحدهای تعطیل به علت قدیمی بودن تکنولوژی که داشته‌اند در صورت بازگشت به چرخه تولید نیز مفید نخواهند بود به همین علت نمی‌توان به راه اندازی مجدد آن‌ها امیدوار بود. دسته دوم واحدهایی هستند که درگیری و پرونده اختلاف دارند و تا تعیین تکلیف شدن از سوی مراجع قضایی امکان بازگشت به چرخه تولید را ندارند اما دسته سوم واحدهایی هستند که به علت کمبود سرمایه درگردش و یا لزوم خرید دستگاه‌های جدید تعطیل هستند که پرونده این دسته از صنایع در حال بررسی برای رفع مشکل و بازگشت به گردونه تولید است.

طیبی نژاد در ادامه درباره وضعیت آمادگی استان در شرایط پسا تحریم در جذب سرمایه گذاران خارجی گفت: خوشبختانه زیرساخت‌های استان به گونه‌ای است که می‌توانیم حدود ۲.۵ برابر میزان کنونی را پذیرا باشیم. زیر ساخت‌های شهرک نمونه الغدیر که در ۵۰ کیلومتری قم و حدود ۶۰ کیلومتری تهران واقع شده است با ۲ هزار هکتار وسعت آماده شده است و در شرایط پساتحریم آماده سرمایه گذاری می‌باشد.

ارزش ۳۰ میلیارد دلاری دریاچه نمک قم

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم درباره سئوالی درباره ظرفیت دریاچه نمک قم و اینکه طرح استفاده از این دریاچه و همچنین ایجاد راه‌های دسترسی آن گفت: دریاچه نمک یکی از پتانسیل‌های بسیار خوبی است که در اختیار استان است که ارزش مواد کانی و املاح تبخیری آن حدود ۳۰ میلیارد دلار برآورد شده است.

وی با بیان اینکه این دریاچه در بین ۳ استان قم، اصفهان و سمنان قرار گرفته است، افزود: خوشبختانه در دولت هشتم مدیریت این دریاچه به طور کامل به استان قم واگذار شد اما متأسفانه تا کنون اقدام جدی برای ایجاد راه‌های دسترسی به آن صورت نگرفته است و اکنون تنها راه دسترسی به آن از سمت کاشان و کویر مرنجاب است که این یک آسیب بزرگی برای استان است.

طیبی نژاد یادآور شد: از سال ۹۲ که دولت تدبیر و امید روی کار آمد اقداماتی را برای حل مشکل راه‌های دسترسی به دریاچه نمک را آغاز کرده‌ایم و مطالعاتی که پیش تر در رابطه با ایجاد راه روستایی دسترسی به آن صورت گرفته بود به روز رسانی شد و جلساتی با مهندس نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، مهندس ذاکری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم و بنده برگزار شد تا بتوانیم از این پتانسیل مهم به نفع استان استفاده شود و در همین راستا مهندس نعمت زاده ایمیدرو را مکلف کرد تا جاده دسترسی به این دریاچه در استان قم ایجاد شود.

وی اضافه کرد: ما پیشنهاد ایجاد شهرک نمک در نزدیکی این دریاچه را مطرح کرده‌ایم اما این مسئله به علت عدم وجود زیرساخت مناسب و آب مورد نیاز به مرحله اجرایی نرسیده است. ما به موازاتی که طرح ایجاد جاده دسترسی به دریاچه جلو می‌رود طرح ایجاد شهرک نمک را نیز پیگیری می‌کنیم اما با توجه به منابع مالی محدود و رکود موجود بعید است این طرح امسال به سرانجام برسد.

نزول جایگاه چاپ و نشر قم در کشور

طیبی نژاد در پایان به سئوالی درباره مشکلات موجود شهرک چاپ و نشر و صحبت‌های رئیس اتحادیه چاپخانه داران استان قم گفت: توقع چاپخانه داران با اتفاقی که در شهرک‌های صنعتی صورت می‌گیرد متفادت است. ما در چارچوب قوانین، حق گرفتن پول زمین در شهرک‌های صنعتی را نداریم و در واقع حق الشراکت گرفته می‌شود که این هزینه برای ایجاد فضای سبز و ایجاد تولیدی‌هایی سازگار با محیط زیست است و طبیعتاً هزینه‌های ما به صورت مترمربع به حق الشراکت محاسبه می‌شود که این رقم با توجه به هزینه‌هایی که در شهرک‌ها صورت می‌گیرد به روز می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم با ابراز تأسف از نزول جایگاه چاپ و نشر استان قم در کشور، یادآور شد: استان قم در گذشته رتبه نخست صنعت چاپ و نشر کشور بود اما اکنون به رتبه دوم تنزل یافته‌ایم و اگر روند کنونی ادامه داشته باشد این جایگاه را نیز از دست خواهیم داد.

وی سپس با اشاره به صحبت‌های اخیر رئیس اتحادیه چاپخانه داران استان قم درباره وضعیت شهرک چاپ و نشر قم، به انتقاد ادبیات وی پرداخت و اظهار داشت: مناسب‌تر است کسی که اقدام به تولید کالای فرهنگی می‌کند با همان ادبیات فرهنگی سخن بگوید.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان افزود: در گذشته همواره این اتحادیه در جلسات گوناگون مشکلات خود را مطرح می‌کرده و ما نیز که دوست داشتیم کمکی به این صنف داشته باشیم با عقب نشینی از موضع خود به رقم پیشنهادی آن‌ها نزدیک می‌شدیم اما با یک قدم نزدیک شدن ما آن‌ها ۱۰ قدم عقب نشینی می‌کردند.

طیبی‌نژاد درباره زمان مشخص شدن وضعیت شهرک چاپ و نشر قم گفت: متأسفانه برخی از زیرساخت‌های این شهرک عمر مفید تعریف شده‌ای دارند و ما بیش از این نمی‌توانیم شاهد معطل ماندن سرمایه‌های نظام و بیت المال باشیم و پایان شهریور را فرصت نهایی برای تعیین تکلیف این شهرک قرار داده‌ایم.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com