کد خبر ۳۰۵۵۶ انتشار : ۲۶ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۰۹
رئیس علوم‌پزشکی قم خبر داد

پوشش یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری مردم قم در طرح تحول نظام سلامت‌

رئیس ‌علوم‌پزشکی قم از پوشش بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از مردم در طرح تحول در نظام سلامت حوزه بهداشت در قم خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، ابوالفضل ایرانی‌خواه ظهر امروز در نشست خبری که در مرکز بهداشت استان قم برگزار شد با اشاره به اجرای طرح تحول در نظام سلامت استان قم ا‌ظهار داشت: این طرح با در نظر گرفتن بسته‌های حمایتی در استان قم در حال اجرا است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه مشاوره تغذیه سالم، مشاوره و مراقبت اجتماعی، پیشگیری از بیماری‌های واگیر، خود مراقبتی و سلامت محیط و کار از بسته‌های حمایتی در این طرح است افزود: مشاوره سلامت روان، تشخیص زودهنگام بیماری‌ها، سلامت دهان و دندان، سلامت در حوادث و بلایا، سلامت خانواده و جمعیت و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر از دیگر خدمات این طرح است.

وی با بیان اینکه مردم برای دریافت این خدمات می‌توانند از هم اکنون به پایگاه‌ها و مراکز سلامت جامعه در منطقه زندگی خود مراجعه کنند خاطر نشان کرد: ارائه همه این خدمات در مراکز و پایگاه‌ها به صورت رایگان است.

ایرانی خواه با اشاره به اینکه طرح نظام سلامت در حوزه بهداشت امسال در همه کشور اجرایی می‌شود تصریح کرد: این طرح در قم نسبت به کشور با توجه به گستره بسته‌های خدماتی که قرار است در اختیار مردم قرار گیرد ابتدا با سرشماری از حاشیه نشین‌های قم آغاز شد و سپس همه استان را در بر گرفت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه اجرای این طرح در قم از 400 هزار نفر در برآوردهای اولیه به یک میلیون نفر ارتقا یافت خاطر نشان کرد: برنامه ریزی‌های لازم برای شناسایی و عقد قرارداد‌ها در این زمینه با همکاری شهرداری، استانداری و سایر مراکز انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه در سرشماری با همکاری مردم توانستیم برای یک میلیون و 200 هزار نفر پرونده کامل تشکیل دهیم عنوان کرد: این طرح در قالب 100 پایگاه و 40 مرکز از اواسط مهرماه به ارائه خدمات به مردم می‌پردازد.

ایرانی خواه با بیان اینکه از آذر ماه سال جاری فراخوان آغاز این طرح داده می‌شود گفت: تا قبل از پایان سال جاری تمام استان زیر پوشش این طرح قرار می‌گیرند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اینکه تمام هزینه‌های اجرای این طرح از طریق دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تامین می‌شود عنوان کرد: اثرات این طرح در دراز مدت نشان می‌دهد هزینه‌هایی که برای اجرای آن انجام شده است اثر بخش بوده است.

وی با اشاره به خدمات بهداشت دهان و دندان در این طرح به مردم اظهار داشت: میزان پوسیدگی دندان در قم بیش از میزان میانگین جهانی است که این نشانه ضعف در این زمینه است.

ایرانی‌خواه با بیان اینکه با اقدامات اولیه و آموزش‌های خود مراقبتی که مورد تاکید در این طرح است می‌توان این آمار پوسیدگی را کاهش داد افزود: در این بسته 120 هزار دانش آموز در قم تا پایان سال در دو مرحله که مرحله نخست در مهرماه امسال و مرحله بعد پس از نوروز 95 در مدارس برگزار می‌شود تحت بررسی‌های لازم شناسایی و درمان پوسیدگی دندان قرار می‌گیرند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اینکه آموزش‌های لازم در زمینه سلامت دهان و دندان باید از دوران کودکی انجام شود اظهارداشت: این طرح توسط همکاران آموزش دیده در آموزش و پرورش و با همکاری دانشکده دندان پزشکی قم انجام می‌شود.

منبع : تسنیم 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com