کد خبر ۳۰۶۳۷ انتشار : ۲۹ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۳۷
معاون‌ ‌آب و فاضلاب قم:

سرانه مصرف خانگی آب در قم بالاتر از استاندارد جهانی

معاون بهره‌برداری ‌آب و فاضلاب استان قم سرانه مصرف خانگی آب در قم را حدود ۱۶۰ لیتر در روز اعلام کرد و این میزان را بالاتر از استانداردها دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، مهدی نظرزاده با اشاره به اینکه متوسط 30 ساله بارندگی سالیانه استان قم 163میلیمتر است، اظهار داشت: این میزان معادل 65درصد بارش متوسط کشور که میزان پایینی است.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه سرانه منابع تجدید پذیر قم کمتر از 500 مترمکعب در سال است، افزود: در اکثر سفره‌های آب زیرزمینی موجود، افت سطح آب و کاهش کیفیت آب به یک پدیده دائمی و مستمر تبدیل شده، به گونه ای که میانگین افت سطح ایستایی در استان حدود 1 متر و در بعضی نقاط به 2 متر در سال نیز می‌رسد.

وی سرانه مصرف خانگی آب در قم را حدود 160 لیتر در روز اعلام کرد و این میزان را بالاتر از استانداردها دانست.

نظرزاده به تشریح روش‌های مدیریت مصرف آب پرداخت و گفت: اصلاح قوانین و مقررارت از جمله قیمت گذاری واقعی آب، اصلاح تاسیسات و تجهیزات از جمله بازچرخانی آب، ترویج استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف، آموزش همگانی و مجموعه اقدامات فرهنگی از جمله برنامه‌های مدیریت مصرف آب است.

وی مصرف آب و سوخت کمتر، حفاظت از محیط زیست، منافع کلان اقتصادی برای کشور و صرفه جویی در هزینه خانواده را از جمله مزایای استفاده از قطعات کم مصرف آب برشمرد و اظهار داشت: ساده‌ترین و اثربخش‌ترین و همچنین کم هزینه‌ترین کار در راستای کاهش مصرف آب تعویض سرشیرها و مجهز کردن شیرآلات به درفشان‌های کاهنده مصرف است.

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه حدود30 درصد کل مصارف خانگی مربوط به مصارف حمام است، گفت: سردوش های معمولی، آبی بیشتر از نیاز واقعی تحویل می‌دهند که با استفاده از سردوش های کم مصرف به میزان زیادی در مصرف آب صرفه جویی می‌شود.

منبع : تسنیم 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com