کد خبر ۲۹۹۰۳ انتشار : ۷ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۴۷
نماینده مردم قم در مجلس:

صحبت‌های تخت‌روانچی اعتقادات شخصی اوست

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به صحبت‌های مجید تخت‌روانچی گفت: صحبت‌هایی که ایشان انجام داده برخی اعتقادات خاص خودش است و ایشان اعتقاداتی دارد که می‌گوید برجام اگر قانون شود، داوطلبانه و یا اینکه الزام‌آور می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، موضوع برجام و بررسی آن در مجلس شورای اسلامی این روزها با واکنش‌ها و مباحث مختلفی روبه‌رو شده است. یک سری این بررسی و تصویب توسط مجلس شورای اسلامی را لازم و یک سری دیگر غیرضروری می‌دانند.

پس از مذاکرات هسته‌ای و برجام، بلافاصله کنگره آمریکا موضوع را مورد بررسی قرار داد و در مقابل مجلس شورای اسلامی نیز با تشکیل یک کمیسیون مشترک اقدام به بررسی آن کرد.

قرار شد کمیسیون ویژه رسیدگی به برجام با توجه به اهمیت موضوع مباحث را دنبال کرده و با تعیین اولویت‌بندی موضوعات، متن برجام رسیدگی شود.

طبق گفته سخنگوی کمیسیون برجام، قرار است این کمیسیون در بررسی موضوعی برجام، امتیازهای داده‌ شده و گرفته‌ شده، بازرسی‌ها، تحریم‌ها و مسائل حوزه اقتصادی و حقوقی به ترتیب اولویت را در دستور کار قرار می‌گیرد تا نقاط ضعف و قوت و آثار بلندمدت امتیازات داده‌شده و گرفته‌شده به‌صورت دقیق مشخص شود. در نهایت جمع‌بندی رسیدگی به برجام به‌صورت مستند و دقیق تقدیم هیئت رئیسه می‌شود تا برای رأی‌گیری در خصوص گزارش این کمیسیون در صحن علنی مطرح شود.

در این میان موضوع ارائه لایحه دولت در خصوص بررسی برجام مطرح شد که بیش از 200 نماینده مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای از دولت خواستند تا متن توافق هسته‌‌ای به دست آمده (برجام) را به‌صورت لایحه برای بررسی و تصویب به مجلس ارائه کند.

این نامه 25 مرداد امسال به هیئت رئیسه مجلس ارائه شد که در آن آمده بود، بر اساس اصول 77 و 125 قانون اساسی بررسی متن برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام از وظایف قانونی مجلس شورای اسلامی و نمایندگان ملت است، ارائه متن برجام به مجلس باید در قالب لایحه‌ای از سوی دولت به مجلس باشد که ضروری است هرچه سریع‌تر به مجلس تقدیم شود.

پس از موضوع مطرح کردن این نامه هنوز لایحه‌ای از سوی دولت ارائه نشده و کمیسیون ویژه بررسی برجام نیز اعلام کرد که گزارش برجام تقدیم مجلس شده و کمیسیون ویژه بررسی خود را برای اعلام نظر شروع کرده است و نیازی به در انتظار ماندن دولت برای ارائه لایحه دولت نیست.

در کش‌وقوس این مسائل مجید تخت روانچی معاون وزیر امور خارجه روز چهارشنبه، طی سفری به قم به موضوع برجام اشاره کرد و گفت: نیازی به تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی نیست.

پس از این سخن در گفت‌وگو با احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در این خصوص و صحبت‌های تخت روانچی پرسیدیم که گفت: دیدگاه‌ها متفاوت است اما اصل 77 قانون اساسی می‌گوید که تمام توافقنامه‌ها باید به تصویب مجلس شورای اسلامی باشد.

وی افزود: حال اینکه دولت لایحه می‌دهد یا نه بحث جدایی است اما طبق قانون باید همه مسائل و توافقنامه‌ها با تصویب مجلس به عنوان دستگاه‌ها قانون‌گذار باشد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فعالیت کمیسیون برجام اضافه کرد: این کمیسیون در حال بررسی است و اگر لایحه هم داده نشود، کمیسیون بیانیه خود را صادر می‌کند و یا در خصوص الزامات برجام، مجلس طرحی را خواهد داد و قوانینی را تصویب خواهد کرد.

امیرآبادی با اشاره به صحبت‌های تخت روانچی گفت: صحبت‌هایی که ایشان انجام داده یک سری اعتقادات خاص خودش است، اعتقاداتی دارند که می‌گویند برجام اگر قانون شود داوطلبانه و یا اینکه الزام‌آور می‌شود.

وی افزود: اگر قانون شود دولت الزام دارد که رعایت کند در حالی که ما خیلی قوانین داریم که دولت آن را اجرا نمی‌کند و شاید آن‌هم جزو همین مسائل باشد.

به‌هرحال نکته‌ای که نباید فراموش کرد اینکه برجام از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و نباید با برخی اختلاف نظرهای پیش برود، بلکه باید فضا به‌گونه‌ای باشد که با همدلی هر چه بیشتر در سالی که به نام همدلی و همزمانی است به بهترین نتیجه رسید.

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com