کد خبر ۳۰۶۳۸ انتشار : ۲۹ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۳۸
مهرماه سال‌ جاری؛

۲۴ پروژه آموزشی و پرورشی در قم به بهره‌برداری می‌رسد

مدیر کل نوسازی مدارس استان قم از بهره برداری ۲۴ پروژه آموزشی و پرورشی طی مهرماه سالجاری در این استان خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ،  محسن پورگلیان ظهر یکشنبه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با بیان اینکه اداره کل نوسازی مدارس از سال ۷۵ فعالیت خود را آغاز کرده است، افزود: این اداره در حوزه‌های فرهنگی، عمرانی و آبادانی مدارس فعالیت می‌کند.

وی گفت: پیگیری و نیازسنجی مدارس و طراحی نیاز‌ها و همچنین تأمین اعتبار از منابع ملی، استانی و خیرین از جمله وظایف اداره کل نوسازی مدارس است.

مدیرکل نوسازی مدارس قم عنوان کرد: در ساخت و سازهای فضاهای آموزشی سه رویکرد استحکام، عملکرد سازه‌ای استاندارد و زیبایی و انطباق با اصول معماری ایرانی و اسلامی مورد توجه ویژه‌ای قرار دارد.

وی بیان کرد: تخریب و بازسازی مدارس فرسوده، مقاوم‌سازی بنا، احداث فضای آموزش و پرورش مورد نیاز و استانداردسازی گرمایشی و سرمایشی مدارس، همچنین تعمیرات ضروری مدارس و تعمیر تجهیزات مورد نیاز، هدایت و همراهی خیرین مدرسه ساز و برگزاری همایش‌ها به منظور معرفی و جذب خیرین، کمک رسانی به احداث مدارس غیرانتفاعی و بازدید و ارائه خدمات فنی و مهندسی از اقدامات انجام گرفته توسط این اداره کل است.

پورگلیان با اشاره به اعطای اعتبار سالیانه به استان‌ها به منظور تخریب و بازسازی افزود: از سال ۸۴ تاکنون نزدیک به ۱۰۰ مدرسه بازسازی شده و ۱۵۰ مدرسه نیز در قم نیازمند بازسازی است.

وی در خصوص مقاوم سازی مدارس نیز افزود: مدارس به سه حالت مقاوم، تخریبی و غیر مقاوم ارزیابی می‌شوند و مدارسی که بر اساس استانداردهای سال‌های اخیر ساخته شده‌اند مقاوم هستند اما برخی از مدارس قابلیت بازسازی و مقاوم سازی را ندارند و باید تخریب شده و مجددا ساخته شوند و برخی از مدارس نیز به لحاظ سازه‌ای قابلیت لازم برای ادامه بهره برداری به عنوان فضای آموزشی را دارند اما باید مقاوم‌سازی شوند.

مدیرکل نوسازی مدارس استان قم ادامه داد: ‌از سال ۸۴ تاکنون ۶۰ مدرسه و طی سالجاری نیز ۱۹ مدرسه مقاوم سازی شده‌اند.

مناطق جدید الاحداث شهر قم نیازمند ۲۰۰ مدرسه جدید است

وی در خصوص احداث مدارس بیان کرد: مناطق جدید الاحداث شهر قم مانند پردیسان، خیابان انسجام، بلوار غدیر، شهرک زین الدین و غیره نیازمند مدارس بیشتری هستند.

پورگلیان ادامه داد: مناطق جدید الاحداث شهر قم نیازمند ۲۰۰ مدرسه جدید است که باید از منابع استانی و خیرین تأمین اعتبار شود.

وی در خصوص استانداردسازی گرمایشی و سرمایشی مدارس افزود: از سال ۹۲ عملیات اجرایی استانداردسازی مدارس آغاز شده و هر سال ۴۰۰ کلاس درس استاندارد سازی می‌شود و طی سالجاری نیز ۲۷ مدرسه و ۳۲۷ کلاس درس از نظر گرمایشی و سرمایشی استانداردسازی شده‌اند.

مدیرکل نوسازی مدارس استان قم بیان کرد: تعمیرات ضروری مدارس متناسب با اعتباراتی که از طریق استانداری ابلاغ می‌شود و با همکاری آموزش و پرورش انجام می‌گیرد.

پورگلیان در خصوص فعالیت خیرین مدرسه ساز افزود: تأکنون ۹۰ مدرسه توسط خیرین مدرسه ساز تحویل نوسازی مدارس شده است و ۱۴ مدرسه نیز توسط خیرین در حال احداث است.

وی بیان کرد: طی یکسال اخیر ۱۰۸ مجوز موقت و دائم برای احداث مدارس غیر انتفاعی صادر شده است.

وجود ۱۵۰ مدرسه تخریبی در قم

مدیرکل نوسازی مدارس استان قم گفت: ۲۴ پروژه آموزشی و پرورشی برای مهرماه در استان قم به بهره برداری می‌رسد که شامل ۲۵۰ کلاس درس و ۴۰ هزار متر مربع زیربنا با اعتبار بالغ بر ۳۷میلیارد تومان می‌باشد.

وی عنوان کرد: ۱۵۰ مدرسه تخریبی در استان قم وجود دارد که به تدریج تخریب می‌شود.

پورگلیان در خصوص تبدیل مدارس دو شیفت به تک شیفت نیز افزود: ۵۰ درصد مدارس استان قم به صورت دو شیفت هستند و برای تک شیفت شدن به حداقل ۲۰۰ مدرسه جدید نیاز داریم.

منبع : مهر

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com