کد خبر ۲۹۸۷۰ انتشار : ۷ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۰
طرحی که سالهاست خاک می خورد؛

آشفتگی در میدان اصلی شهر قم/ ساماندهی میدان مطهری؛ شاید وقتی دیگر

میدان مطهری که اصلی‌ترین میدان شهر مقدس قم محسوب می‌شود در حالی روزهای بسیار آشفته‌ای را می‌گذراند که طرح‌های ساماندهی‌اش سال‌هاست روی میز مدیران شهری خاک می‌خورد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، اتوبوس‌ها کناره میدان توقف کرده‌اند. چند خودرو پشت چراغ قرمز ایستاده‌اند و یک سری دیگر عمود به میدان در حال حرکت هستند. تاکسی‌ها برای سوار کردن مسافر هر جایی می‌ایستند.

عابران پیاده از هر سوی میدان در هر جهتی که ممکن است، وجود داشته باشد در حال حرکت‌اند... حدود ۲۰ نفر در یک ضلع میدان منتظر تاکسی ایستاده‌اند... منتظران اتوبوس هم چند قدم بالاتر این پا و آن پا می‌کنند... آن طرف‌تر پیرمردی گونی سیب‌زمینی روی دوشش گرفته و آن یکی هم خیار را با گاری به طرف میدان تره‌بار می‌برد... ساعت وسط میدان هم ایستاده، خوابیده و انگار به آشفتگی میدان می‌خندد...

شاید اگر به میدان مطهری قم لقب آشفته‌ترین میدان کشور داده شود، عنوان بی‌جایی نباشد. هر ساعتی از روز در این میدان می‌شود شلوغی و ترافیک افسارگسیخته را دید. طرح‌های ترافیکی هم که گاهی در شورای ترافیک تصویب و در این میدان اجرا می‌شود تا کنون نتوانسته از شدت آشفتگی و بی‌نظمی‌اش کم کند.

نارضایتی از وضعیت میدان مطهری را می‌شود در صورت تمام کسانی که در طول روز چه پیاده و چه سواره از آن عبور می‌کنند، دید. پلیس راهنمایی و رانندگی هم همیشه بیشترین نیروها را در این میدان به کار می‌گیرد و از خواهش و التماس تا جریمه و بازخواست... هر ابزاری که به گمانتان برسد برای نظم‌بخشی به این میدان استفاده می‌کند اما موفق نیست.

تونل مترو به زودی به نزدیکی میدان مطهری می‌رسد

آن‌طور که علیرضا خاکی، قائم مقام معاونت شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم می‌گوید، این نهاد میدان مطهری را فراموش نکرده و این میدان از سال ۷۸ به عنوان یک منطقه مهم شهری در برنامه‌ریزی‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

میدان شهید مطهری قم

به گفته وی دو مرحله برای میدان مطهری طرح تهیه شد که به طرح‌های ۹۲ هکتاری معروف شده و قرار است خدمات مورد نیاز مردم و زائران را در اطراف حرم ساماندهی کند.

قائم مقام معاونت شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم می‌گوید در این سال‌ها امور آن‌طور که انتظار داشتیم پیش نرفت و به دلیل اهمیتی که این میدان دارد هر روز طرح و برنامه جدید برای آن مطرح شد که موجب شده هنوز نتوانیم شرایط مطلوب را در آن به وجود بیاوریم.

یکی از مسائلی که به این طرح‌ها اضافه شده ایستگاه منوریل و مترو است. میدان نو هم قرار است به عنوان یک مرکز چند منظوره خدماتی که مسائل اقامتی، سالن‌های همایشی، فضاهای ورزشی، تالارهای نمایش و ... را در خود جای داده در این مجموعه قرار بگیرد.

به گفته خاکی زیر سطح میدان هم ارتباط مترو و منوریل وجود خواهد داشت. با توجه به تأمین اعتباری که اخیراً برای متروی قم صورت گرفته، تونل مترو به زودی به نزدیکی میدان مطهری می‌رسد و ایستگاه باید احداث شود.

وی می‌افزاید: ایستگاه داخل شهری قطار هم قرار است داخل شهر بماند و صحبت‌هایی شده برای اینکه یک خیابان مستقیم از ایستگاه به میدان مطهری متصل شود که باز همین خیابان طرح‌های قبلی را به هم خواهد ریخت.

خیابان ساحلی باید دو سطحه شود

قائم مقام معاونت شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم با اشاره به اینکه گاراژهای انتهای خیابان هدف باید تملک شده و خیابان ساحلی باید دو سطحه شود اظهار داشت: قرار است پیش از رسیدن مسیرها به میدان مطهری ترافیک به زیر سطح رود و روی سطح مسیر پیاده‌رو محور باشد.

وی گفت: شهرداری و آستانه درصدد همکاری با هم هستند تا بتوانند میدان میوه و تره‌بار را تملک کنند. طرح‌های دیگر اطراف حرم را هم تعطیل کرده‌ایم چرا که همیشه یک نگاه از شهر به حرم داشتیم و قرار است پس از این نگاه از حرم به شهر حکم فرما باشد.

خاکی افزود: مسئله ساماندهی میدان مطهری از جایی پیچیده می‌شود که بدانیم مجبور هستیم این میدان را همان‌طور که در شهر فعال است اصلاح کنیم. در واقع شبیه یک جراحی بدون بی‌هوشی است که سختی زیادی دارد.

میدان شهید مطهری قم

معضل تملک بزرگ‌ترین مانع ساماندهی میدان مطهری

علیرضا اقبالیان، سرپرست شهرداری منطقه هفت شهرداری قم معضل تملک و پیچیدگی‌های آن را بزرگ‌ترین مانع ساماندهی وضعیت کنونی در میدان مطهری می‌داند.

به گفته وی مالکانی که املاکشان در این میدان است رقم‌های عجیب و غریبی برای واگذاری املاکشان درخواست می‌کنند و از طرف دیگر ملک‌ها متراژ بالا هستند و مبالغ سنگینی را شامل می‌شوند.

مشکل دیگری که اقبالیان به آن اشاره می‌کند این است که گاهی یک ملک چند مالک دارد. همین کار شهرداری را برای تملک پیچیده‌تر کرده است.

او می‌گوید مالکان اگر راغب به سرمایه‌گذاری باشند می‌شود در مدت کوتاهی میدان مطهری را ساخت و سود خوبی نصیب مالکانش کرد اما در شرایط رکود اقتصادی همه دست به عصا راه می‌روند و کسی تمایل به انجام کار بزرگ ندارد. وضعیت میدان مطهری را می‌توان به عنوان یک نمونه مناسب از تأثیر بدی که ضعف زیرساخت‌ها بر فرهنگ شهروندی می‌گذارد، مطرح کرد.

وقتی فضای درستی برای پایانه‌های اتوبوس و تاکسی در نظر گرفته نشده و وقتی فضایی برای عبور عابر پیاده و خودروها وجود ندارد، طبیعی است که رفتار شهروندی هم به بدترین حالت خود می‌رسد. به نظر می‌رسد اگر مدیران گاهی پای پیاده در شهر سفر کرده و به عنوان یک عابر گذارشان به میدان مطهری بیفتد، عزمشان را در حرکت جدی‌تر در مسیر ساماندهی وضعیت این میدان راسخ‌تر کنند.

منبع : مهر

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com