کد خبر ۳۰۵۶۴ انتشار : ۲۶ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۵۰
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم خبر داد:

اجرای کامل طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت تا پایان سال 94 در قم

ابوالفضل ایرانی خواه اظهار داشت:طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت در حقیقت به دنبال ارتقای سلامتی جامعه در ابعاد مختلف است و به عبارتی پیشگیری از بیماری‌های مختلف یکی از اصلی‌ترین اهداف این طرح است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، ابوالفضل ایرانی خواه روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت به دنبال طرح تحول نظام سلامت در حوزه درمان در سراسر کشور در سال جاری آغاز می شود، اظهار داشت: با توجه به مشکلات عدیده موجود در حوزه بهداشت و درمان استان و عنایت های ویژه دولت نسبت به این مشکلات، این طرح در قم بر خلاف سایر استان های کشور از همان آغاز علاوه بر حاشیه شهر و سکونتگاه های غیر رسمی در هسته مرکزی شهر نیز به اجرا گذاشته می شود.

وی با بیان اینکه با موافقت دولت تدبیر و امید تعداد جمعیت تحت پوشش این طرح از حدود 300 هزار نفر جمعیت حاشیه نشین به یک میلیون و 200 هزار نفر کل جمعیت استان افزایش پیدا کرده است، افزود: پس از انجام سرشماری اولیه و شناسایی افراد، این طرح در قالب بیش از 100 پایگاه و حدود 40 مرکز از نیمه مهرماه سال جاری تحقق پیدا می کند.

وی افزود: در این طرح برای حدود 75 درصد از این مراکز، بسته های خدماتی 11 گانه پیش بینی شده، ارایه می شود.

ایرانی خواه با بیان اینکه 25 درصد باقی مانده به خاطر انجام کارهای مربوط به عقد قرار داد با بخش خصوصی در ابتدای امر تحت پوشش قرار نمی گیرند، افزود: پس از انجام این اقدامات کلیه مراکز تا اواخر آذر ماه امسال تحت پوشش این طرح و بسته های خدماتی آن قرار خواهند گرفت.

این مسوول تصریح کرد: تا قبل از پایان سال 94 تمامی مردم قم به این مراکز فرا خوانده می شوند، و حداقل یک بار تمام اعضای خانواده از نوزاد تا افراد بزرگسال تحت پوشش این طرح قرار می گیرند.

ایرانی خواه تصریح کرد: طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت ارتقا دهنده سلامتی افراد جامعه در ابعاد گوناگون جسمی، فرهنگی، اجتماعی، روحی و روانی است، و به نوعی خدمات بهدشتی به شهروندان قبل از دچار شدن آنها به بیماری های خطر ناک و صعب العلاج را ارایه می دهد.

وی با بیان اینکه بسته اصلی طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت بحث خود مراقبتی است، افزود: در این طرح دانش و فرهنگ خود مراقبتی و راه های پیشگیری و مصون ماندن از بیماری های مهلک به مردم آموزش داده می شود.

ایرانی خواه تصریح کرد: این طرح هر چند هزینه های بسیاری را به دولت تحمیل می کند، ولی به لحاظ داشتن جنبه پیشگیرانه هزینه های ارزان تری را نسبت به درمان و مداوای بیماران برای دولت دربر دارد.

وی افزود: در صورت اجرای جامع و کامل این طرح بیماری هایی از قبیل سکته های قلبی و مغزی و انواع سر طان ها که در حاضر منشا اصلی مرگ و میر در جامعه محسوب می شوند، تا 20 سال آینده به شکل قابل توجهی ریشه کن خواهند شد.

منبع: ایرنا

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com