کد خبر ۲۹۶۷۵ انتشار : ۱ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۱۶

مراسم اختتامیه جشنواره ملی «نمادهای شهری رضوی» در قم برگزار شد‌

مراسم اختتامیه جشنواره ملی «نمادهای شهری رضوی» پیش از ظهر امروز در مرکز همایش‌های شهرداری قم برگزار شد.

به گزارش قم نا ، مراسم اختتامیه جشنواره ملی «نمادهای شهری رضوی» پیش از ظهر امروز در مرکز همایش‌های شهرداری قم برگزار شد.

سید مرتضی سقاییان‌نژاد با بیان اینکه سیزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا (ع) با شکوه بسیار در 31 استان و 77 کشور برگزار شده است، اظهارداشت: در همین راستا استان قم برگزاری جشنواره ملی نمادهای شهری رضوی را در دستور کار خود قرار داد.

شهردار قم با اشاره به اینکه دوام و بقای یک نماد شهری به فرهنگ آن شهر برمی‌گردد، افزود: نمادهای شهری فرهنگ ناملموس شهروندان هستند، استان قم نیز واجد شاخصه‌هایی همچون حرم کریمه اهل بیت (س) و مسجد مقدس جمکران است از همین رو باید این مسئله در نمادهای شهری قم مدنظر باشد.

وی برگزاری جشنواره ملی نمادهای شهری رضوی را خط دهی به معماران و هنرمندان عرصه نمادهای شهری دانست و خاطرنشان کرد: نقش علمای شیعی نیز از نکاتی است که باید در نمادهای شهری جلوه گر باشد.

سادگی و معنویت در نمادهای شهری لحاظ شود

تولیت آستان کریمه اهل بیت (س) ‌در این مراسم خانه کعبه را نمادی برای انسان‌های موحد عنوان کرد و اظهارداشت: این نماد برای انسان‌های موحد با یک معماری ساده به دست حضرت ابراهیم (ع) بود که بر سطح زمین احداث شد.

آیت‌الله سید محمد سعیدی با بیان اینکه باید در در راستای جلب و استمرار نگاه بینندگان در نماد‌ها، تحول ایجاد شود، عنوان کرد: سازندگان و طراحان یک نماد بسیار مهم هستند.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س)خاطرنشان کرد: در طراحی و ساخت نمادها باید سادگی و معنویت در کنار جاذبه لحاظ شود.

لزوم توجه شهرداری‌ها به شاخص‌ها و روش‌های اجرایی برای نقش‌های دیواری شهری

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری کشور نیز در این مراسم با بیان اینکه تاکنون شهرداری‌ها شاخص و روش اجرایی مناسبی را برای نقش‌های دیواری شهری در نظر نگرفته‌اند، عنوان کرد: این موضوع مشکلاتی برای زیباسازی شهری به دنبال دارد زیرا شاخص‌های زیبایی‌شناسی به خوبی در شهر‌ها رعایت نمی‌شود.

مرتضی گودرزی دیباج به جایگاه شهر قم در جامعه اسلامی اشاره کرد و افزود: آغاز پژوهش‌های علمی در زمینه نقش‌ها و نمادهای شهری می‌تواند از شهر قم آغاز شود؛ اکنون در برخی از نقاط کلان‌شهرهای کشور برای نمادهای شهری هزینه‌های بسیاری می‌شود در صورتی که مکان‌نمایی این نماد‌ها به خوبی انجام نشده و آن نماد‌ها بازده‌های لازم را ندارد.

وی با تاکید براینکه ورود هنرمندان به شهرداری‌ها باید با مدیریت انجام شود، خاطرنشان کرد: حضور متخصصان هنرمند در شهرداری می‌تواند مشکلات بخش زیباسازی شهری را برطرف کند.

منبع : تسنیم 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com