کد خبر ۲۹۸۶۷ انتشار : ۶ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۴۲
در پی اجرای طرح آزمایش جمع‌آوری زباله به صورت زوج و فرد؛

شهروندان درجه یک و دو از نگاه شهرداری قم!

قریب به یکسال از اجرای طرح آزمایشی جمع‌آوری زباله به صورت زوج و فرد در منطقه هشت قم که شامل مجموعه شهر و شهرک پردیسان است می گذرد ، منطقه ای که در حدود دویست هزار نفر جمعیت دارد،اما عدم واگذاری سطل های مکانیزه مشکلاتی را برای شهروندان این منطقه به وجود آورده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، اعضای شورای شهر قم با تصویب لایحه‌ای در 18 خرداد 1393 به اجرای طرح جمع‌آوری زباله به صورت زوج و فرد توسط سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم چراغ سبز نشان دادند.

سالانه 40 میلیارد تومان هزینه رفت و روب و نظافت است كه این میزان روزانه به 110 میلیون تومان می رسد، در همین راستا برای جلوگیری از این هزینه ها و بحث تفکیک زباله ها برای کاهش هزینه و صرفه کردن این هزینه ها در توسعه شهری همان منطقه ، طرح جمع آوری زباله ها به صورت یک شب در میان در منطقه پردیسان قم همزمان با آغاز دهه مبارک فجر در بهمن 1393 اجرا شد ، هدف از اجرای این طرح این بود که شهروندان در 48 ساعت زباله هایشان را مدیریت کنند و زباله های خشک و تر خود را تفکیک کنند .

عباس ذاکریان سخنگوی شورای اسلامی شهر قم در مصاحبه ای با اشاره به طرح جمع آوری زباله به صورت یک شب در میان در پردیسان، اظهار داشت: اجرای طرح جمع آوری زباله به صورت یک شب در میان یکی از مطالبات شورای شهر از 5، 6 سال پیش بوده است،  که در اکثر کلان شهرهای کشور این طرح اجرا شده است.

 عضو شورای اسلامی شهر قم گفت: اجرای طرح  جمع آوری زباله به صورت یک شب در میان در پردیسان سبب می شود خانواده ها زباله را در مبدا تفکیک کنند و زباله های خشک از تر جدا شود.

 عضو شورای اسلامی شهر قم خاطرنشان کرد: اجرای این طرح باعث می شود در منابع صرفه جویی شود و با آموزش فراگیر به کل شهر، بعد از منطقه پردیسان این طرح در مناطق دیگر شهر اجرا می شود.

اما با گذشت نزدیک به یکسال از این طرح که در اکثر کلانشهر ها در حد آزمایش باقی مانده است ، آسیب شناسی این طرح با تغییراتی که در مدیریت شهرداری قم رخ داد هنوز عملیاتی نشده است.

منطقه هشت شهرداری قم شامل مجموعه شهر و شهرک پردیسان است که بر اساس آمارهای رسمی، بیش از دویست هزار نفر از ساکنان شهر مقدس قم را در خود جای داده است.

از زمستان سال نود و سه، شهرداری قم تبلیغات وسیعی را مبنی بر جمع آوری یک روز در میان زباله در این منطقه آغاز کرد. شهرداری ادعا کرد که این طرح آزمایشی بوده و در صورت موفقیت در دیگر نقاط قم نیز اجرا خواهد شد.

اکنون شش ماه از آغاز این طرح می گذرد. شهرداری قم که در راستای رویکرد دولت یازدهم، بنا را بر کم کاری گذاشته، از واگذاری سطل های مکانیزه که وظیفه متعارف همه شهرداری های کشور است نیز سر باز زده و موجب شده تا انبوه زباله ها دو روز در فضای بیرونی منازل مسکونی و خیابان های منطقه، موقعیتی نامطبوع و آزار دهنده را برای شهروندان و میهمانان تابستانی به وجود آورد. این اقدام شهرداری از هیچ نوع توجیه بهداشتی نیز برخوردار نیست.

اکنون جای این پرسش باقی است که بعد از گذشت شش ماه، نتیجه اجرای این طرح آزمایشی چه بوده است؟ اگر نتیجه خوب بوده چرا این طرح در سایر نقاط قم اجرا نمی شود و اگر نتیجه خلاف این است چرا بین ساکنان پردیسان قم - که عوارض پرداختی شان به شهرداری، مساوی یا بیشتر از مردم سایر مناطق است- با دیگر اهالی این شهر مقدس تبعیض وجود دارد؟ آیا خون مردم مناطق دیگر قم از مردم ساکن در منطقه هشت شهرداری رنگین تر تلقی شده است؟!

آیا شهرداری قم به این موضوع اندیشیده که بوی بد و منظره کریه ناشی از انباشت زباله در منطقه پردیسان در ذهن میهمانان این شهر چه تصویری از سطح لیاقت و تعهد متولیان دیار کریمه اهل بیت را رقم می زند؟

نویسنده: سیدحمید مشتاقی نیا

 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com