کد خبر ۳۰۴۲۴ انتشار : ۲۲ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۵
مدیرکل نظارت امور خدمات شهری شهرداری قم خبر داد

اجرای طرح جامع پاکسازی زمین‌های بلااستفاده شهر قم

مدیرکل هماهنگی و نظارت امور خدمات شهری شهرداری قم با بیان اینکه اکنون طرح جامع پاکسازی زمین‌های شهر قم آغاز شده است، گفت: همکاران در سطح مناطق مشغول پاکسازی هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، اگر در خیابان‌ها یا کوچه‌های سطح شهر گذری داشته باشید، به زمین‌هایی برخورد می‌کنید که بلا استفاده مانده و به مکانی برای تخلیه نخاله‌ها یا مکانی برای زندگی گربه‌ها یا حیوانات دیگر تبدیل شده و این مسئله موجب نارضایتی سایر شهروندان ساکن در چنین مناطقی شده است.

این زمین‌ها علاوه بر این معایب و مشکلات، چهره شهر را مخدوش می‌کنند و بی‌نظمی به وجود می‌آورند، بنابراین ساماندهی این زمین‌ها باید در اولویت قرار گیرد تا از آسیب‌ها و مشکلاتی که این زمین‌ها بر شهر تحمیل می‌کنند، جلوگیری شود و شهروندان بتوانند با آسودگی در سطح شهر زندگی کنند.

لباس کهنه، خرده شیشه، در، پنجره، کیسه‌های نخاله ساختمانی و.... در برخی از این زمین‌ها مشاهده می‌شود و حتی زمین‌ها در برخی محله‌ها به مکانی برای تخلیه زباله تبدیل شده است.

«سیدمحسن میرهادی»، مدیرکل هماهنگی و نظارت امور خدمات شهری شهرداری قم پیرامون ساماندهی زمین‌های بدون استفاده در سطح شهر به ارائه توضیحاتی می‌پردازد.

 شهرداری چه قوانینی برای زمین‌های بدون استفاده در سطح شهر دارد؟

قانون شهرداری‌ها، شهرداری را موظف کرده که نسبت به زمین‌های بایری که در محدوده شهر است و از طرفی سبب آلودگی و نازیبایی شهر می‌شود، به مالکان اخطار دهند، بنا بر این یک یا دو نوبت قانون مربوط به مالکان ابلاغ می‌شود تا بحث تعیین تکلیف زمین‌ها را با مراجعه به شهرسازی مشخص کنند.

مالکان باید زمین‌های بدون استفاده خود را دیوارکشی کرده یا با دریافت مجوز، ساخت‌وساز انجام دهند، اگر این کار را انجام ندهند، بر اساس ماده 110 قانون شهرداری‌ها پس از یک یا دو مرتبه ابلاغ، شهرداری به طور رسمی بحث پاکسازی آن را بر اساس دستور معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهرداری انجام می‌دهد.

طرح پاکسازی کلی زمین‌های سطح شهر در دستور کار قرار گرفته و بحث پاکسازی شروع شده و در هشت منطقه شهر قم انجام می‌شود.

بخش اعظمی از زمین‌هایی که مالکان رها کردند و بر اساس ابلاغ اخطاریه،‌ برای ساماندهی زمین‌ها مراجعه نکردند، به فضایی برای تخلیه نخاله و ضایعات برای برخی از شهروندان تبدیل شده است.

اکنون طرح جامع پاکسازی زمین‌ها شروع شده و همکاران در سطح مناطق مشغول پاکسازی این زمین‌ها هستند که شامل پاکسازی، نظافت و انتقال خاک‌های مازاد حاصل از ساخت‌وسازهایی است که به دلیل عدم رعایت مردم در این زمین‌ها رها شده است.

شهروندان کیسه‌های نخاله را داخل این زمین‌ها می‌گذارند و می‌روند، بنابراین به دلیل وضعیت آلوده در سطح شهر برنامه‌ریزی شده و بحث پاکسازی این زمین‌ها در حال انجام است و پس از اینکه بحث پاکسازی و نظافت آنها انجام می‌شود، گزارشی به شهرداران مناطق اعلام می‌شود و هزینه‌هایی که برای این زمین‌ها انجام شده، روی پرونده‌ آنها در شهرسازی ثبت می‌شود. زمانی که مالک برای دریافت پروانه ساخت و ساز مراجعه می‌کند، با محاسبه هزینه انجام شده، این مبالغ از شهروندان اخذ می‌شود.

زمین‌های غیرقابل استفاده در سطح شهر چه آسیب‌ها و معایبی را به همراه دارد؟

این زمین‌ها می‌تواند آلودگی و بیماری را برای همشهریان به همراه داشته باشد، اگر مالک برای دیوارکشی زمین‌های بایر اقدام نکند و ساخت‌وساز نیز انجام ندهد، سبب می‌شود که به فضایی برای دور ریختن زباله، ‌نخاله و ضایعات تبدیل شود.

موضوع دیگر بحث زیبایی شهر است که اینگونه زمین‌ها زیبایی شهر را به مخاطره می‌اندازد و به پیمانکاران خدمات شهری ابلاغ شده که به صورت روزانه در دستور کار داشته و نظافت این زمین‌ها را انجام دهند.

برخی از مردم نیز در این زمینه رعایت لازم را نداشته و کیسه‌های نخاله و زباله خود را داخل این زمین‌ها می‌ریزند که محیط زیست اطراف را دچار مشکل می‌کند.

اکنون در حال جمع‌آوری اطلاعات جامع و کامل زمین‌های غیرقابل استفاده و مخروبه هستیم که بر این اساس متراژ و پلاک ثبتی این زمین‌ها استخراج می‌شود تا برنامه‌ریزی درباره ساماندهی آنها داشته باشیم.

یکی دیگر از مشکلاتی که این اراضی و زمین‌ها برای شهر و شهروندان دارد، تجمع اراذل، اوباش و مواد مخدر در ملک‌های مخروبه است.

 وظیفه مالکان زمین‌های بدون استفاده در سطح شهر چیست؟

مالکان موظف هستند با مراجعه به شهرسازی در خصوص این زمین‌ها تعیین تکلیف کنند که این زمین از نظر متراژ چه مقدار است و اگر قرار باشد ساخت وسازی انجام شود، موظف به دریافت پروانه، ساخت‌وساز و محصور کردن آن هستند، مالکان زمین‌های بزرگ باید به شهرداری مراجعه کنند و بحث تفکیک و برنامه‌ریزی در شهرسازی را داشته باشند، بنابراین بحث زمین‌های بدون استفاده پیگیری می‌شود تا بتوانیم آنها را سر و سامان دهیم.

بر اساس قانون، مالک باید خودش برای زمین تعیین تکلیف کند و یک سری از این املاک‌داران زمین‌هایی را خریداری کرده و بدون استفاده رها می‌کنند که پیگیر هستیم ابلاغ و اخطار دهیم تا برای زمین‌هایشان تعیین تکلیف کنند، زیرا وجود چنین زمین‌هایی مشکل بزرگی برای سطح شهر است.

اخطار به مالکان داده می‌شود و آنها موظف هستند، به شهرسازی مراجعه کنند و زمین‌های خود را تعیین تکلیف کنند، اگر بخشی از مالکان مراجعه نکنند، باید به طور مجدد بر اساس قانون با این زمین‌داران برخورد کنیم.

منبع : فار س

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com