کد خبر ۳۰۲۸۷ انتشار : ۱۸ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۲
مدیرکل راه و شهرسازی استان قم:

کیفیت مسکن مهر ارتباطی با دولت‌های مختلف ندارد/ تعاونی‌ها مسئول اصلی کیفیت ساخت هستند

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم گفت: در مورد کیفیت ساخت و ساز مسکن مهر باید به این نکته توجه داشت که تعاونی‌ها نقش اساسی را در این زمینه دارند بنابراین دولت‌های قبل و کنونی را نمی‌توان در کیفیت آنها به طور مستقیم دخیل دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم (قم نا) ، محسن بهشتی با اشاره به وضعیت ورودی‌های شهر قم اظهار کرد: در گذشته مشاوری برای بهسازی این ورودی‌ها انتخاب شده بود و ورودی جعفریه نیز به دلیل اینکه محل ورود حضرت معصومه(س) به قم بود و خصوصیات دیگری نیز داشت، در اولویت قرار گرفت.

وی افزود: طرح‌هایی برای بهسازی این ورودی پیش‌بینی و یکی از آنها مصوب شده است؛ بخشی از کار بر عهده شهرداری است و شورای ترافیک نیز مصوبه‌ای دارد مبنی بر اینکه قسمتی از آن توسط راه و شهرسازی صورت بگیرد و بخش دیگر را شهرداری بر عهده بگیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم با تاکید بر اینکه در بحث المان‌سازی هم باید به طرحی جدید و ابتکاری دست یابیم گفت: شهرداری قم مسئول طراحی و اجرای المان مربوطه است و البته نباید از دیگر طرح‌های قدیمی همچون دروازه قرآن شیراز کپی برداری شود.

وی ادامه داد: در عمل، سامان‌دهی ورودی‌های شهر قم بر عهده شهرداری است و البته دولت نیز باید کمک‌هایی داشته باشد تا این پروژه‌ها به سرانجام برسند.

بهشتی با اشاره به طرح بهسازی ورودی شهر قم از سمت آزادراه تهران خاطرنشان کرد: در حال حاضر کاربری‌هایی که در این منطقه پیش‌بینی شده با مباحث آزادراهی مغایرت دارند و موجب ترافیک‌ زیادی می‌شوند به همین دلیل جاده‌ای با عرض 100 متر از بخش پشتی تمام این طرح‌ها پیش‌بینی شده تا مراجعان به آنها از آزادراه تردد نکنند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم افزود: شهرک چاپ و نشر، آرامستان بهشت معصومه، شهرک فناوری اطلاعات، نمایشگاه فرش و ... بخشی از کاربری‌هایی هستند که در این منطقه ایجاد شده یا خواهند شد بنابراین جاده‌ای که مورد اشاره قرار گرفت برای دسترسی به این اماکن مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه تمام پروژه‌های چند ساله اخیر در بدترین شرایط اقتصادی کشور شروع شده‌اند گفت: به همین دلیل از منابع مختلفی همچون اعتبارات سفر رهبر معظم انقلاب استفاده کرده‌ایم و بر همین اساس، زمان زیادی صرف آنها شده است.

بهشتی به مسکن مهر و ارزیابی کیفی و اقتصادی آن در دولت‌های گذشته و کنونی اشاره و بیان کرد: با توجه به تزریق اعتبارات زیاد به بخش مسکن، رکود کنونی قابل پیش‌بینی بود ولی در مورد کیفیت ساخت و ساز نیز باید به این نکته توجه داشت که تعاونی‌ها نقش اساسی را در این زمینه دارند بنابراین دولت‌های قبل و کنونی را نمی‌توان در کیفیت آنها به طور مستقیم دخیل دانست.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم با اشاره به افزایش قیمت مصالح ساختمانی گفت: اگر تعاونی‌ها اجازه نیابند پول بیشتری از متقاضیان دریافت کنند، به یقین کیفیت ساخت منزل توسط آنها کاهش می‌یابد ضمن اینکه مدیریت تعاونی‌ها در بحث مسکن مهر نیز نقش مهمی در کیفیت کار دارد هرچند نظارت‌های سازمان نظام مهندسی نیز سر جای خود هست.

وی در ادامه به بافت فرسوده و غیر استاندارد در قم پرداخت و افزود: از حدود 12 هزار و 700 هکتار شهر قم حدود یک ششم آن بافت فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیر رسمی است.

بهشتی تصریح کرد: سه ویژگی برای بافت فرسوده تعیین شده؛ کم بودن نفوذناپذیری و عدم امکان تردد خودرو در آن که معمولا عرض کمتر از 6 متر است، عدم استحکام و نظارت نظام مهندسی و ریزدانگی این سه خصوصیت هستند که البته همگی جزو ویژگی‌های کالبدی هستند در حالیکه آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی نیز در این بین وجود دارند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم افزود: مطالعات انجام شده در قم نشان می‌دهد میزان درآمد خانواده‌هایی که در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند زیر خط فقر است بنابراین تسهیلات بانکی و تخفیف در صدور پروانه نمی‌تواند راهکار مناسبی برای بازآفرینی این بافت‌ها باشد.

وی با بیان اینکه 72 هزار هکتار بافت فرسوده در ایران وجود دارد گفت: طرح‌های شهرسازی کنونی، به صورت ناجوانمردانه به جراحی این بافت‌ها پرداخته در حالیکه بسیاری از این مناطق، جزو محله‌های قدیمی و سنتی ایران هستند و به این ترتیب، انسجام میان این محلات از بین می‌رود.

بهشتی به طرح جامع بازآفرینی پایدار بافت شهری اشاره و خاطرنشان کرد: هزینه‌هایی که تاکنون صورت گرفته بیشتر برای بازگشایی مسیرهای ترافیکی بوده وگرنه برای محلات، آسیب‌هایی به همراه داشته است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم اضافه کرد: اخیراً پروژه‌های احیای بافت فرسوده با محوریت محلات در حال طراحی هستند به این ترتیب که نمایندگان تمام دستگاه‌های مسئول در هر محل حضور یابند و مردم هم در محله خود به این ادارات مراجعه کنند و پایلوت این طرح نیز در محله باغ پنبه صورت می‌گیرد؛ این طرح در برخی شهرها همچون اصفهان و تهران اجرایی شده و تجربه موفقی به همراه داشته است.

منبع : فارس

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com